Zápchy na Kysuciach a pri Žiline tak skoro neskončia. Pomôže dostavba D3 aj privádzač

Predpokladané náklady na výstavbu nových diaľničných úsekov, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) aktuálne obstaráva na severe Slovenska, sú takmer 2,6 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty. Budú dlhé skoro 40 kilometrov.

Súťaže na zhotoviteľov bežia už na všetky tri chýbajúce úseky D3 medzi Čadcou a Žilinou v dĺžke 26 kilometrov, pričom ich odhadované stavebné náklady predstavujú spolu viac ako 1,1 miliardy eur. Najviac bude stáť výstavba úseku D1 Turany - Hubová v dĺžke 13,5 kilometra vrátane tunelov Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Predbežne ide o sumu 1,47 miliardy eur bez dane.

Tieto pripravované stavby už majú štatút strategickej investície pre veľké infraštruktúrne projekty, čo malo urýchliť ich záverečnú prípravu popri trvajúcich tendroch a pred začiatkom stavebných prác. Tie sú plánované po výbere zhotoviteľov jednotlivých úsekov na tri a pol až sedem rokov.

Štandard sa zaujímal o priebeh týchto tendrov. Diaľničiari začali aj súťaž na výstavbu nového diaľničného privádzača v okolí Žiliny, ktorý zjednoduší dopravu z Lietavskej Lúčky, respektíve z Rajeckej doliny do krajského mesta miesto preťaženej cesty I/64.

Mimoúrovňová križovatka Lietavská Lúčka na D1. Foto: NDS (ndsas.sk).

Lietavská Lúčka privádzač víta, kolóny znepríjemňujú život

„Zámer postaviť privádzač je na stole už viac ako dekádu,“ potvrdila diaľničná spoločnosť a zároveň informovala, že už začala súťaž na výstavbu prvej etapy privádzača Lietavská Lúčka - Žilina v dĺžke bezmála štyroch kilometrov. Náklady odhaduje na 76,4 milióna eur bez DPH, práce by mali trvať necelé štyri roky. Privádzač bude mať päť nových mostov aj skoro kilometer protihlukových stien. Lehota na predkladanie ponúk stavebných firiem je do 4. februára 2025.

„Samozrejme, všetci obyvatelia Lietavskej Lúčky privítajú výstavbu diaľničného privádzača, ktorý odľahčí dopravu cez našu obec,“ uviedol pre Štandard starosta Lietavskej Lúčky Ján Čerňan. „Najmä v ranných a poobedných hodinách sa v obci tvoria dopravné kolóny, ktoré znepríjemňujú život hlukom, otrasmi a smogom, ale vytvárajú aj nebezpečné situácie na ceste I/64,“ upozornil.

Táto cesta prvej triedy, po ktorej cez obec jazdí zhruba 15-tisíc áut denne, pretína Lietavskú Lúčku. „To zvyšuje riziko najmä pre deti na ceste do školy, ako aj pre seniorov, ktorí ňou prechádzajú do centra obce k lekárovi alebo za nákupmi,“ priblížil Ján Čerňan. Myslí si, že privádzač pomôže aj Žiline-Bytčici a obci Porúbka, kde je počas ranných a poobedňajších hodín takmer nemožné bezpečne prejsť cestu I/64.

Premávka v Lietavskej Lúčke. Foto: Obecný úrad Lietavská Lúčka.

Prístup do Žiliny z D1 už zjednodušila časť križovatky Lietavská Lúčka nedávno odovzdaná do užívania. Tá je na konci sprevádzkovaného úseku D1 z Hričovského Podhradia (vyše 11 kilometrov), na ktorý nadviaže po dokončení úsek z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu v dĺžke 13,5 kilometra. Súčasťou tohto úseku bude najdlhší slovenský cestný tunel Višňové so 7,5 kilometrami s predpokladaným dokončením predbežne vo februári 2026.

Najdlhší a najdrahší z troch zvyšných úsekov D3

Ako to teda vyzerá so súťažami na chýbajúce úseky D3? „Diaľničný ťah D3 na Kysuciach umožní presunúť časť osobných i nákladných áut zo súčasnej cesty I/11,“ uviedli diaľničiari. Pred niekoľkými dňami rozbehli obstarávanie aj na posledný z troch chýbajúcich úsekov D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto.

Jeho príprava výrazne pokročila, bude dlhý vyše 11 kilometrov a predpokladaná hodnota prác je 507,4 milióna eur bez dane. Výstavba má trvať viac ako tri a pol roka, uchádzači o zákazku môžu predkladať ponuky do 25. februára.

„Tender počíta s výstavbou 16 mostných objektov, šiestich oporných múrov, 16 protihlukových stien a chýbať nebude ani ekodukt, teda most pre zver,“ podotkla NDS. V pláne je aj preložka cesty I/11 od križovatky Brodno po napojenie pri Kysuckej Bráne. Vyhlásením súťaže na výstavbu poslednej časti D3 diaľničiari splnili záväzok z uznesenia vlády, aby začali všetky tri tendre do konca tohto roka.

Diaľničný privádzač k budúcemu úseku D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto je v prevádzke od júla tohto roka. Má takmer 1,4 kilometra a zatiaľ odľahčí časť cesty I/11 pri Kysuckom Novom Meste. Náklady na výstavbu privádzača vzrástli z pôvodných 13,7 milióna eur na 21 miliónov eur bez dane.

Kruhový objazd k novému privádzaču pri Kysuckom Novom Meste. Foto: Daniel Stehlík/TASR.

