Cestujúci môžu žiadať odškodnenie za meškanie vlakov. Prepravcovia vysvetlili postup

Cestovanie vlakom je na Slovensku pomerne obľúbený spôsob prepravy, čo je možné vidieť aj v štatistikách prepravených pasažierov. V roku 2023 využilo služby Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) viac ako 71 miliónov cestujúcich, zatiaľ čo v roku 2022 to bolo vyše 67 miliónov.

S potvrdením bez ďalších nákladov

Aj v prípade najlepšie naplánovanej cesty však môže nastať meškanie vlakov, ktoré často spôsobuje komplikácie pre cestujúcich, a najmä tých, ktorí majú prestupy na prípojné spoje.

Takýto problém zažili cestujúci v pondelok 30. septembra v osobnom vlaku na trase z Humenného do Košíc, keď vlak nabral výrazné meškanie a viacerí nestihli svoje prípoje. Mnohí z nich nevedeli ako postupovať a obávali sa, že za nové cestovné lístky budú musieť platiť znovu.

„Keď sme sa na túto situáciu opýtali vlakvedúceho, vydal nám potvrdenie o meškaní. Vysvetlil nám, že s dokladom môžeme pokračovať vo svojej ceste bez ďalších nákladov,“ uviedla jedna z pasažierov.

Jednokoľajové trate nie sú hlavnou príčinou meškaní

Mnohí cestujúci pripisujú časté meškanie vlakov na tejto trase jednokoľajnej trati. V danom smere jazdia vlaky po dvojkoľajnej trati iba medzi Košicami a Slivníkom, zatiaľ čo od Slivníka cez Bánovce nad Ondavou až do Humenného ide už len o jednokoľajnú dráhu.

„Na úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné v súčasnosti prebieha projekt elektrifikácie a komplexnej rekonštrukcie železničnej infraštruktúry, čo v konečnom dôsledku zlepší parametre tejto trate,“ uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Vladimíra Bahýlová.

Mohlo by Vás zaujímaťKošičanom bojujúcim s hlukom svitá na tichšiu budúcnosť

Dodala, že aj napriek prítomnosti jednokoľajnej dráhy, tento faktor nie je hlavnou príčinou zdržania vlakov. „Cestovný poriadok je vždy prispôsobený počtu traťových koľají, a preto meškanie spôsobujú najmä iné faktory, nie samotná jednokoľajnosť,“ vysvetlila.

Medzi najčastejšie príčiny oneskorenia podľa ZSSK patrí čakanie na prípoje, technické poruchy, rekonštrukcie tratí, nepriaznivé počasie či neočakávané udalosti, ako sú zrážky s vozidlami alebo zverou.

Ako dlho čaká prípojný vlak?

Čakanie na prípojné vlaky pri meškaniach sa podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického riadi jasnými pravidlami: „Vo všeobecnosti platí, že zrýchlené vlaky, regionálne expresy a osobné vlaky nečakajú na prípoje, ak ďalší vlak rovnakého smeru odchádza do 30 minút.“

Pre koľajové dopravné prostriedky vyšších komerčných kategórií, ako sú InterCity alebo EuroCity, je stanovený čakací čas päť minút, ak ďalší vlak odchádza do 60 minút. „V prípade, že nasledujúci vlak odchádza po 61 minútach, čakací čas sa predlžuje na 20 minút,“ doplnil hovorca.

Tento systém čakacích časov platí pre celé Slovensko okrem niekoľkých výnimiek, ako sú napríklad posledné prípoje. „Vo väčšine prípadov je počet prestupujúcich pasažierov zo zmeškaného dopravného prostriedku menší ako počet cestujúcich vo vlaku, ktorý odíde načas,“ objasnil Drevický.

Postup pri meškaní spojov

Tí, ktorí sa stretli so zdržaním, majú právo na rôzne formy odškodnenia. V tomto prípade je však potrebné vyžiadať si v pokladnici alebo vo vlaku potvrdenku o vzniku udalosti.

„Cestujúcich prosíme, aby si včas vypýtali potvrdenie o meškaní na stanici v pokladni Železničnej spoločnosti Slovensko, prípadne priamo od vlakvedúceho,“ upozornil hovorca.

Pracovníčka v pokladni na košickej vlakovej stanici potvrdila, že doklad si pasažieri môžu vyžiadať aj u nich. „V prípade oneskorenia vlakov vydávame potvrdenie, ktoré musia cestujúci preukázať s predošlým lístkom, ten im s touto potvrdenkou naďalej platí,“ vysvetlila.

Zamestnankyňa tiež doplnila, že k pokladni chodí pomerne veľa ľudí, a to najmä v súvislosti s viacerými výlukami, ktoré spôsobujú meškania vlakov.

Predaj cestovných lístkov na železničnej stanici v Košiciach, staršia snímka. Foto: Milan Kapusta/TASR

Hovorkyňa súkromného dopravcu RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová informovala Štandard, že aj ich pasažieri môžu získať potvrdenie o meškaní priamo vo vlaku od personálu, alebo si ho môžu nechať vystaviť na pobočke.

