Nová autobusová stanica v Trenčíne ešte ani nestojí a už sa počíta s jej demontážou
Nepôjde však o pôvodný veľký projekt Terminálu s prepojením autobusovej a železničnej stanice, zázemím pre cestujúcich, obchodmi a parkoviskami, ktorý bol verejnosti predstavený pred viac ako 10 rokmi, lež o oveľa úspornejší variant.
„V súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa stavby. Investícia bude presahovať tri milióny eur bez DPH. Stavba bude dokončená najneskôr do konca roku 2025 tak, ako máme uvedené v zmluve,“ uviedla pre Štandard hovorkyňa akciovej spoločnosti SIRS - Investment, s. r. o. Ivana Strelcová.
Bude sa rekonštruovať autobusová stanica, ktorú v súčasnosti využívajú mestské, prímestské a medzimestské autobusy.
Tie sa počas výstavby budú musieť premiestniť o niečo ďalej na plochu pri kasárňach, ktorá teraz slúži výhradne pre prímestskú dopravu.
Po skončení stavebných prác sa všetky druhy autobusovej dopravy presunú na novú stanicu, situovanú iba v časti pred železničnou stanicou. Bude tu tiež možnosť nástupu a výstupu aj pre individuálnu príležitostnú dopravu (napríklad dovolenkové a výletné prepravy).
„Súčasťou autobusovej stanice bude aj zázemie SAD – čakáreň a zákaznícke centrum. Pripravujeme tiež možnosť zakúpenia občerstvenia pre cestujúcich,“ poznamenala Strelcová.
Podpora župy
Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) projekt peňažne podporí, keďže ide o jedinečnú možnosť zrekonštruovať autobusovú stanicu tak, aby slúžila cestujúcej verejnosti ako reprezentatívna vstupná brána do krajského mesta.

„Na základe zmluvy o spolupráci by mal byť do rekonštrukcie stanice z našej strany preinvestovaný viac ako jeden milión eur bez DPH, a to v časovom horizonte do 30. októbra 2025. Trenčianska župa tak jasne deklarovala, že má eminentný záujem na rekonštrukcii. A to s dôrazom na projekt Európskeho hlavného mesta kultúry 2026, ktorého hlavným partnerom je TSK a ktorý priláka mnohých návštevníkov,“ vysvetlila redakcii župná hovorkyňa Lenka Kukučková.
Štart o pár týždňov
Podľa informácií, ktoré má k dispozícii primátor mesta Trenčín Richard Rybníček, s rekonštrukciou autobusovej stanice sa nezačalo koncom roka 2024 preto, lebo dlho prebiehali rokovania medzi investorom a prvým zhotoviteľom, s ktorým sa nedohodli.

„Teraz sa finalizujú rokovania s druhým zhotoviteľom. Pán Trabelssie mi potvrdil, že začiatkom roka 2025 sa začne s rekonštrukciou, ak to počasie dovolí. Nepripúšťam si, že by rekonštrukciu malo niečo zdržať. Jedine, že by pri výstavbe našli hrob Matúša Čáka Trenčianskeho alebo bombu z druhej svetovej vojny,“ vysvetlil Štandardu Rybníček.
Primátor sa vyjadril aj k tomu, čo bude s voľnou plochou pri kasárňach. „Tá má potom hlavne slúžiť ako odstavné parkovisko pre autobusy SAD, aby nemuseli zachádzať do depa, čím ušetria náklady na pohonné hmoty,“ objasnil.
Otázniky do budúcnosti
Trenčania sa tešia, že budú mať novú autobusovú stanicu, lebo tá súčasná je už nedôstojná. No ako chce mesto zabezpečiť, že táto stanica zostane tam, kde bude vybudovaná, keď má cez ňu viesť preložka cesty 1/61 (Štefánikova ulica)? Nehrozí, že časť novej stanice sa potom bude musieť pre výstavbu tunela zbúrať?
„Keďže nie je známy termín realizácie preložky, nepokladáme za vhodné pre to odsunúť akútnu potrebu revitalizácie autobusovej stanice,“ odpovedala nám hovorkyňa mesta Erika Ságová.
Podľa nej koridor podzemnej časti preložky vedie približne v trase cesty, ktorá je v rámci návrhu autobusovej stanice vedená medzi budovou železničnej stanice a prvým radom nástupíšť.
„Pri realizácii preložky bude treba odstaviť, resp. dočasne premiestniť iba prvé štyri nástupištia, po realizácii preložky pod zemou sa vrátia späť,“ doplnila.

V praxi by to znamenalo, že prístrešky by boli potom počas prác demontované a neskôr po dokončení tunela vrátené späť, akurát na nové povrchy.
„Podobný alebo ešte väčší zásah by pri realizácii preložky nastal aj pri súčasnom stave. Pri realizácii podzemnej časti by bolo potrebné dočasne premiestniť nielen tri zastávky MHD, ale aj päť zastávok diaľkových liniek a po realizácii preložky by to bolo taktiež nutné uviesť do pôvodného stavu,“ dodala Ságová.
Autobusová stanica bude určite zrekonštruovaná skôr, ako sa začne s realizáciou preložky cesty v centre Trenčína, bližšie k železnici v dĺžke 5,56 km.
Slovenská správa ciest nás informovala, že momentálne je spracovaná štúdia realizovateľnosti s kladným stanoviskom Útvaru hodnoty za peniaze.
Pokračovanie prípravy je závislé od pridelenia peňažných prostriedkov. Išlo by o 90-miliónovú investíciu a predpokladá sa, že výstavba by trvala tri roky.

