Doprava v Trenčíne kolabuje nielen v centre. Pomôcť majú plánované zmeny
Na viacerých miestach v Trenčíne sa hlavne v exponovaných časoch tvoria zápchy. „Najhoršie je to ráno od pol ôsmej do deviatej hodiny a potom popoludní od druhej do piatej hodiny. Najkritickejšími úsekmi sú Bratislavská ul. so starým cestným mostom, Hasičská ul., Sihoť, Soblahovská ul., ale prepchatý autami je aj nový most, ako aj cesta smerom na obchodné centrum Laugaricio a naspäť z druhej strany. Často musím stáť v kolóne,“ povedal pre Štandard taxikár Vilo z Trenčína.

Rekonštrukcia „panelky“
V ostatných rokoch je zaťaženie autami na území Trenčína väčšie okrem iného aj pre rozsiahlu rekonštrukciu štátnej cesty I/9, keďže z diaľničného privádzača Chocholná sa smerom na Bánovce nad Bebravou, Zvolen a Prievidzu stále ešte nedá prejsť.
„Účelom rekonštrukcie cesty I/9 bolo odstránenie porušenej betónovej vozovky, ktorá bola nahradená polotuhou vozovkou so živičným povrchom. Z existujúcej betónovej vozovky sa predrvila a pridaním spojiva vyhotovila podkladná, tuhá homogenizačná vrstva, na ktorú sa položili asfaltové vozovkové vrstvy,“ uviedla pre redakciu hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SCC) Jana Lukáčová.
V súčasnosti SSC pokračuje v realizácii terénnych prác aj sadových úprav a začne budovať protihlukové steny v celkovej dĺžke 4,5 km. Pracuje sa tiež na kruhovom objazde pri obci Trenčianska Turná, kde sú v štádiu finálnej realizácie.

Momentálne je táto cesta, ľudovo nazývaná „panelka“, obojstranne prejazdná po úsek v katastrálnom území obce Veľké Bierovce, kde SSC musela pre kritický stav dvoch mostov pristúpiť k ich demolácii. Nové mostné objekty ponad Váh a ponad Biskupský kanál by mali začať stavať na jar budúceho roku.

„Doba výstavby mostov je stanovená na 18 mesiacov, avšak dôležitým faktorom budú počasie a možné nepredvídateľné okolnosti. Termín ukončenia celej modernizácie cesty I/9 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota vrátane dvoch nových premostení cez Váh sa predpokladá na prelome rokov 2026/2027. Celková cena je stanovená na cca 31 miliónov eur s DPH,“ prezradila pre náš denník hovorkyňa SSC.

Aktuálny stav neteší ani Trenčiansky samosprávny kraj. Kým nebude úplne zrekonštruovaná „panelka“, tak budú pod väčším náporom obchádzkové trasy, ktoré vedú najmä po cestách vo vlastníctve župy.
„Tieto cesty sú zaťažované predovšetkým nákladnou tranzitnou dopravou, ktorá má negatívny vplyv na celkový stavebno-technický stav jednotlivých úsekov,“ poznamenala pre nás župná hovorkyňa Lenka Kukučková.
Veľkým prínosom zrekonštruovanej cesty I/9 bude to, že odbremení tranzitnú dopravu z mesta Trenčín smerujúcu z diaľnice D1 do regiónu Horná Nitra a opačne.
Investičné výzvy
Celý problém zahusťovania automobilovej dopravy v Trenčíne to však nevyrieši, čo si uvedomuje aj radnica, ktorá pripravuje projekt výstavby nového mostného prepojenia Váhu z Ostrova do Orechového.
Mesto chce čo najskôr získať všetky povolenia na výstavbu mosta. „Začínajú sa práce na projektovej dokumentácii pre stavebné povolenie. Počítame s tým, že tento most, z ktorého bude vylúčená nákladná doprava, odľahčí centrum mesta aj starý cestný most,“ objasnila pre nás hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová.
Odhadovaná investícia je 20 miliónov eur. Samospráva chce na realizáciu tejto stavby vybaviť financie z fondov EÚ.

„Čím skôr sa to podarí, tým to bude lepšie v snahe preklenúť aspoň časť obdobia rekonštrukcie starého cestného mosta ponad Váh v Trenčíne,“ informoval nás hlavný architekt mesta Martin Beďatš.
Rekonštrukciu už dosluhujúceho starého mostného objektu, ktorý sa nachádza zhruba kilometer od uvažovaného Orechovského mosta, plánujú začať až po skončení projektu Európske hlavné mesto kultúry 2026. SSC ako vlastník odhaduje na túto investičnú akciu náklady vo výške 35 miliónov eur a čas výstavby 30 mesiacov.

