Naďove klamstvá potvrdila kontrola NKÚ
NKÚ vykonal na Ministerstve obrany kontrolu s názvom Darovanie hnuteľného majetku vojenskej povahy Ukrajine za kontrolované obdobie rokov 2022 až 2023. Cieľom tejto kontroly bolo preveriť, či darovanie hnuteľného majetku vojenskej povahy Ukrajine prebiehalo v súlade s právnymi normami.
Od začiatku vojenského konfliktu na Ukrajine Slovenská republika darovala Ukrajine majetok vojenskej povahy v hodnote takmer 700 miliónov eur. NKÚ v správe uvádza, že proces darovania hnuteľného majetku vojenskej povahy sprevádzali procesné aj významné administratívne nedostatky.
Darovaný majetok nebol prebytočný
V rokoch 2022 a 2023 sa vláda prostredníctvom uznesení zaviazala darovať hnuteľný majetok v hodnote presahujúcej 666 miliónov eur. Napriek schváleným právnym aktom vtedajšia vláda darovala Ukrajine o takmer 32 miliónov eur viac, a to bez právneho podkladu. Okrem toho vláda tvrdila, že darovaný bude prebytočný majetok štátu, no v skutočnosti kontrola zistila, že daný materiál vôbec nebol vyhlásený za prebytočný.
Najväčšiu položku medzi darovaným materiálom tvorili stíhacie lietadlá Mig-29, odpaľovacie zariadenia KUB a protilietadlové rakety v hodnote vyše 500 miliónov eur. Podľa uznesenia vlády z roku 2023 malo ísť o darovaný materiál v danej hodnote, no Generálny štáb Ozbrojených síl SR uviedol NKÚ sumu o tri milióny eur vyššiu.

Kontrola tak ukázala nezrovnalosti v údajoch o darovanom majetku, ktoré poskytli vtedajšie ministerstvo obrany a Generálny štáb, a označila proces darovania vojenského materiálu za netransparentný.
Vláda v tom čase tvrdila, že ako náhradu za darovaný protilietadlový a protiraketový komplet S-300 dostane Slovenská republika náhradu na základe rokovaní s USA. Kontrola však zistila, že vtedajší minister obrany Jaroslav Naď nepredložil žiadnu podpornú písomnú dokumentáciu, ktorá by toto tvrdenie o náhrade potvrdila.
Kontrola zistila porušenia medzinárodných dohôd
Bývalá vláda zašla pri netransparentnej pomoci až tak ďaleko, že Ukrajine odovzdala aj technickú dokumentáciu k systému S-300 so stupňom utajenia „prísne tajné,“ hoci na to nemala žiaden zákonný podklad.
NKÚ konštatoval, že uvedeným konaním došlo k porušeniu dohody medzi Slovenskom a Ruskou federáciou, podľa ktorej sa zmluvné strany zaväzujú neposkytnúť tretej strane prístup k utajovaným skutočnostiam bez predchádzajúceho písomného súhlasu druhej zmluvnej strany, v tomto prípade Ruska.
Darovanie stíhačiek Ukrajine bolo široko diskutovanou témou vo verejnosti najmä kvôli jeho legálnosti. Mnohé odborné autority ako Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, ústavný právnik Vincent Bujňák, či verejný ochranca práv Róbert Dobrovodský poukazovali na nezákonnosť celého darovania.

Vtedajší minister Jaroslav Naď argumentoval právnou analýzou, o ktorú darovanie opieral. Tú však nikto v tom čase nevidel, a nebola poskytnutá ani verejnému ochrancovi práv pri jeho kontrole ministerstva.
Neskôr Jaroslav Naď na svojej sociálnej sieti zverejnil šesťstranové vyjadrenie anonyma bez podpisu, ktoré nazval právnou analýzou, na základe ktorej Slovenská republika darovala majetok v hodnote stoviek miliónov eur. Za pozornosť stojí, že na tomto dokumente bol perom ručne dopísaný dátum jeho vyhotovenia, a neskôr na tlačovej konferencii prezentoval úplne inú verziu tohto dokumentu, už s oficiálnym logom Ministerstva obrany.
Žiadna právna analýza neexistuje
Kontrola NKÚ potvrdila to, čo už všetci vedeli. Predmetom kontroly bola aj požiadavka na predloženie právnej analýzy týkajúcej sa oprávnenia vlády s obmedzeným mandátom na darovanie predmetnej vojenskej techniky. Podľa stanoviska MO SR a dostupnej dokumentácie sa žiadna takáto analýza na ministerstve nenachádza.
Jaroslav Naď tak opakovane klamal, keď opieral legalitu darovania vojenského materiálu o právnu analýzu, ktorá nikdy neexistovala, a ktorá bola v hrubom rozpore s názorom právnickej obce ohľadom právnych možností darovania stíhačiek zo strany vtedajšej vlády.
