Blíži sa zákaz používania mobilov v školách. Rezort ponúka päť možností
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže vo februári 2024 otvorilo debatu o možnom plošnom zákaze používania mobilných telefónov v školách. Od 1. januára 2025 nadobúda toto opatrenie konkrétne kontúry v praxi.
Rezort školstva totiž zverejnil oficiálny dokument, v ktorom špecifikuje päť základných spôsobov prístupu k regulácii používania mobilných telefónov v školských zariadeniach. Školy tak dostávajú na výber.
V úvode pripomíname, že podľa rozhodnutia ministerstva školstva bude pre prvý až tretí ročník základnej školy platiť úplný zákaz používania mobilov počas vyučovania, prestávok a taktiež vo všetkých priestoroch školy. Aj pre žiakov od štvrtého ročníka základnej školy bude platiť zákaz používania telefónov. Výnimkou bude, ak si používanie digitálnych technológií bude vyžadovať Štátny vzdelávací program.
To isté vstúpi do platnosti pre žiakov od šiesteho ročníka a vyššie. Táto skupina dostane aj ďalšiu výnimku v používaní mobilných zariadení – môže ju udeliť učiteľ na vyučovacej hodine pre potreby vzdelávania. Zákaz platí taktiež aj pre žiakov prvého až štvrtého ročníka osemročných gymnázií.
Samostatná výnimka používania mobilov sa bude vzťahovať na deti so špeciálnymi potrebami, ak používajú komunikačný prostriedok na účely súvisiace so zdravotným znevýhodnením.
1. Mobilný telefón odovzdaný po príchode do školy
Prvou z ponúkaných legislatívnych možností ministerstva je odovzdať mobilný telefón po príchode do školy konkrétnemu zamestnancovi školy.
"Mobilné telefóny budú žiakom vrátené po poslednej vyučovacej hodine, pričom budú počas dňa uschované v bezpečnom priestore," objasňuje rezort s pripomienkou, aby zamestnanci škôl brali do úvahy, že aj keď žiak odovzdá jeden telefón, môže mať so sebou aj ďalšie.
Podľa oficiálneho stanoviska sa toto riešenie odporúča predovšetkým pre žiakov 1. – 3. ročníka základných škôl. Táto alternatíva je však považovaná za menej rušivú napríklad v porovnaní s riešením číslo 4, ktoré si predstavíme nižšie.
2. Mobilný telefón odložený v uzamykateľnej skrinke
Druhým variantom obmedzenia používania mobilných telefónov v školách je povinnosť žiakov odložiť svoje mobilné telefóny alebo smart hodinky do uzamykateľných skriniek, prípadne iného zabezpečeného priestoru.
"Ak si žiak prinesie mobilný telefón do školy, pri takto zvolenej úprave odkladá telefón do skrinky hneď po príchode do školy, pričom tento telefón zo skrinky nevyberá a nepoužíva počas dňa, až po skončení vyučovania," zdôrazňuje rezort v stanovisku.
Jednou z nevýhod pre školy je v tomto prípade potreba zabezpečiť individuálnu uzamykateľnú skrinku pre každého žiaka. Ďalším negatívom je obmedzenie prehľadu zamestnancov školy o tom, kto telefón naozaj odložil. Výhodou je však napríklad jednoduchšia logistika, ktorú zabezpečuje samotný žiak.
3. Mobilný telefón odovzdaný vo vlastnej triede
Tretia, odborníkmi najviac preferovaná možnosť, spočíva v odovzdaní mobilného telefónu (triednemu) učiteľovi pred začiatkom prvej vyučovacej hodiny v kmeňovej triede.
Zozbierané telefóny budú odložené do odkladacieho priestoru na to určeného, ktorý bude uzamknutý učiteľom. Už je však na rozhodnutí jednotlivej školy, či pôjde o uzamykateľnú krabicu, trezor alebo napríklad odovzdanie telefónu v kabinete učiteľa, prípadne v riaditeľni. Mobilné telefóny budú vrátené žiakom po skončení vyučovania.
"Odporúčaná je táto možnosť najmä pre logistické problémy, ktoré uvádzajú rodičia detí," tvrdí ministerstvo s dôvetkom, že aj napriek rozdielnym názorom odborníkov na jednotlivé riešenia, majú dať konkrétne úpravy školám širokú paletu možností.
Riešenie č. 3 je takisto považované za priestorovo najmenej náročné a zároveň aj najefektívnejšie, najmä v prípade, keď sa učiteľ rozhodne využiť mobilné telefóny v triede na edukatívne účely.
Nevýhodou tohto riešenia sú však zvýšené nároky na učiteľov, ktorí musia zabezpečiť logistiku odovzdávania telefónov.