Starý most a preložka
Okrem toho SSC pripravuje tiež preložku cesty I/61 v centre Trenčína v dĺžke 5,56 km bližšie k železničnej stanici. Momentálne je spracovaná štúdia realizovateľnosti s kladným stanoviskom Útvaru hodnoty za peniaze.
„Mesto Trenčín dlhodobo pracuje na preložke cesty I/61. Chceme vytvoriť oveľa lepšie podmienky pre udržateľnú mobilitu – buspruhy, cyklotrasy a bezbariérovú pešiu mobilitu. No nie je to v našich rukách, lebo cestu vlastní SSC, s ktorou prebiehajú rokovania a takisto aj s ministerstvom dopravy o ďalšom postupe,“ skonštatovala mestská hovorkyňa.
Pokračovanie prípravy je závislé od pridelenia finančných prostriedkov. Išlo by o 90-miliónovú investíciu a predpokladá sa, že výstavba by trvala tri roky.

Počas rekonštrukcie frekventovaného starého mosta a preložky cesty budú musieť vodiči strpieť dopravné obmedzenia. Dopravu to ešte viac zahustí, ale po realizácii oboch investičných akcií v kombinácii s novým Orechovským mostom nastane jej zrýchlenie cez centrum mesta. Čas prejazdu medzi začiatkom a koncom preložky sa urýchli v priemere o 80 sekúnd.
„V dopravných modeloch boli urobené rôzne scenáre s cieľom nájsť čo najlepší spôsob. Ide hlavne o preferenciu verejnej a cyklistickej dopravy, ktorých zefektívnenie bez preložky I/61 a mosta do Orechového nie je v podstate možné,“ ozrejmil Beďatš.
Ako dodal hlavný architekt, hlavným plusom bude skutočnosť, že v inkriminovaných častiach sa vytvoria predpoklady na pruhy pre autobusy, ale aj na kvalitné cyklotrasy a chodníky.
Mestský poslanec Richard Medal si však myslí, že vnútorný dopravný okruh neodľahčí autami prepchaté centrum. Iba rozptýli dopravu a dopravné zápchy na viac ciest a do viacerých lokalít.
„Skôr či neskôr budú vďaka stále narastajúcemu počtu áut aj novopribudnuté cesty a mosty prepchaté. Moderným riešením je naopak obmedzovanie vjazdu áut do centier miest. Treba sa sústrediť na rozvoj dopravnej infraštruktúry pre peších, cyklodopravu, pre hromadnú dopravu a na budovanie vonkajších obchvatov miest,“ napísal nám Medal.
Opatrenia mesta a alternatíva
Mesto sa v rámci svojich možností snaží rôznymi opatreniami zlepšiť dopravnú situáciu. Zaviedlo parkovaciu politiku, ktorá je v centre pomerne prísna. Vo fáze prípravy je vybudovanie záchytných parkovísk Trenčín-Západ a Trenčín-Východ. Cieľom je zabezpečiť odstavenie motorových vozidiel na okraji mesta s následným využitím najmä mestskej hromadnej dopravy, ktorá jazdí od 1. novembra podľa novej koncepcie častejšie.
Radnica podporuje alternatívny spôsob dopravy, ktorá je šetrnejšia k životnému prostrediu. Podľa štatistík Slovenského hydrometeorologického ústavu z monitorovacej stanice na Hasičskej ul. je v Trenčíne v porovnaní s ostatnými krajskými mestami nižšia koncentrácia znečisťujúcich látok. V tomto roku tu nebola vyhlásená žiadna mimoriadna smogová situácia.
„Trenčín patrí na Slovensku k mestám s relatívne dobrou kvalitou ovzdušia. V zimných mesiacoch je to spravidla horšie, a to z dôvodu príspevku emisií z vykurovania domácností tuhým palivom a tiež pre zvýšené emisie z dopravy (studené štarty). Prispievajú k tomu aj meteorologické podmienky. Nepriaznivé rozptylové podmienky sme mali aj teraz v novembri,“ poskytla pre nás stanovisko Veronika Mináriková z SHMÚ.
Trenčianska radnica buduje sieť cyklotrás, investuje do peších komunikácií, zlepšuje verejnú dopravu, čomu prospieva aj integrácia s TSK a nový grafikon MHD.
„V Trenčíne jazdia autobusy MHD na stlačený plyn. Od 1. novembra tohto roku je MHD značne posilnená aj do novovybudovaných obytných štvrtí, ako aj k miestam, kde sa ľudia veľmi často presúvajú zo všetkých mestských častí (nemocnica, nákupné zóny). No a pokračujeme v budovaní cyklotrás, ktoré postupne prepájajú všetky mestské časti,“ doplnila pre redakciu Ságová.