Nebezpečná križovatka v Trenčianskej Teplej podstúpi plastickú operáciu
Slovenská správa ciest pre Štandard potvrdila, že aktuálne prebieha verejné obstarávanie na dodanie projektovej dokumentácie v štádiu vyhodnocovania ponúk hodnotiacou komisiou. Predpokladá, že tento proces sa skončí do konca januára.
„Konkrétny termín realizácie bude závisieť od viacerých okolností – od priebehu procesu vydania stavebného povolenia, majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov a aj od priebehu verejného obstarávania,“ informovala hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.
Nielen inštalácia semaforov
Keďže je križovatka situovaná v zastavanom území, kde sú inžinierske siete a v blízkosti zabezpečovacieho zariadenia, nepôjde „len“ o inštaláciu semaforov.
„Je nutné skoordinovať križovatku so železničným zabezpečovacím zariadením, čo si vyžiada aj stavebné úpravy, zábery pozemkov a ďalšie nevyhnutné investície v súvislosti s inžinierskymi sieťami,“ pokračovala hovorkyňa SSC.

Križovatku pretína trať obecnej električky, ktorá počas letných prázdnin premáva z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc a naspäť. Momentálne na jej prejazd neupozorňuje vodičov žiadna výstražná svetelná signalizácia, ale to sa má onedlho zmeniť.
„Z pohľadu Železníc Slovenskej republiky je pre železničnú dopravu rozhodujúce, aby bola križovatka zabezpečená tak, že prednosť bude vždy mať Trenčianska elektrická železnica (TREŽ) a pre účastníkov cestnej premávky bude umiestnená dopravná značka STOP,“ skonštatovala pre Štandard hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Kľúčový dopravný uzol
Realizácia prestavby križovatky bude financovaná zo štátneho rozpočtu, pričom stanoviť predpokladanú hodnotu zákazky bude možné po dodaní projektovej dokumentácie.
Starosta Trenčianskej Teplej Milan Berec pre redakciu poznamenal, že obec v rámci svojich možností a kompetencií urobila pre zlepšenie bezpečnostnej situácie na tejto nebezpečnej križovatke maximum, ale konkrétne riešenie má v rukách Slovenská správa ciest.
„Pripravili sme technickú dokumentáciu, zaplatili štúdiu, vysporiadali pozemky a urobili sme územné konanie na kruhový objazd, ale stojíme na mieste, lebo štát nevydal stavebné povolenie,“ pokrútil hlavou starosta.
Ide o križovatku s vysokou intenzitou dopravy, ktorej stav je dlhodobo nevyhovujúci. Podľa štatistík SSC jazdí v intraviláne obce po ceste I/61 v priemere denne až 18-tisíc vozidiel a po ceste II/516 je to osemtisíc áut. V súčasnosti je hlavne problematické sa napojiť na hlavný ťah zo smeru od Trenčianskych Teplíc.
„Pre naše mesto, ktoré je významnou kúpeľnou destináciou, ide o kľúčový dopravný uzol. Je to jediná prístupová cesta k diaľnici, ktorú denne využívajú naši obyvatelia i okolitých obcí dochádzajúci za prácou alebo do škôl, ako aj množstvo návštevníkov mesta a kúpeľov,“ podotkla pre Štandard primátorka Trenčianskych Teplíc Zuzana Frajková Ďurmeková.
Privítala by akékoľvek riešenie, ktoré prispeje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti dopravy. „Veľmi si želám, aby sa tento problém podarilo vyriešiť čo najskôr,“ dodala.
Najmä počas letnej sezóny, keď je frekvencia dopravy najvyššia, vznikajú na uvedenom úseku kolóny a nebezpečné situácie. No nielen vtedy, lebo ak sa vyskytne nejaká nehoda na ceste z Trenčína do Bánoviec nad Bebravou, potom vodiči vyhľadávajú alternatívnu trasu cez sedlo Machnáč nad kúpeľným mestom, čím zahusťujú premávku v Trenčianskych Tepliciach a Trenčianskej Teplej.
Kruhový objazd áno alebo nie?
Podľa starostu obce Bereca by bolo lepšie prebudovať súčasnú križovatku na okružnú: „Inštalácia semaforov môže pomôcť, ale na druhej strane nevieme, aký to bude mať dopad, keď dopravu na nejaký čas zastavíme, či to nebude spôsobovať zápchy. Optimálnejšie by tam bolo postaviť kruhový objazd s jazdnými pruhmi na oboch stranách.“
SSC si myslí, že aktuálne pripravované riešenie so svetelnou signalizáciou by malo zabezpečiť zlepšenie dopravnej situácie, zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky na predmetnej križovatke.
Tento model podporuje aj Trenčiansky samosprávny kraj, ktorý vlastní cestu II/516. „Na základe podkladov zo strany SSC je z časového hľadiska najlepším riešením úprava križovatky na svetelne riadenú,“ napísala nám župná hovorkyňa Lenka Kukučková.
Možnosť prípadnej ďalšej prestavby v druhej etape bude známa až po dobudovaní a sprevádzkovaní svetelnej signalizácie, ako aj vyhodnotení jej účinnosti.
„Z výsledkov spracovanej technickej štúdie je zrejmé, že výstavba takzvanej turbo-okružnej križovatky by si vyžiadala preloženie inžinierskych sietí, ďalšie zábery pozemkov a dokonca aj asanácie budov, čo predstavuje časovo, ale predovšetkým finančne náročný proces,“ vysvetlila hovorkyňa SSC.
Oprava vozovky na hlavnom ťahu
Komplikovaná križovatka je v súčasnosti nebezpečná pre všetkých účastníkov cestnej premávky. V minulosti sa na nej stali aj smrteľné úrazy, ale v rokoch 2023 a 2024 je štatistika priaznivejšia. Podľa Dopravného inšpektorátu Trenčín sa tu vlani stala jedna dopravná nehoda, keď auto nedalo prednosť cyklistovi, pričom ten utrpel ľahké zranenie.
Hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru Trenčín Petra Klenková pre Štandard uviedla, že v prípade, ak to bude technicky možné, by Okresný dopravný inšpektorát uprednostňoval prestavbu na kruhový objazd.
„Ten by vzhľadom na jestvujúce dopravné zaťaženie, stavebné a dopravno-technické riešenie bol jednoznačne vhodnejší ako jestvujúci stav a tiež lepší ako križovatka riadená cestnou svetelnou signalizáciou,“ skonštatovala Klenková.
Rekonštrukciu si pýta nielen križovatka, ale aj rozbitá a zvlnená cesta na hlavnom ťahu. „Oprava povrchu vozovky na ceste I/61 v intraviláne aj extraviláne obce je zaradená v pláne veľkoplošných opráv pre rok 2025. Jej realizácia je však závislá od alokácie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu,“ dodala hovorkyňa SSC Lukáčová.