Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pre Štandard potvrdila, že v súvislosti s elektronickými diaľničnými známkami zaznamenáva popri duplicitných nákupoch najčastejšie sťažnosti práve na neoficiálne portály. Tie totiž nemusia zahrnúť zmenené podmienky platby, čo sa stáva hlavne pri úprave cien ako v súčasnosti.
„Nielen, že diaľničné známky predávajú výrazne drahšie, zároveň sa komplikuje reklamačný a servisný proces,“ upozornili diaľničiari. Z tohto dôvodu odporúčajú vodičom využívať oficiálne predajné kanály – web www.eznamka.sk, mobilná aplikácia eZnamka, informačno-predajné miesta na diaľničných hraničných priechodoch (Brodské, Čunovo na D2, Jarovce na D4, Skalité na D3, Milhosť na R4) alebo približne štyristo predajných miest.
Diaľničné známky si možno kúpiť najmä na čerpacích staniciach, najviac ich majú Slovnaft, OMV, Shell. Predávajú ich napríklad aj Pumpa, Orlen, Jurki či Tanker.
O polovicu zdražela 365-dňová a jednodňová známka
Nové diaľničné známky na rok 2025, po čase opäť s upravenými cenami, si už možno kúpiť v predpredaji od začiatku decembra. Motoristi si priplatia o polovicu viac ako doteraz za dva druhy známok.
Cena 365-dňovej známky vzrástla zo súčasných 60 eur na 90 eur, jednodňová známka zavedená od augusta tohto roka a platná do 24. hodiny určeného dňa, po novom stojí 8,10 eura namiesto 5,40 eura.
Desaťdňová známka, naopak, zlacnela z doterajších 12 eur na 10,80 eura. Cena 30-dňovej známky vzrástla symbolicky o desať centov na 17,10 eura. Doterajšia ročná známka, ktorá po zmenách od augusta už nie je v predaji na budúci rok, tradične platí ešte do konca januára 2025.
Ceny diaľničných známok na Slovensku naposledy vzrástli o pätinu začiatkom minulého roka.

Jedno zásadné pravidlo pri kúpe známky za nižšiu cenu
„V súčasnosti evidujeme záujem najmä o 365-dňové diaľničné známky. Vďaka zamedzeniu duplicitných nákupov predpokladáme, že sa samotný záujem o e-známky rozloží do omnoho širšieho časového obdobia,“ priblížila nám záujem o známky od spustenia ich predpredaja NDS. Motoristi tak počkajú na koniec platnosti svojich aktuálnych známok.
Samotná zmena cien diaľničných známok sa podľa diaľničiarov z hľadiska duplicity pri nákupe zatiaľ zásadne neprejavila, keďže s predpredajom novej edície začali iba pred viac ako týždňom.
V akom prípade si možno kúpiť napríklad 365-dňovú známku ešte za aktuálnu nižšiu cenu a ušetriť tak 30 eur? Podľa NDS platí jedno zásadné pravidlo. „Ak užívateľ požaduje začiatok platnosti ešte v roku 2024 a vozidlo nemá aktuálne platnú ročnú alebo 365-dňovú známku, systém umožní uhradiť 365-dňovú známku za tohtoročnú cenu,“ vysvetlila diaľničná spoločnosť. Ak platnosť známky začína v roku 2025, motorista platí nové ceny.
Ak predajný systém podľa diaľničiarov zaznamená, že vozidlo má platnú napríklad 365-dňovú alebo dobiehajúcu ročnú známku, neumožní kúpiť novú 365-dňovú známku na to isté alebo prekrývajúce sa obdobie. Skrátka, platbu nebude možné zrealizovať. Duplicity vznikali najmä vtedy, keď auto využívali dve osoby a každá kúpila známku.
Od začiatku budúceho roka sa tiež zjednotia pravidlá pre nákup všetkých typov diaľničných známok. Doteraz bolo možné posunúť dátum začiatku platnosti známky od času nákupu o trinásť dní, po novom bude možný posun až o 60 dní.
Očakávané výnosy vzrastú o desiatky miliónov eur
Výnosy z predaja nových diaľničných známok na rok 2025, najmä po zvýšení ceny ročnej a jednodňovej známky, podľa predpokladov stúpnu rádovo o desiatky miliónov eur. Tieto výnosy sú príjmom NDS, tá zo svojich príjmov financuje aj dôležité opravy mostov a ciest.
„V tomto roku sme opravili viac než sto kilometrov vozoviek a mostov,“ dodala pre Štandard NDS. Išlo napríklad o opravy mostov v križovatke D1 a R1 pri Trnave, na R1 pri Seredi, na D1 pri Hlohovci či mosta Pustý hrad pri Zvolene. V tomto roku plánovala investovať do opravy mostov viac ako 22 miliónov eur.
Príjmy z predaja diaľničných známok v tomto roku by mali podľa plánu diaľničiarov dosiahnuť do 110 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.
Tržby po zdražení známok vlani vzrástli najviac za desať rokov
Vlani to bolo takmer 107 miliónov eur bez dane, čo oproti roku 2022 znamenalo rast o 18 miliónov eur, respektíve o vyše 20 percent. Bolo to najväčšie medziročné zvýšenie výnosov z predaja diaľničných známok za predošlých desať rokov, aj pre ich minuloročné zdraženie.
Vlaňajšie tržby z predaja diaľničných známok sa podľa diaľničiarov od roku 2014 takmer zdvojnásobili. Vtedy dosiahli 56 miliónov eur bez dane, zvyšovali sa pravidelne až do roku 2019, keď presiahli 79 miliónov eur. Počas pandémie koronavírusu v roku 2020 sa výnosy z diaľničných známok prepadli na 71,4 milióna eur, čo bolo menej ako v roku 2017. Od roku 2021 príjmy opäť rastú, pričom dosiahli viac ako 74 miliónov eur, a už v roku 2022 prekonali úroveň roka 2019 pri objeme skoro 89 miliónov eur bez dane.
Na Slovensku je pre autá do 3,5 tony spoplatnených diaľničnými známkami takmer 650 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Podľa NDS je od úhrady známok oslobodených 23 úsekov v mestách a ich okolí v dĺžke viac ako dvesto kilometrov. Približne polovica z nich pribudla od tohtoročného augusta.

