Nič nekopíruj, hlavne nie kampaň Jaguaru

Postavy všetkých rás a džendrov oblečené v pestrofarebných trikotoch vystupujú z výťahu a pózujú na svetloružovom pozadí. Reklama firmy Jaguar bez áut, no plná „diverzity“ a pseudohlbokých sloganov ako „tvor bujaro“ alebo „rozbíjaj šablóny“, pred týždňom rozvírila vody internetu.

https://twitter.com/Jaguar/status/1858800846646948155

Značka, ktorá vznikla v roku 1922, sa tento rok prihlásila k myšlienke diverzity aj priamo. Riaditeľ pre Spojené kráľovstvo v Jaguar Land Rover Pietrosanti prednedávnom vyhlásil: „Sme na ceste transformácie. Vedení vierou v rozmanitosť, inklúziu, kreativitu, politiku a, čo je najdôležitejšie, akciu,“ vyhlásil.

Pietrosanti sa tiež pochválil, že v rámci firmy založili viac ako 15 DEI (Diversity, equity, and inclusion - rôznorodosť, rovnosť a inklúzia) skupín, ako je dúhový Pride či skupina pre ženy v oblasti inžinierstva alebo neurodiverzitu.

Firma sa v rámci rebrandingu zbavila aj obrázku jaguára, ktorý bol dlhé roky súčasťou jej loga. Odstránenú šelmu doplnili výmenou písmen za okrúhlejšie.

https://twitter.com/Madan_Chikna/status/1859081862943051787

Luxusné presvedčenia

Políciu treba prestať financovať, monogamia vyšla z módy, pohlavie je spektrum a podobne. V angloamerickom priestore sa v poslednom čase rozšíril výraz „luxusné presvedčenia“ (luxury beliefs) pre privilegované názory. Ľudia nimi signalizujú spoločenský status a iní potom musia znášať následky týchto ideí prevedených do praxe.

De facto zrušenie či odstavenie polície totiž bude mať diametrálne odlišný dopad na pôde americkej vysokej školy a iný v getách veľkomiest. Myšlienka, že pohlavie je nepodstatné, sa inak dotkne bohatých žien a inak tých, ktoré musia zdieľať sprchy s kriminálnikmi v ženských väzniciach.

Elitám to však stále nedochádza. Každú kritiku svojich luxusných presvedčení odbíjajú ako bučanie tupého plebsu. Šéf marketingu firmy Jaguar dokonale naskočil na túto notu.

Keď sa z jeho reklamy smiala celá sieť X, označil kritiku svojej kampane za „hnusnú nenávisť“. Táto taktika už však funguje o dosť menej, než kedysi. Z novej reklamy sa totiž vysmiali dokonca aj v progresívnom denníku Guardian.

Podľa komentátorky Mariny Hyde je reklama „zjavne zastaraná, nudná a asi tak 'odvážna' ako 'politické prejavy na odovzdávaní Oscarov'". Jasná je podľa nej iba jedna vec, a to, že žiaden z obhajcov tejto kampane si žiadne z týchto áut nekúpi.

A to je presne podstata woke ideológie. Nikto ju nepotrebuje, často škodí tým, ktorým má pomáhať, ale istá časť spoločnosti ju používa na pohon svojho ega. Posolstvo Jaguara „nič nekopíruj" by si teda mal vziať k srdcu každý, kto má chuť zviesť sa na vlne progresivizmu.