Starosta mestskej časti Košice-Sever František Ténai uznal, že v tejto oblasti sa nachádza viacero úradov, škôl a inštitúcií, kde obyvatelia často čelia problémom s parkovaním. „Čelíme situácii, keď obyvatelia nemôžu zaparkovať a sú konfrontovaní s aroganciou a poškodzovaním zelene,“ povedal pre Štandard.
Vyznačovaním oficiálnych parkovacích miest podľa neho reagujú na narastajúci problém s chaotickým parkovaním, ktorý obmedzuje miestnych obyvateľov a komplikuje premávku.
„Na Severe dlhodobo venujeme zvýšenú pozornosť problematike dopravy. Sme si vedomí, že organizácia parkovania je pre našich obyvateľov kľúčová. Riadne označené miesta nám pomôžu zabezpečiť väčší poriadok a komfort v doprave,“ uviedol Ténai.
Menej miest
Názory obyvateľov na vyznačovanie oficiálnych parkovacích miest sú rôzne. „Ľudia sa tu musia naučiť parkovať, pretože často vidím autá zaparkované mimo čiar. Niekedy im presahujú aj celé kolesá, čo je pre ostatných obmedzujúce. Je potrebné, aby si všetci uvedomili, že správne parkovanie je dôležité nielen pre nich, ale aj pre ostatných vodičov,“ povedal pre redakciu Ján, ktorý býva na Hroncovej ulici.

Ďalší obyvateľ tejto ulice, ktorý nechcel byť menovaný, pre Štandard uviedol, že situácia sa po úprave zlepšila. „Ľudia, ktorí parkovali v strede parkoviska, bránili výjazdu autám zaparkovaným na okraji. Ak by však pracovníci vyznačili šikmé parkovanie, na parkovisko by sa zmestilo viac áut. Do stredu by sa možno zmestili dva rady áut."
Obyvateľ mestskej časti Marek, ktorý býva na Severe a parkuje na ďalšom z vyznačených parkovísk, je rád, že parkovacie miesta vyznačili. „Doteraz som mal často obavy, či zaparkujem správne, aby som nezablokoval chodník. Teraz, keď je všetko jasne označené, viem presne, kde môžem parkovať, a cítim sa oveľa istejšie."

Aj keď je tu teraz menej parkovacích miest, Marek poznamenal, že parkovanie je vďaka tomu oveľa lepšie organizované a chodci majú dostatok priestoru. Dodal, že si môže byť istý, že nezasahuje do priestoru pre peších.

Mestská časť spláca investičný dlh
Aj keď sa vedenie mestskej časti snaží s občanmi komunikovať o plánovaných zmenách, časť verejnosti má podľa slov starostu pocit, že tieto zásahy predstavujú len lokálne obmedzenia.
„Mestská časť sa snaží všetky plány konzultovať a riešiť odborné aj bezpečnostné otázky. Je logické, že časť verejnosti nevníma tieto súvislosti komplexne a zásahy do existujúceho systému dopravy pociťuje ako lokálne obmedzenia či komplikovanie zaužívaného stereotypu," objasnil Ténai.
Podľa jeho slov je ich snahou zabezpečiť riadne vyznačené a organizované parkovacie plochy, čo je, ako tvrdí, investičný dlh ešte z predchádzajúcich období. Upozornil tiež na to, že len na vyznačených parkovacích plochách je možné aplikovať opatrenia, ktoré chránia občanov pred chaotickým parkovaním.
[link url =https://standard.sk/736261/v-kosiciach-sa-upravuje-parkovacia-politika-objavia-sa-tam-nove-rezidentske-oblasti]„Naším cieľom je identifikovať a vyznačiť existujúce parkovacie miesta v súlade s platnými predpismi. Týmto spôsobom chceme zabezpečiť, aby mali obyvatelia lepší prístup k parkovaniu a aby sa zlepšila dopravná situácia v okolí,“ uviedol.
Starosta vyhlásil, že medzi efektívne nástroje, ktoré je možné uplatniť v relatívne krátkom čase, s nízkymi nákladmi a citeľnými výsledkami, patria zmeny v organizácii miestnej dopravy a zavádzanie organizácie v parkovaní.
Mestská časť Sever plánuje v budúcnosti rozšíriť podobné opatrenia aj na ďalšie lokality, ako sú oblasti ohraničené ulicami Komenského, Hlinkova, Národná trieda a Tomášikova, neskôr aj na lokalitu Slovenskej jednoty. „Ako príklad prvej etapy je Ulica Obrancov mieru,“ doplnil Ténai.
Uplatnili už viaceré opatrenia
Príkladom úspešných opatrení je lokalita na Ulici Němcovej, kde parkovacie plochy riadne vyznačili a obyvatelia s bonusovými kartami tam môžu parkovať bez úhrady.
Obyvateľka Košíc Lucia však v diskusii upozornila, že v tejto nedávno zavedenej dočasnej rezidentskej oblasti sa karty kontrolujú nedostatočne. „Keď ste to vymysleli, poprosím, aby sa na Němcovej tie karty aj kontrolovali,“ upozornila.

V rámci snahy o zvýšenie bezpečnosti však v tejto lokalite okrem vyznačenia parkovacích miest uplatnili aj ďalšie opatrenia. „Medzi ne patrí zjednosmernenie, zmena organizácie dopravy, bezpečnostné spomaľovače pred priechodmi pre chodcov, plná šírka chodníkov pred škôlkami," spresnil starosta.
„Boli by sme radi, keby sa aj starostovia ďalších mestských častí inšpirovali starostom Severu, načúvali potrebám svojich obyvateľov a prichádzali s podobnými riešeniami,“ uviedla pre Štandard radnica.
Zároveň zdôraznila potrebu ďalších opatrení, ako sú výstavba nových parkovacích miest, vyznačenie parkovacích zón na chodníkoch či zjednosmernenie ulíc, ktoré by mohli prispieť k zvýšeniu parkovacích kapacít.
Príprava na vznik nových dočasných rezidentských lokalít
Vedenie mestskej časti sa podľa Ténaia snaží postupne zavádzať reguláciu parkovania prostredníctvom dočasných rezidentských lokalít, čo je v súlade so Všeobecne záväzným nariadením mesta Košice.
„Súčasne platné všeobecne záväzné nariadenie nám umožňuje postupný a logický prístup k zavádzaniu organizácie a regulácie parkovania formou dočasných rezidentských lokalít. To môže viesť k ich budúcemu začleneniu do rezidentských lokalít v rámci parkovacej politiky mesta,“ dodal.
Dočasné rezidentské oblasti v Košiciach budú umiestnené v rôznych lokalitách mesta, pričom každá z nich bude mať špecifické pravidlá pre parkovanie. Medzi tieto oblasti patrí časť mestskej časti Sever, časť mestskej časti Západ, Juh, sídlisko Ťahanovce, Dargovských hrdinov, Nad jazerom a sídlisko KVP.
„Cieľom takýchto lokalít je zabezpečiť, aby parkovacie miesta slúžili Košičanom, ktorí bývajú v okolí, a aby mohli bez problémov nájsť voľné parkovacie miesta v blízkosti svojich domovov. Dočasné rezidentské lokality spolu s bonusovou kartou sú výhodami, ktoré ponúkame obyvateľom s trvalým pobytom v našom meste,“ uzavrelo mesto.