Bývalý minister obrany vtedy verejnosť presviedčal, že Slovensko dostane za darovaný materiál väčšiu sumu peňazí od spojencov a Európskej únie, a že štát tak vlastne získa finančný prospech. Kontrola však odhalila, že Slovenská republika nahlásila do EPF (Európsky mierový nástroj, ktorý financuje podobné náklady) darovaný materiál ukrajinskej strane v celkovej sume takmer 675 miliónov eur, pričom podhodnocovala jednotlivé položky.
Kontrola však zistila, že zo sumy nahlásenej do EPF mohol štát získať iba takmer 330 miliónov eur, čo je menej ako polovica celkovej darovanej sumy. NKÚ tiež poukazuje na skutočnosť, že nástroj EPF má „živý“ charakter, v ktorom je takmer všetko závislé od dohody členských štátov EÚ, a jeho pravidlá sa v minulosti menili už minimálne dvakrát. V súčasnosti, podľa zistení kontroly, Slovenská republika získala zo zdrojov EPF iba 82 miliónov eur.
Konanie Naďa vyústilo do absencie akejkoľvek ochrany neba
Pri darovaní slovenskej protivzdušnej obrany rezort obrany tvrdil, že slovenský vzdušný priestor bude zabezpečený novým systémom dodaným zo zahraničia. Národní kontrolóri však napriek opakovaným žiadostiam nezískali od ministerstva obrany počas auditu žiadnu vecnú dokumentáciu, ktorá by uvedené tvrdenie o rýchlej náhrade za systém S-300 preukázala.
Po tom, čo boli v apríli tohto roka z nášho územia stiahnuté dočasné talianske zariadenia, Slovensko v súčasnosti nedisponuje vlastným protivzdušným systémom, a až od roku 2026 ho bude chrániť izraelský systém Barak.
Záver kontroly NKÚ konštatuje, že organizačné zložky rezortu MO SR predkladali NKÚ SR nejednotné dokumenty k darovanému materiálu v dôsledku nedostatočnej spolupráce, nevedomosti a neinformovanosti o skutočnom stave.
Úrad musel rezort upozorňovať na logické chyby a poukázal na nedostatočnú spoluprácu jednotlivých aktérov v rámci celého rezortu MO SR, ktorí boli primárne zodpovední za zabezpečenie procesu darovania vojenského materiálu na Ukrajinu a jeho následné preplatenie cez EPF.
Podľa NKÚ je celkový zoznam materiálu určeného na preplatenie zo strany EPF nesprávny a nekorektný, čo znamená, že nie je garantované preplatenie ani menšej polovice darovanej sumy. Zo strany ministerstva obrany pritom neboli k protokolu o výsledku kontroly vznesené námietky proti pravdivosti, úplnosti alebo preukázateľnosti kontrolných zistení.
Naď hovorí o výhodnom obchode
Dnes však Jaroslav Naď tvrdí, že Slovensko za pomoc Ukrajine získalo doteraz majetok v hodnote 668,8 milióna eur, čo je viac ako Ukrajine darovalo. Tvrdí, že na ceste sú ďalšie peniaze a tiež stámiliónové zľavy, a že správa NKÚ je nekompletná a obsahuje klamstvá.
NKÚ sa voči tvrdeniam Naďa ohradil a nazval ich názormi bez časových a vecných súvislostí. Predseda kontrolného úradu Ľubomír Andrassy označil celé konanie vtedajšieho rezortu obrany za ukážku manažérskeho zlyhania a chaosu, z ktorého by sa mali poučiť pracovníci ministerstva obrany aj generálneho štábu.
Kontrola odhalila neuveriteľný zmätok a bezbrehé rozhadzovanie stoviek miliónov zo štátneho majetku na úrovni jedného z najdôležitejších ministerstiev. Potvrdila absenciu dodržiavania právnych noriem a vyvrátila Naďove klamstvá o zákonnom postupe na základe „tajomných“ analýz či benefitov darovania, ako aj amatérsky prístup k zložitej problematike a iluzórne predstavy o kompenzáciách.
Vláda nemala žiadne právo darovať majetok štátu nielen preto, že bola v demisii, ale aj pre jeho chýbajúcu nadbytočnosť. Veľmi závažné bolo aj zistenie o našom nechránenom nebi. Správa jednoznačne hovorí o darovaní protivzdušnej obrany bez zabezpečenia reálnej náhrady na niekoľko rokov.
Takéto ohrozenie bezpečnosti štátu, či už úmyselné alebo spôsobené šokujúcou neschopnosťou, by nemalo zostať bez povšimnutia kompetentných orgánov. Uvedené platí v časoch mieru, pričom v čase aktívneho vojenského konfliktu na území susedného štátu je toto zistenie možno podradiť aj pod niektorý z trestných činov.
Aj tieto závery kontroly poukazujú na zaujímavý trend spojený s predsedom Demokratov Jaroslavom Naďom. Podľa jeho názoru bolo všetko, čo urobil, správne a zákonné. Všetci odborníci, ktorí tvrdia opak a opierajú svoje zistenia o fakty, zákony alebo dôkazy, podľa neho klamú.
Len Jaroslav Naď vraj vždy hovorí pravdu a koná striktne v medziach zákonnosti, hoci to nevie ničím preukázať.