Drucker chce zvyšovať platy podľa výsledkov žiakov. Odborári nevylučujú zdravotnícky scenár
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas) prišiel pred koncom tohto roka s nápadom, ako vyriešiť neutíchajúcu nespokojnosť zamestnancov školstva s ich finančným ohodnotením.
Platy učiteľov by mohli byť podľa Druckera prepojené s výsledkami vzdelávania. Zvyšovanie platov by sa tak previazalo so zásluhovosťou a automaticky sa spúšťalo v prípade zlepšenia slovenských žiakov v medzinárodných testoch, uviedol šéf rezortu v rozhovore pre TASR s dôvetkom, že o tom ešte budú diskutovať.
V prípade základných škôl by tak boli platy učiteľov naviazané na zákonný mechanizmus, ktorý by automaticky reagoval na zlepšenie výsledkov slovenských žiakov v medzinárodných testovaniach. Tento rast platov by sa spustil pri zlepšení výkonov žiakov, zatiaľ čo stagnácia alebo zhoršenie výsledkov by viedli k spomaleniu platového nárastu.
"Toto je jedna z vecí, ktorej sa chceme venovať, pretože nám záleží na deťoch. Slovensko, naša ekonomika a budúcnosť nás všetkých, ktorí tu žijeme, závisí od budúcich generácií. Ale bez učiteliek, učiteľov a odborných zamestnancov to nepôjde. Len na to musíme vytvoriť dobré motivačné prostriedky," dodal minister.
Ondek: Najprv je potrebné zvýšiť platy, až potom je na rade motivačná zložka
Predseda Odborového zväzu školstva Pavel Ondek pre Štandard uviedol, že rétorika šéfa rezortu školstva ho prekvapila, pretože je pre neho úplne nová.
„S ministrom sme v kontakte od začiatku, ale o tomto kroku sme zatiaľ nehovorili. Pri najbližšom stretnutí, ktoré by sa malo uskutočniť v najbližších týždňoch alebo dňoch, sa plánujeme opýtať, ako to vlastne myslí,“ uviedol predseda. Dodal však, že podľa jeho názoru je veľmi náročné objektívne zhodnotiť mieru výkonu učiteľa.
„Ak učiteľ v triede vysvetľuje rovnaké učivo a pracuje so všetkými žiakmi rovnako, nie každý žiak učivu porozumie rovnakou mierou. Každý, kto chodil do školy, vie, že v triede boli slabší, priemerní aj výborní žiaci. To sa nezmenilo,“ skonštatoval Ondek. Zároveň zdôraznil, že odbory naďalej trvajú na svojich požiadavkách.
Podľa slov šéfa odborárov je najskôr nevyhnutné zvýšiť základné platy zamestnancov v školstve, až potom by mali prísť na rad finančné prostriedky na príplatky. „Motivačná zložka je síce potrebná, ale prioritou je zabezpečiť také platy, aby pedagogickí a odborní zamestnanci, učitelia vysokých škôl, vedci, ale aj nepedagogickí zamestnanci mohli žiť v kvalitných životných podmienkach,“ dodal zástupca zamestnancov školstva.
Rada Odborového zväzu školstva zasadala koncom roka 2024 a aktuálne má stanovené termíny rokovaní s ministrom školstva alebo zástupcami vlády. „Ak v týchto termínoch nedospejeme k úspešnému výsledku, zorganizujeme protest alebo štrajk v uliciach,“ zdôraznil Ondek s dôvetkom, že šéf rezortu školstva je už o termínoch informovaný, no zatiaľ ich nechcú zverejniť. Urobiť tak plánujú až po prvom stretnutí s Druckerom v roku 2025, keď predstavia aj prístup ministerstva k situácii.
„Minister síce tvrdí, že nájde prostriedky v rezorte, no tie nestačia na zvýšenie platov pre 150- až 160-tisíc zamestnancov školstva,“ uviedol Ondek apelujúci na to, že na rozdiel od zdravotníctva, kde je okolo 7-tisíc lekárov, je počet pedagogických odborných zamestnancov viac ako 150-tisíc.
