Odovzdanie vynovenej košickej železničnej stanice sa pre meškanie prác opäť vzďaľuje
Rekonštrukčné práce začali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ešte koncom roka 2021. Pôvodné optimistické odhady hovorili o tom, že dielo by malo byť ukončené zhruba do dvoch rokov. Táto lehota sa však časom natiahla o ďalších dvanásť mesiacov.
Ako Štandard zistil, napriek očakávaniam december 2024 určite nebude v znamení „strihania pásky“ ani pripíjania si šampanským na oslavu ukončenia rekonštrukcie.
V snahe dozvedieť sa, prečo prestavba trvá tak dlho, redakcia oslovila komunikačné oddelenie ŽSR.
Vladimíra Bahýlová, hovorkyňa ŽSR potvrdila, že práce, ktoré mali byť pôvodne hotové do 26 mesiacov, sú aktuálne v sklze viac ako rok. Daný stav je zapríčinený najmä tým, že niečo sa nedá zrealizovať podľa pôvodnej projektovej dokumentácie formou opráv, ale je nutné staré poškodené konštrukcie nahradiť.
Presne to sa podľa slov hovorkyne stalo v prípade nového batožinového tunela na prvom nástupišti oproti pôvodne zamýšľanej nadstavbe.
Zoznam toho, čo bolo, prípadne ešte je potrebné urobiť, je naozaj siahodlhý.
„Na druhom nástupišti je už v predčasnom užívaní osobný výťah. Podobný postavia aj na treťom, kde posledné týždne prebieha finalizácia prác pri južnom podchode (položenie dlažby, obklady stien, osadenie odvodňovacieho BG žľabu),“ uviedla Bahýlová.
Odtiaľ sa robotníci presunú k severnému priestoru pre peších, kde bude tiež nový výťah. Celé tretie nástupisko by malo byť odovzdané koncom tohto roka po skompletizovaní oceľovej konštrukcie zastrešenia (v dĺžke 60 metrov) nad rampou a južným výstupom z podchodu.
Hovorkyňa vysvetlila, že podobným procesom rekonštrukcie prejdú aj schodiská číslo jeden až šesť.
„Cieľom stavby je zvýšenie bezpečnosti, zníženie rizika vzniku nehodových udalostí, ako aj obmedzení vlakovej dopravy z hľadiska príchodov a odchodov súprav. Tiež ich pristavovania k miestam nástupu vrátane úpravy nástupíšť (1, 1A, 2 a 3),“ vyratúva Bahýlová zoznam ďalších prác.
Ďalej je potrebná rekonštrukcia vonkajšieho osvetlenia, železničného zvršku koľaje číslo 1B, trakčného vedenia, priechodov pre cestujúcich, prestavby zastrešenia nástupíšť a výstupov z podchodov, zriadenie výťahov na nástupištiach číslo 2 a 3.

Dopravca podľa slov hovorkyne plánuje zmodernizovať staničné zariadenie, čím sa zvýši bezpečnosť dopravy, zlepšia sa podmienky pre jej operatívne riadenie v stanici a v priľahlých traťových úsekoch. Vďaka tomu dôjde k zlepšeniu podmienok pre cestujúcu verejnosť.
Po obnove by okrem modernejšieho vzhľadu a nových nástupných plôch mali pribudnúť aj prvky pre zdravotne znevýhodnených cestujúcich – dlažba pre nevidiacich so špeciálne upravenými výstupkami.
„Pôvodná zmluvná cena bola necelých 13 miliónov eur bez DPH. Po dodatku k zmluve sa čiastka vyšplhala na sumu viac než 14,1 milióna, čo je navýšenie skoro o 1,4 milióna eur. Rekonštrukcia, ktorá bude spĺňať všetky technické a bezpečnostné parametre, je hradená z prostriedkov Slovak Investment Holding, a. s. (SIH),“ oboznamuje nás Bahýlová.
Termín skolaudovania a odovzdania stavby do užívania sa bude odvíjať od ukončenia stavebných prác. „Podľa pripravovaného návrhu druhého dodatku k zmluve je uvedené ukončenie stavby zhotoviteľom, ktorým je firma TRANSSERVIS, a. s. Košice do 45 mesiacov, čo je jún 2025,“ znie informácia o ďalšom odsunutí termínu ukončenia rekonštrukcie.
Košičanov môže hriať pri srdci jedine to, že ich železničná stanica by mala byť najkrajšia na Slovensku.