Neadekvátne zvýšenie cien, tvrdí odborník
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej považuje zvýšenie ceny 365-dňovej a novej jednodňovej známky o 50 percent v rámci konsolidačných opatrení za neadekvátne. V prepočte podľa spoplatnených kilometrov podľa neho budeme mať najdrahšiu ročnú známku na jeden kilometer diaľnic a rýchlostných ciest.
„Navyše, ani kvalita už jestvujúcich kilometrov nezodpovedá kvalite a cene. Ako motorista, ktorý každý týždeň cestuje autom rôznymi trasami medzi východom a západom, si pomaly nepamätám, kedy som mohol prejsť po otvorených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest bez obmedzenia,“ uviedol pre Štandard expert.
Tvrdí, že štát by mal najprv dokončiť kompletne základnú kostru diaľnic a rýchlostných cien D1, D3, R4 a R2 a až potom by mal pýtať od šoférov viac peňazí. Spoplatniť podľa neho treba všetky úseky vrátane tých, ktoré sú od úhrady známky oslobodené. „Následne do dokončenia základnej kostry diaľnic a rýchlostných ciest zvyšovať všetky druhy diaľničnej známky o infláciu,“ navrhuje Ondrej Matej.

Máme lacnejšie známky ako susedia
Ceny diaľničných známok u nás aj po aktuálnych zmenách sú naďalej nižšie ako v susedných krajinách v rámci Európskej únie.
Napríklad ročná známka v Česku po zvýšení cien od budúceho roka stojí pre autá so štandardným palivom 2 440 korún (vyše 97 eur). Doposiaľ stála 2 300 korún (vyše 90 eur). Pre vozidlá s pohonom na biometán a zemný plyn sú známky u našich západných susedoch o polovicu nižšie. Elektromobily sú od ich úhrady oslobodené.
V Rakúsku vyjde ročná známka na budúci rok po cenovom náraste takmer na 104 eur. Oproti doterajšej cene viac ako 96 eur je tak vyššia skoro o osem percent. V Maďarsku ročná známka stojí vyše 57-tisíc forintov (139 eur).