„Ďalšou možnosťou je, že sa klienti dodatočne obrátia na naše zákaznícke centrum, kde im potvrdenie vystavíme,“ dodala hovorkyňa.

Odškodnenie pri meškaní vlakov

Pri meškaní alebo zrušení diaľkového spoja je dopravca povinný informovať cestujúcich o možnostiach pokračovania v ceste.

Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko uviedol, že ak sa tak nestane do 100 minút od plánovaného odchodu, cestujúci môžu využiť iný verejný dopravný prostriedok: „ZSSK v takom prípade uhradí klientovi nevyhnutné a primerané náklady.“

Aj tí, ktorí cestujú vo vnútroštátnej preprave, majú v prípade meškania alebo zrušenia vlaku právo na kompenzáciu. Ak sa však rozhodnú nepokračovať v ceste, svoj lístok môžu vrátiť na nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanici. Celé cestovné tak získajú späť.

Mohlo by Vás zaujímaťVýluka vlakov na niekoľkých východoslovenských regionálnych tratiach sa predĺži

„Ak chce cestujúci v ceste pokračovať, ZSSK mu umožní cestovať bez doplatku vlakom vyššej kategórie alebo triedy. Avšak iba v prípade, že ide o posledné možné spojenie do cieľovej stanice,“ objasnil Drevický. Ďalej uviedol, že v prípade, ak sa chce pasažier vrátiť späť, ZSSK ho bezplatne prepraví najbližším vlakom a vráti mu celé cestovné.

V prípade medzinárodnej dopravy majú prepravovaní nárok na odškodnenie vo výške 25 percent ceny lístka za meškanie 60 až 119 minút a 50 percent ceny lístka za meškanie 120 minút a viac. Odškodnenie sa však nevypláca, ak je jeho výška nižšia ako štyri eurá.

Kompenzácie u súkromného dopravcu

V prípade oneskorenia vlakov u súkromného dopravcu RegioJet sú pasažieri informovaní prostredníctvom SMS alebo e-mailu. V prípade, že pre meškanie nestihnú svoj prípoj, spoločnosť im automaticky zarezervuje lístok na najbližší dostupný spoj.

„Ak by táto možnosť cestujúcim nevyhovovala, môžu si zvoliť vrátenie peňazí za nevyužitú časť cesty,“ dodala Janoušek Kostřicová.

Hovorkyňa vysvetlila, že v prípade výrazného meškania alebo mimoriadnych udalostí spoločnosť vynakladá maximálne úsilie na to, aby cestujúci dorazili do cieľa svojej cesty.

„Snažíme sa ponúknuť prepravu iným spojom alebo zabezpečiť náhradnú dopravu. Každú situáciu riešime individuálne a v úzkej komunikácii s klientom,“ uviedla. V prípade, že sa nepodarí zabezpečiť adekvátnu náhradnú dopravu, cestujúcim môžu ponúknuť ubytovanie alebo preplatenie nákladov na taxík.

Súkromný dopravca RegioJet poskytuje kompenzácie cestujúcim v prípade meškania svojich spojov. Foto: Facebook RegioJet CZ

Meškanie vlakov výrazne kleslo

ZSSK v tomto roku zaznamenala zlepšenie presnosti koľajových dopravných prostriedkov. Meškanie v druhom štvrťroku 2024 sa v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023 znížilo o takmer 18 percent.

„Železničná spoločnosť Slovensko neustále pracuje na znižovaní meškaní. Minulý rok bolo priemerné oneskorenie všetkých vlakov ZSSK na celom Slovensku 3,56 minút,“ priblížil Drevický.

Železnice Slovenskej republiky každoročne vytvárajú a realizujú plán výluk tratí, ktorý zabezpečuje údržbu železničnej infraštruktúry. Podľa hovorkyne ŽSR Bahýlovej sa počas výluk vykonávajú stavebné a údržbové práce, ktoré pomáhajú odstraňovať problémy spôsobujúce oneskorenia vlakov.

Mohlo by Vás zaujímaťNa slovenských tratiach prestanú jazdiť rušne Gorila

Hovorkyňa RegioJetu k zdržaniam dodala, že ich spoločnosť aktívne spolupracuje so Železnicami Slovenskej republiky. „V rámci tejto spolupráce pripomienkujeme navrhnuté trasy pre dopravcov a snažíme sa optimalizovať ich polohu, aby sme pri plánovaní cestovných poriadkov predišli meškaniam,“ vysvetlila.

RegioJet tiež úzko kooperuje s dispečermi Železníc Slovenskej republiky v reálnom čase, čo umožňuje efektívne riešiť prevádzkové situácie, výluky a minimalizovať tak možné oneskorenia.

Zlepšenie presnosti vlakov je pre pasažierov pozitívnou správou, no aj napriek tomu je dôležité vedieť, ako postupovať v prípade zdržania. Prepravcovia poskytujú rôzne formy odškodnenia a možnosti náhradného spojenia, čo cestujúcim umožňuje lepšie zvládnuť nečakané situácie spojené so zmeškanými prípojmi.