„Uvažovali sme aj o hromadných výpovediach a analyzovali, ako by to mohlo dopadnúť,“ prezradil šéf odborárov, ktorý má v pláne sa v januári stretnúť s prezidentmi asociácií zastupujúcich základné a stredné školy, štátne gymnáziá, ako aj pravdepodobne vysoké školy, aby s nimi prediskutoval tento krok.
Štartovacia čiara odmeňovania učiteľov nie je rovnaká
Nový nápad ministra Druckera o zvyšovaní platov na základe výsledkov žiakov nezískal podporu ani medzi opýtanými učiteľmi.
"Nemyslím si, že je to spravodlivé, pretože nie každý učiteľ pracuje s rovnakými žiakmi či študentmi," tvrdí pre Štandard pedagóg bilingválneho gymnázia.
Pýta sa, ako sa napríklad zvýši plat učiteľom na odborných školách v porovnaní s učiteľmi na gymnáziách. „Aj na odbornej škole sú určite šikovní žiaci, ale nemusí to stačiť na dosiahnutie výborných výsledkov celej triedy,“ dodal stredoškolský učiteľ, ktorý tvrdí, že štartovacia čiara odmeňovania pre učiteľov v tomto prípade nie je rovnaká.
K nesúhlasu sa pridáva aj vyučujúca prvého stupňa základnej školy na Orave. Myslí si, že by sa týmto spôsobom učitelia mohli uchyľovať k znižovaniu nárokov na žiakov, aby dosiahli prijateľné výsledky, a tak aj nárok na vyššie platy či odmeny.
Nesplnené požiadavky zástupcov Odborového zväzu
Medzi požiadavkami školských odborárov stále svieti predovšetkým zvýšenie platov o desať percent všetkých zamestnancov v školstve a tiež zmeny v odmeňovaní pedagogických a nepedagogických zamestnancov. Zmenu žiadali zamestnanci školstva od septembra 2024, po nesplnení požiadaviek aj od januára 2025, no ani v jednom termíne sa to nepodarilo uskutočniť.
Medzi ďalšie požiadavky patrí tiež zavedenie platového automatu či zjednodušenie financovania v rámci regionálneho školstva. Predstavitelia pracovníkov školstva majú tiež pripomienky ku kurikulárnej reforme, a to také, aby bolo možné rozdeliť obsah vzdelávania v štátnom vzdelávacom programe na ročníky.
Odborári nesúhlasili ani s návrhom štátneho rozpočtu na rok 2025. Financovanie školstva označili ako „nejednotné, ktoré spôsobuje diskrimináciu pri odmeňovaní rôznych skupín zamestnancov“.
Situáciu v školstve neposunulo smerom vpred ani stretnutie prezidenta Petra Pellegriniho spolu s ministrom školstva a zástupcami školských zamestnancov ešte 15. novembra. Stretnutiu tiež predchádzal list, ktorý zástupcovia škôl adresovali vedúcim predstaviteľom štátu.
Čierny deň učiteľov vybledol
Mnohí slovenskí učitelia a školskí zamestnanci prišli 27. novembra do práce oblečení v čiernom na prejav protestu symbolizujúceho smútok nad financovaním slovenského školstva. Tichý protest však vec tiež nezmenil.
Predseda odborárov opakovane zdôraznil, že ak vláda nesplní ich požiadavky, sú pripravení pokračovať v protestoch, ktoré môžu vyústiť až do štrajku.
Fakt, na ktorý Štandard upozornil aj v predošlých článkoch, je však ten, že peniaze na zvýšenie platov pre učiteľov potvrdil minister školstva Tomáš Drucker ešte začiatkom septembra v relácii V politike na TA3.
„Ja by som sa veľmi tešil, keby učitelia mali oveľa vyššie platy, aby sme nemali problémy, ktorým čelí školstvo, najmä čo sa týka regiónov, kde sú mzdy v iných povolaniach oveľa vyššie a sťahujú učiteľov do iných profesií,“ podotkol v minulosti Drucker.
(let, tasr)