Katastrofálna dopravná situácia, hovorí žilinský primátor

Štandard požiadal mesto Žilina o vyjadrenie k novým tendrom na úsek D3 od Žiliny po Kysucké Nové Mesto a spomínaný diaľničný privádzač. Žilinský primátor Peter Fiabáne očakáva, že to urýchli podľa neho nešťastný, dlhoročný proces dobudovania potrebnej cestnej infraštruktúry v meste a okolí.

„Je potrebné vyriešiť D3, lebo dopravná situácia je v katastrofálnom stave, napríklad aj pre zásobovanie podniku Kia,“ povedal primátor v nahrávke, ktorú nám poskytla hovorkyňa mesta Zuzana Ondrášová. Pokiaľ podľa Petra Fiabáneho nebude aj diaľničný privádzač z Rajeckej doliny, tak to vôbec nevyrieši situáciu, ktorá ľudí žijúcich medzi Rajcom a Žilinou trápi.

„A to sa týka nielen našej mestskej časti Bytčica, ale aj ľudí v širšom okolí nášho mesta,“ poznamenal primátor. Za dôležité považuje aj dokončenie diaľničného úseku s tunelom Višňové južne od Žiliny, aby sľúbený termín v roku 2026 už bol dodržaný. „Aby Národná diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy splnili to, čo hovoria. Vidím u nich eminentnú snahu tieto problémy tu v regióne vyriešiť,“ dodal Peter Fiabáne.

Primátor Žiliny Peter Fiabáne. Foto: Ľubomír Chochula.

Na druhú časť úseku pri Čadci už predkladali ponuky

Súťaž na výstavbu takmer 10-kilometrového úseku D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica trvá od začiatku novembra. Diaľničiari odhadli stavebné náklady na viac ako 307 miliónov eur bez DPH, práce plánujú na tri a pol roka.

Na úseku bude 22 mostov, jedna križovatka, odpočívadlo aj migračný koridor pre zver. Ide o strednú časť budúcej diaľnice medzi Žilinou a Čadcou. Zatiaľ platí určený termín na predkladanie ponúk do 28. januára budúceho roka.

Tender na zhotovenie pravého profilu úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov v dĺžke 5,3 kilometra vrátane druhej rúry tunela Horelica (zhruba 600 metrov) sa blíži k záveru. Trvá od konca mája, pričom lehotu na predkladanie ponúk predlžovali štyrikrát, naposledy do 14. novembra. Kto a aké ceny navrhol, diaľničiari zatiaľ v dokumentoch súťaže ani oficiálne nezverejnili.

Stavebné práce na tomto úseku za predpokladané náklady vyše 306 miliónov eur bez dane sú plánované predbežne na viac ako štyri a pol roka. Ľavá polovica tohto úseku je v prevádzke od roku 2004.

Ilustračná snímka. Foto: NDS (ndsas.sk).

Väčšinu nákladov pokryjú eurozdroje

V Programe Slovensko je na financovanie dostavby D3 určených takmer 770 miliónov eur zo zdrojov Európskej únie, čo je 85 percent z celkovej sumy. Podľa ministerstva dopravy zo štátneho rozpočtu je v rámci 15-percentného spolufinancovania vyčlenených takmer 136 miliónov eur.

Ak po uzavretí súťaží začnú s výstavbou uvedených troch úsekov D3 budúci rok, mohli by byť dokončené postupne do rokov 2029 až 2030. Po vybudovaní D3 bude mať Slovensko kompletné diaľničné prepojenie od Žiliny až po hranice s Poľskom, čo možní splniť aj medzinárodné záväzky krajiny v rámci Transeurópskej dopravnej siete.

NDS aktuálne dokončuje na Kysuciach práce na zelenom moste pre zver nad cestou I/11. Sprevádzkovaný úsek D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým podľa diaľničiarov totiž spôsobil zúženie nadregionálneho biokoridoru pre veľké šelmy. Celková dĺžka migračnej trasy vytvorenej ekoduktami pre medvede, rysy či vlky na území Svrčinovca je 230 metrov.

Z plánovanej dĺžky D3 takmer 60 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke zhruba 36 kilometrov na šiestich úsekoch, z toho vyše 19 kilometrov v polovičnom profile na troch úsekoch medzi Čadcou a Oščadnicou, Svrčinovcom, Skalitým a hranicou s Poľskom. Motoristi využívajú na D3 aj úseky Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, Žilina-Strážov – Žilina-Brodno a Čadca-Bukov – Svrčinovec.

Výstavba ekoduktu pre zver pri Svrčinovci. Foto: NDS (ndsas.sk).

Súťaž na úsek D1 Turany - Hubová sa predlžuje

NDS predpokladá, že výstavba tunelového úseku D1 Turany - Hubová, ktorý prepojí Turiec s Liptovom, môže trvať sedem rokov. Ide o posledný nevysúťažený a nerozostavaný úsek hlavnej domácej diaľničnej trasy Bratislava - Žilina - Košice a zatiaľ najväčší diaľničný projekt na Slovensku. Financovanie je plánované zo štátneho rozpočtu, ale diaľničiari sa snažia získať aj európske zdroje.

O účasť v tomto tendri trvajúcom od augusta formou užšej súťaže sa stavebné spoločnosti a združenia mohli prihlásiť najprv do 6. novembra, no NDS termín predĺžila do 12. decembra. Dôvodom boli viaceré námietky záujemcov v predkole proti rôznym technickým podmienkam.

V závislosti od priebehu tendra sa očakáva, že výstavba úseku D1 Turany - Hubová by sa mohla začať najskôr v lete budúceho roka a trvať by mala do roku 2032. Po dokončení odľahčí dopravu na ceste prvej triedy I/18, ktorá je na hrane svojej kapacity.