Cestujúci sa dočkali. Železničiari už predávajú lístky podľa nového grafikonu

Z tohto dôvodu sa podľa hovorcu ešte môže stať, že cestujúci si na niektoré vlaky lístok od polovice decembra zatiaľ nezakúpia. Očakáva, že od nového týždňa by už mal byť predaj v štandardnej podobe s možnosťou kúpy lístka na dva mesiace vopred.

Problémy s predpredajom lístkov spôsobil prechod na nový cestovný poriadok, v ktorom robili zmeny na poslednú chvíľu najmä v prípade vlakov diaľkovej dopravy, predovšetkým na hlavnej domácej trase medzi Bratislavou a Košicami.

IC vlaky na tejto linke totiž od budúcej nedele skončia, čiastočne ich nahradia dva páry zrýchlených expresov Kriváň. Doterajšie expresy Tatran z Bratislavy do Košíc a opačne budú posilnené na štrnásť párov, pričom budú jazdiť v hodinových intervaloch.

Cestujúci vo vlaku. Foto: zssk.sk.

Vectrony nahradia postupne vyraďované Gorily

Národný dopravca zároveň ďalej modernizuje svoje vozidlá. Aktuálne si prenajal pätnásť viacsystémových interoperabilných rušňov Vectron Siemens na desať rokov, s vybraným dodávateľom už uzatvoril zmluvu. V budúcnosti si ich môže odkúpiť. Na ďalších pätnásť rušňov si môže uplatniť opciu do konca roka 2026.

Celková predpokladaná cena nájmu rušňov, vrátane opcie, dosiahla 278 miliónov eur bez DPH. Mesačný nájom jedného rušňa troch typov stojí 69-tisíc až 71,6-tisíca eur bez dane.

„Spoločnosť Rolling Stock Lease predložila ponuku ako jediný uchádzač. Prvých päť Vectronov z tohto prenájmu by malo byť dodaných v priebehu decembra 2024,“ potvrdil pre Štandard Drevický.

Rušeň Vectron. Foto: zssk.sk.

Vectrony nahradia postupne vyraďované rušne 350, tzv. Gorily. Sú vybavené Európskym systémom riadenia vlakov (ETCS) Level 2, ktorý je nevyhnutný pre bezpečnú prevádzku na modernizovaných tratiach v celej Európe.

Firma Rolling Stock Lease (predtým S Rail Lease) so sídlom v Bratislave má základné imanie takmer 30 miliónov eur. Jej hlavným spoločníkom je Galtymore Partners Capital Fund ICAV, podfond Galtymore One s podielom 97 percent, sídlo má v Dubline. Zvyšný podiel má Slovenská sporiteľňa.

Vlak národného dopravcu. Foto: ZSSK.

Prenájom lokomotív dostal prednosť pred kúpou

Z časového hľadiska je podľa dopravcu prenájom efektívnejší ako nákup, čo mu umožní lepšie riadiť svoje finančné zdroje a sústrediť sa na zlepšovanie služieb. „Tento krok minimalizuje počiatočné náklady a poskytuje flexibilitu v riadení vozového parku, pričom nové rušne budú pripravené na budúce výzvy,“ priblížil hovorca ZSSK.

Dopravca už má dlhšie prenajatých desať rušňov Vectron do roku 2028. Tvrdí, že majú vysokú prevádzkyschopnosť, ktorá doposiaľ neklesla pod 97 percent. „Nasadzujeme ich prevažne na medzištátne spojenia do Česka či Rakúska, ale aj na vnútroštátnu linku Bratislava - Košice,“ poznamenal Drevický.

ZSSK mala k 1. januáru 2024 k dispozícii na prevádzku v diaľkovej doprave 91 rušňov rôznych radov s priemerným vekom 30,5 roka bez prenajatých Vectronov. Vectrony využívajú napríklad České dráhy a rakúske železnice Österreichische Bundesbahnen. Môžu byť okamžite nasadené na medzinárodné trasy bez ďalšieho schvaľovania, povolenie na prevádzku majú okrem Slovenska, Česka, Rakúska aj v Poľsku či Nemecku.

Ilustračná snímka. Foto: ZSSK/FB.

Vlaky typu Panter dostanú zabezpečovač

Národný dopravca plánuje zaplatiť za inštaláciu systému ETCS do dvadsiatich jednotiek Panter, vrátane šiestich cez opciu, takmer 15 miliónov eur bez DPH. Zákazku, plánovanú na dva a pol roka, chce financovať zo zdrojov Európskej únie.

Tento zabezpečovač umožní zvýšiť bezpečnosť na železniciach. Jedinú ponuku predložila spoločnosť Dopsys s tým, že 75 percent objemu dodávky zabezpečia subdodávateľsky firmy Betamont a HMH. Zmluva na zabezpečovací systém zatiaľ nebola zverejnená.

„V čase obstarávania Panterov nebola infraštruktúra vybavená systémom ETCS dostatočne rozvinutá, a preto bolo neekonomické a technicky nevhodné inštalovať tento systém do nových jednotiek,“ zdôvodnil dodatočný tender Drevický.

Technologický vývoj a špecifikácie ETCS neboli v čase objednávky úplne jasné, čo by mohlo znamenať potenciálne riziko nesúladu s budúcimi požiadavkami.

Vlak typu Panter. Foto: ZSSK/FB.

Systém riadenia vlakov súťažia zvlášť

„Dodatočné obstarávanie ETCS nám umožnilo využiť vývoj novších technológií a efektívnejšie rozloženie nákladov. Tiež sme vychádzali z vtedajšej legislatívy, ktorá nevyžadovala povinné vybavenie nových vlakov systémom ETCS,“ ozrejmil hovorca.

Podľa európskych pravidiel majú železničné vozidlá jazdiť na infraštruktúre vybavenej ETCS, ale aj v prípade, ak infraštruktúra tento systém ešte nemá.

ZSSK prevádzkuje viac ako tridsať jednotiek Panter, ktoré nasadzuje takmer vo všetkých regiónoch Slovenska. Vlaky tohto typu premávajú na slovenských tratiach od konca roku 2021.

Ilustračná snímka. Foto: ZSSK.