Chaos okolo hotelových hviezdičiek trvá už pridlho

Prevádzkovatelia domácich hotelov a penziónov naďalej uplatňujú veľa kritérií z pôvodných pravidiel, ktoré ministerstvo hospodárstva zaviedlo v roku 2008 a platili viac ako dvanásť rokov. Boli veľmi technické, zastarané, neodrážali súčasné potreby a možnosti. Chýbajúce jasné podmienky v tejto oblasti sa už podľa hotelierov prejavujú na čiastočnom poklese poskytovaných služieb.

Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS), združujúca zamestnávateľov v HoReCa sektore, vidí riešenie súčasnej situácie v príprave a zavedení jednotnej klasifikácie ubytovania podľa systému Hotelstars Union, ktorý už funguje v 21 európskych krajinách. Zámerom je zvýšiť úroveň služieb a prilákať viac domácich a zahraničných návštevníkov.

Hostia majú vedieť, čo môžu očakávať

„Aktuálne je na Slovensku bezvládie, čo sa týka kategorizácie ubytovacích zariadení a už sa to začína prejavovať na klesajúcej kvalite služieb v tomto segmente. Nikto nevie, koľko hviezdičiek si môže dať a každý má na to svoj subjektívny pohľad,“ potvrdila pre Štandard druhá viceprezidentka a členka prezídia asociácie hotelierov Veronika Šiklová (Residence Hotel & Club Donovaly).

Zahraniční hostia, ktorí prichádzajú na Slovensko, sú zvyknutí väčšinou na európsku klasifikáciu a štandardy kvality. Ak chcú byť slovenskí hotelieri konkurencieschopní voči ostatným európskym krajinám, musia udržiavať úroveň a spĺňať očakávania týchto návštevníkov. Zabúdať nesmú ani na domácich, ktorých je v hoteloch, penziónoch a iných ubytovacích prevádzkach cestovného ruchu stále viac ako zahraničných.

„Od Hotelstars Union očakávame z medzinárodného pohľadu zvýšenie dobrého povedomia a konkurencieschopnosti slovenských ubytovacích zariadení na európskom trhu. Na domácom trhu očakávame zastavenie poklesu úrovne služieb a zvýšenie povedomia pre domácich hostí, čo môžu od jednotlivých kategórií ubytovacích zariadení očakávať,“ priblížila zástupkyňa AHRS.

Veronika Šiklová. Foto: ahrs.sk.

Rozumný podnikateľ si nedovolí svojvoľne dávať hviezdičky

Generálny manažér AHSR Martin Novotný (Bueno Gusto Restaurant Žilina) hovorí, že sa chcú pripojiť k európskemu štandardu Hotelstars Union, ktorý kategorizuje klasifikačné znaky pre hviezdičky dlhodobo. „Aby návštevník, keď príde do akejkoľvek krajiny Európskej únie, videl porovnateľné. A to je v dnešnej globálnej dobe nevyhnutnosť,“ povedal pre Štandard.

Aj napriek tomu, že neexistuje aktuálne záväzná vyhláška, ktorá by to upravovala, podľa zástupcu hotelierov každý rozumný podnikateľ si nedovolí svojvoľne dávať hviezdičky len tak, že sú odtrhnuté od reality, lebo klient to vie veľmi rýchlo vyhodnotiť.

„Ak by vyhláška nebola vôbec, tak štandardizácia by zďaleka nebola na takej úrovni ako je dnes. Hotelstars Union skôr prichádza na to, aké služby by mali byť k dispozícii, ktoré môže klient od toho očakávať a kedy by mali byť dostupné,“ podotkol Martin Novotný.

Martin Novotný. Foto: Tomáš Baršváry.

Pomoc so zavedením a dodržiavaním nových kritérií

Európske kritériá klasifikácie ubytovacích zariadení odrážajú aktuálne požiadavky na stavbu, personál a najmä poskytované služby. „Súčasne zabezpečujú aktualizáciu každých päť rokov, čo je nutné nielen v dnešnej dobe moderného pokroku,“ uviedla Veronika Šiklová.

Hotelieri budú pri príprave a zavádzaní novej, modernej kategorizácie ubytovacích zariadení spolupracovať s ministerstvom cestovného ruchu a športu ako poradca. Kritériá majú podľa predpokladov doladiť v budúcom roku a platiť by mali začať v roku 2026.

Asociácia by mala hotelierom pomáhať pri zavedení a dodržiavaní nových kritérií. „Nechceme, aby hotelierom len pribudli povinnosti alebo aby sme štátu dali iba možnosť, za čo karhať a pokutovať,“ ubezpečuje viceprezidentka. Podľa nej chcú zabezpečiť práve odbornosť celého projektu, aby slúžil dobrej veci a zaistili spokojnosť domácich a zahraničných návštevníkov.

Zvýšiť úroveň služieb, prilákať viac hostí

Štandard oslovil k téme aj ministerstvo cestovného ruchu a športu, to sa doteraz nevyjadrilo. Už skôr informovalo, že cieľom novej kategorizácie ubytovacích zariadení je zvýšiť kvalitu poskytovaných služieb a prilákať viac turistov zo zahraničia.

Rezortný štátny tajomník pre cestovný ruch Marek Harbuľák po stretnutí s hoteliermi nedávno povedal, že novú kategorizáciu netreba vnímať ako záťaž. Mala by prispieť k zlepšeniu a konkurencieschopnosti hotelových služieb pre domácich a zahraničných návštevníkov.

Marek Harbuľák. Foto: Ministerstvo cestovného ruchu a športu/FB.

Návštevníkov pribúda, oproti roku 2019 je ich stále menej

Hotely, penzióny a iné zariadenia na Slovensku ubytovali za desať mesiacov tohto roka takmer 5,1 milióna návštevníkov. Ich počet oproti rovnakému obdobiu minulého roka, kedy ich bolo necelých päť miliónov, podľa Štatistického úradu SR vzrástol o viac ako dve percentá, respektíve skoro o 112-tisíc hostí. V porovnaní s desiatimi mesiacmi predpandemického rekordného roka 2019 (5,5 milióna ubytovaných) stále zaostával o osem percent alebo o vyše 441-tisíc osôb.

Počet domácich ubytovaných návštevníkov od začiatku roka do konca októbra dosiahol 3,2 milióna, teda 63 percent z celkového počtu. Medziročne to bolo viac o dve percentá, bezmála o 63-tisíc ľudí. Zahraničných hostí bolo zhruba 1,9 milióna, oproti vlaňajšku viac o 2,7 percenta alebo o 49-tisíc ubytovaných.

V porovnaní s rokom 2019 bolo domácich menej takmer o päť percent, čiže skoro o 163-tisíc osôb. Cudzincov chýbalo 13 percent, čo je skoro o 279-tisíc menej.

Celkový počet nocľahov za desať mesiacov 2024 podľa štatistikov presiahol 13 miliónov – medziročne vzrástol o 1,3 percenta, oproti roku 2019 s takmer 15,5 milióna prenocovaniami zaostával o viac ako 14 percent. Na domácich návštevníkov pripadlo od januára do októbra takmer 8,8 milióna nocľahov, na zahraničných skoro 4,5 milióna.

Tohtoročné stretnutie hotelierov v stredisku Jasná. Foto: ahrs.sk.