Jeden z kľúčových projektov EHMK 2026 v Trenčíne opäť presunuli. Miestni sú skeptickí
Rekonštrukcia starého železničného mosta na budúci Fiesta most mala byť kľúčovým prvkom premeny centrálnej časti Trenčína. Objekt sa totiž nachádza v atraktívnej lokalite na okraji historického centra. Transformáciou mal získať promenádny charakter so zelenými plochami či priestorom na kultúrne podujatia, šport a oddych.
Rozpočet projektu stúpol
Ešte v minulom roku poslanci mestského zastupiteľstva podporili upravený rozpočet tak, aby rešpektoval navýšenie cien na rekonštrukciu mosta o 2,3 milióna eur na necelých 15 miliónov eur s DPH.
V rámci nového programového obdobia je potrebné plniť aj nový prístup v súlade s cieľmi Európskej ekologickej dohody. Ide konkrétne o princíp „Výrazne nenarušiť“ (Do No Significant Harm). Tento prístup vyžaduje použitie ekologických materiálov, recykláciu a šetrné technologické postupy, aby bola minimalizovaná environmentálna záťaž projektu.

Starý náter na železničnom moste totiž obsahuje olovo. Pri jeho odstraňovaní musia kompetentní vytvoriť prachotesné prostredie a k tomu systém lávok a lešení na zabezpečenie týchto prác. Nárast výdavkov spôsobila aj likvidácia nebezpečného odpadu.
Administratívne bariéry
Mesto napriek komplikáciám počítalo so začiatkom prác na jar 2024. Nestalo sa tak. „Čo sa týka železničného mostu, momentálne tam realizujeme záver verejného obstarávania. Ak všetko pôjde podľa očakávania, tak som presvedčený, že železničný most sa začne realizovať na jeseň,“ skonštatoval primátor Richard Rybníček v júli tohto roku.
Ani tento termín však mestu nepodarilo dodržať. Napriek včasnému spusteniu verejného obstarávania v roku 2023 projekt narazil na výrazné administratívne prekážky. Vyhodnocovanie ponúk bolo spomalené sériou námietok, ktoré predĺžili proces o viac než rok.
„Každé námietkové konanie na úrade trvalo približne mesiac a boli tri. Zároveň počas vyhodnocovania bolo treba vypracovať aj znalecký posudok a iné odborné vyjadrenia, čo tiež predlžovalo čas. Takýto dlhý proces vyhodnocovania nebolo možné predvídať vopred,” uviedla pre Štandard hovorkyňa mesta Erika Ságová.
S tretím pokusom o rekonštrukciu objektu by mesto chcelo začať v januári 2025. „Veríme, že niekedy v roku 2026 sa na ňom udeje aj podujatie v rámci EHMK,” doplnila hovorkyňa.
Skeptickí Trenčania
Mnohí Trenčania sú však vo verejných diskusiách na tému nákladnej transformácie starého železničného mosta skeptickí. Niektorí z nich vyjadrili obavu nad tým, či sa unikátny projekt podarí vôbec zrealizovať.
„Neviem, či je rozumné dávať toľko miliónov na zodpovednosť radnici mesta. Z takého balíka si bude chcieť každý požičať a zabudnúť vrátiť,” myslí si Tomáš.
„Minimálne jedna vetva mostu mala slúžiť na odbremenenie dopravy do zámostia smer Zamarovce. Fiesta most je ako mŕtvemu zimník, hádžu tam tie sumy, ako keby to bolo v korunách,” uviedol Anton.
Ak sa však návrh architektov Michala Jánskeho, Dušana Šimuna a Martina Beďatša napriek prekážkam podarí zrealizovať, Fiesta most má potenciál výrazne formovať budúcu identitu mesta a zároveň demonštrovať, že historická infraštruktúra môže byť transformovaná na moderný priestor s výraznou spoločenskou hodnotou.
Totižto, na štruktúre 250,1 m dlhého mosta vznikne päť menších stavieb, ktoré poskytnú priestor pre rôzne služby. Aj jeho okolie vrátane nábreží má prejsť kompletnou revitalizáciou. Projekt navyše prepája významné cyklotrasy – Vážsku cyklomagistrálu a trasu Po stopách histórie, ktorá spája Trenčín s Moravou.