Biznis s pozemkom
Mestský i krajský poslanec Miloš Mičega vidí v súvislosti s rekonštrukciou autobusovej stanice svetlo na konci tunela, čo ho napĺňa nádejou, lebo už je podľa neho najvyšší čas stanicu skultúrniť - zároveň však poukazuje na chybné kroky v minulosti.
Keď mesto v roku 2011 predávalo pozemok pod autobusovou stanicou spoločnosti SIRS - Development, a. s., dalo si podmienku, aby spoločnosť vybudovala novú stanicu.
Megalomanský projekt Terminál však krachol. Radnica pred pár rokmi napadla zmluvu na súde, ale napokon sa oba subjekty dohodli na mimosúdnom urovnaní sporu s majiteľmi danej plochy.
A tak po takmer 15 rokoch od predaja stanice má byť postavená minimalistická verzia pôvodne prezentovaného zámeru.
„Dlhodobo som upozorňoval na zlé postupy pri realizácii celého projektu. Už v roku 2016 sa malo odstúpiť od pôvodnej - podľa mňa nevýhodnej - zmluvy a začať proces s novým subjektom,“ uviedol pre denník Mičega.
Poslanec sa domnieva, že mesto stratilo akúkoľvek možnosť regulovania priestoru terajšej stanice pre prímestské autobusy, teda tej časti pri kasárňach, ktorá sa obnovovať nebude. Viac ako 7 000 m2 zostane v rukách súkromnej spoločnosti, čo mu je ľúto.

„Budeme mať malú jednoduchú autobusovú stanicu a viac ako polovica pozemkov zostane spoločnosti SIRS Development na ich účely. Táto spoločnosť je prepojená s dopravným prepravcom SAD Trenčín,“ skonštatoval Mičega.
Poslanec vidí problém aj v tom, ak SAD Trenčín nebude prevádzkovať prímestskú, teda krajskú dopravu. Pretože v tom momente pozemok pri kasárňach nebude potrebovať na parkovanie svojich autobusov. Spoločnosť dnes už neprevádzkuje ani MHD v Trenčíne.
„Jediný regulačný nástroj pre využitie tohto územia je územný plán a ten, ako vieme, sa dá kedykoľvek zmeniť. Dúfam, že tento pozemok bude v budúcnosti zmysluplne a urbanisticky vhodne využitý,“ podotkol Mičega.
Kriticky sa pre náš denník vyjadril aj ďalší mestský poslanec a predseda komisie životného prostredia, dopravy, investícií a územného plánovania Richard Medal.
„Naďalej pretrvávajú moje obavy. Zlúčenie, teda koncentrácia zastávok diaľkovej, prímestskej aj mestskej hromadnej dopravy do jedného priestoru medzi budovou železničnej stanice a Železničnou ulicou bude podľa môjho názoru prinášať kolízne situácie medzi autobusmi navzájom, ako aj medzi autobusmi a cestujúcimi. Samozrejme najmä v špičkách,“ priblížil Medal.
Poslanca tiež mrzí, že pre rekonštrukciu sa zruší jestvujúci zelený pás pri Železničnej ulici, vrátane stromov. „Pre cestujúcu verejnosť je vždy vítané, ak je priamo na stanici možnosť čakať na svoj spoj v tieni stromov, v osviežujúcej zeleni. Namiesto toho sú tu situované stavby čakárne, prípadne obchodných prevádzok, čo sa mi zdá - vzhľadom na blízkosť zázemia budovy železničnej stanice zbytočné,“ pokračoval Medal.

Železničná stanica
Medala neteší ani fakt, že práve vtedy, keď bude Trenčín Európskym hlavným mestom kultúry (EHMK), sa má rekonštruovať budova železničnej stanice.
„Tá si to samozrejme zaslúži, je potrebná či dokonca nevyhnutná, ale načasovanie mohlo byť premyslenejšie. Práve kvôli predpokladanému zvýšeniu návštevnosti EHMK 2026,“ uzavrel pre redakciu Medal.
Medalov kolega Mičega si myslí, že Trenčín potrebuje riešiť dopravu celostne, teda aj križovatku pred hotelom Elizabeth alebo starý cestný most.
„Železničná stanica by bola už iba pomyselnou čerešničkou na torte. Verím, že sa všetko pohne správnym smerom v prospech Trenčanov tak, aby využívali dopravu vo všetkých smeroch a všetkých druhov,“ dodal Mičega.
Železnice SR (ŽSR) začali s prípravou podkladov na obnovu výpravnej budovy železničnej stanice v Trenčíne už v roku 2022. K posunu termínu projekčných prác došlo vzhľadom na nepredvídané skutočnosti v súvislosti s energetickými opatreniami budovy.
Po vypracovaní projektovej dokumentácie bude zo strany ŽSR zabezpečený výber zhotoviteľa na realizáciu stavby.
„Konkrétny termín realizácie stavby bude jasný po úspešnom ukončení verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. A cena realizácie bude známa po vyhotovení projektovej dokumentácie vyššieho stupňa,“ ozrejmila pre Štandard hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Podľa primátora Rybníčka by mali ZŠR v januári 2025 dostať kompletnú projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu železničnej stanice. „Ak by išlo všetko ideálne, tak na prelome rokov 2025 a 2026 by sa mohlo začať s rekonštrukciou."
Zároveň je však trochu opatrný, lebo za jeho 14-ročného pôsobenia ako primátora sa vo funkcii generálneho riaditeľa ŽSR vystriedalo 9 osôb a v rezorte dopravy zas 7 ministrov. Politická scéna je aj dnes neistá.
„Hocičo sa môže stať, padnúť vláda, vymeniť sa vedenie spoločnosti a všetko môže byť inak. Aj tak však verím, že sa túto investičnú akciu podarí dokončiť do konca roka 2026. Bol by to zázrak. Potom mi padne najväčší kameň zo srdca,“ zamyslel sa na dôvažok Rybníček.