4. Uschovaný a deaktivovaný telefón pri sebe
Štvrtá možnosť synonymizuje menej efektívnu a odporúčanú voľbu. Ministerstvo školstva v tomto prípade umožňuje školám, aby mali žiaci mobilné telefóny pri sebe, avšak s podmienkou, že počas vyučovania nebudú aktivované, teda používané. Táto forma je však najmenej kontrolovateľná, keďže mobily sú pre žiakov lákadlom a ich "utajené" zapnutie vo svojej podstate nepredstavuje žiadny problém.
Rezort upozorňuje vedenie škôl na to, aby pri výbere tejto možnosti žiakom dostatočne zdôraznili dôsledky, ktoré nastanú pri nepovolenom použití mobilu.
Najčastejšou úpravou je mať v tomto prípade mobilný telefón odložený v školskej taške, vypnutý alebo s vypnutým zvonením a prístupom na internet. Ministerstvo dodáva, že pri tejto možnosti je kľúčové jasne stanoviť podmienky, pri akom porušení pravidiel dôjde k dočasnému odobratiu zariadenia učiteľom. Zároveň je potrebné určiť, kam bude telefón počas tejto doby uložený a za akých podmienok a kedy ho žiakovi opäť vrátia.
Efektivita tohto riešenia spočíva v tom, že logistika je na samotnom žiakovi, čím sa eliminuje potreba dozoru. Škola tiež nemusí investovať do špeciálneho vybavenia na umiestnenie zariadení. Ministerstvo však upozorňuje, že možnosť číslo 4. predstavuje najväčšie riziko kyberšikanovania, keďže žiak má šancu nenápadne odfotiť alebo nahrať učiteľa či spolužiaka.
5. Do školy bez mobilu
Piata možnosť, ktorá je odborníkmi najmenej odporúčaná, sa mnohým žiakom môže zdať najprísnejšia. Táto alternatíva totiž úplne zakazuje nosenie mobilného telefónu do školy, jej areálu a na školské akcie.
"Ak si škola vyberie možnosť č. 5, odporúčame iba na prvom stupni základnej školy," dodáva rezort.
V tomto prípade musí totiž škola zabezpečiť prehľadný a dostupný systém na „kontakt rodiča a žiaka“ pre prípad nutnosti kontaktovať žiaka rodičom alebo rodiča žiakom. Ministerstvo tiež upozorňuje, že škola musí disponovať aktuálnou databázou telefónnych kontaktov na rodičov.
Možnosť číslo 5. zároveň učiteľom znemožňuje využívať mobilné telefóny na edukatívne účely počas vyučovania.
Výber možnosti vopred komunikujte, upozorňuje rezort
Školy si môžu vybrať akúkoľvek z ponúkaných úprav, pričom by mala byť vopred jasne komunikovaná všetkým zúčastneným stranám, upozorňuje ministerstvo.
"Okrem toho by prvotná implementácia do školského poriadku mala byť sprevádzaná doplnkovými aktivitami, do ktorých patria napríklad diskusia so študentmi, učiteľmi, rodičmi, informačná kampaň a podobne," dodáva rezort.
Čo v prípade, ak žiak napriek zákazu mobil použije?
Ak žiak použije mobil v rozpore s pravidlami, škola mu môže komunikačný prostriedok dočasne odobrať. Podrobnosti dočasného odobratia mobilu upraví škola v konkrétnom školskom poriadku, taktiež aj používanie telefónov počas aktivít organizovaných školou mimo školského vyučovania.
Školy majú podľa zákona právo dočasne odobrať zariadenie žiakovi v prípade, ak svojím konaním poruší pravidlá používania stanovené v školskom poriadku alebo v osobitnej úprave pravidiel používania mobilných telefónov.
Všetci žiaci by mali byť primeraným spôsobom oboznámení s pravidlami týkajúcimi sa nepoužívania mobilných telefónov v škole, ako aj s dôsledkami a sankciami, ktoré budú nasledovať v prípade ich porušenia.
Tieto pravidlá by mali byť žiakom predstavené na začiatku školského roka a v prípade potreby opakovane pripomenuté počas roka.
Dobrá prax zo zahraničia
Mnohé národné a regionálne vlády po celom svete prijali prísne zákazy, ktoré neumožňujú študentom nosiť si vlastné zariadenia do tried. Mobilné telefóny boli zakázané vo verejných školských systémoch vo Francúzsku, Izraeli, Kanade (v provincii Ontário) a v Austrálii (v štátoch Viktória, Tasmánia, Nový Južný Wales a Západná Austrália).
K regulácii mobilných telefónov v školách v roku 2024 pristupuje aj Veľká Británia, ktorá vydala usmernenie pre školy 19. februára 2024. Obmedzenia plánuje zaviesť aj Holandsko od školského roku 2024/2025, a Fínsko sprísnilo pravidlá na základe petície rodičov, informuje o zahraničných príkladoch v stanovisku ministerstvo školstva.