Psychológ Križo bije na poplach: Ďalších iks detí čaká doma a môže urobiť niečo podobné

Pýta sa preto, prečo, kde a kto túto skutočnosť v systéme ignoroval. Za náhodu nepovažuje ani to, že sa tento čin udial v týždni, v ktorom sa udial.

Spišská Stará Ves sa stále otriasa zo štvrtkovej tragédie, ktorá sa odohrala v priestoroch miestneho gymnázia. Osemnásťročný Samuel z doposiaľ neznámych príčin nožom zaútočil na zástupkyňu školy, ako aj dve spolužiačky.

Útok neprežili dve ženy vo veku 18 a 51 rokov, ranená bola 18-ročná gymnazistka, ktorú so stredne ťažkými poraneniami previezli do nemocnice v Poprade. Odborníci upozorňujú na systémové zlyhania.

Križo: Nezneužívajme individuálne vzdelávanie, problémových žiakov nemá spoločnosť ako formovať

Psychológ Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) kritizuje rozmáhajúce sa individuálne vzdelávanie, ktoré podľa neho často vedie k izolácii detí. „Ak bol útočník viac doma ako v škole, je prirodzené, že na neho spoločnosť nemohla vplývať a neformovala ho. Formoval ho internet a počítač doma,“ zdôrazňuje pre Štandard odborník, podľa ktorého sa individuálne vzdelávanie nesmie zneužívať.

Keď sa človek uchýli k takému činu, ide podľa slov Križa o prejav zúfalstva, nenaplnených potrieb, ktoré ako spoločnosť zanedbávame.

„Nie je to jediný školák, máme ich na Slovensku stovky, ktorí sedia doma. Od pandémie sa to zhoršilo, neurobili sme s tým žiadny poriadok a myslím si, že ďalších iks detí nám tu takto čaká doma a môžu urobiť niečo podobné,“ apeluje na vážnosť situácie člen komory učiteľov, podľa ktorého sa individuálnym vzdelávaním školy zbavujú zodpovednosti za komplexnú starostlivosť o dieťa.

„Zákon totiž nevyžaduje, aby sa v takom prípade realizovala nejaká podpora, stačí to len formálne odklepnúť,“ objasňuje školský systém ďalej Križo, ktorý sa zároveň pýta, ktorí odborníci za útočníka zo Spišskej Starej Vsi zodpovedali.

„Musel dostať potvrdenie od lekára. Tak ktorý z nich sa podpísal pod to, že sedí doma, aké boli nastavené opatrenia, kto ho kontroloval? Je totiž nemysliteľné, aby toto dieťa niekto nemal v starostlivosti,“ zdôrazňuje odborník, podľa ktorého vedeli všetci dotknutí, že je rizikový. „Ako hovoríte, vedela to aj pani zástupkyňa,“ dodáva člen SKU. 

Obeťami útoku v Spišskej Starej Vsi sú dve ženy. Polícia už útočníka zadržala

Mohlo by Vás zaujímať Obeťami útoku v Spišskej Starej Vsi sú dve ženy. Polícia už útočníka zadržala

Presunúť problémového žiaka na individuálne vzdelávanie je podľa jeho slov v slovenskom školskom systéme zvykom, za horší scenár považuje ešte vyhodiť takého žiaka zo školy. „Funguje to tak, že máme pokoj, no uvedomme si, že to dieťa reálne zostáva žiť na Slovensku. To, že odišlo zo školy, je síce pekné, ale nerieši situáciu,“ zdôrazňuje tiež Križo, ktorý uznáva, že sa o duševnom zdraví hovorí viac, napriek tomu však nevidí zásadné zmeny vo vnútri systému.

„Ponúkal som psychiatrom minulý rok vzdelávanie, aby vedeli, ako riadiť školské procesy, zúčastnilo sa na ňom zo zdravotníctva asi 120 ľudí zo 600 alebo z 1000. Ministerstvo zdravotníctva zjavne neurobilo dostatočnú osvetu, pretože tu máme tisíce obvodných lekárov, ktorí nerozumejú školskej legislatíve a píšu uvoľňovania z vyučovania,“ myslí si člen SKU, podľa ktorého odborníci nie sú vzájomne prepojení.

Na webe dotknutého gymnázia, ako sám tvrdí, nenašiel žiadneho školského psychológa, ktorý by bol v zozname vymenovaný. Pýta sa preto, či vôbec takého škola má.

Nadanie a jeho odvrátená stránka

Práve gymnáziá sú podľa slov Križa veľmi rizikové prostredia.

„Zámocká, zhorená zborovňa, to boli presne žiaci z gymnázia pre nadané deti,“ tvrdí psychológ, podľa ktorého sú vysoké riziká spájané so sociálno-patologickými javmi práve v tejto populácii detí.

„Tieto deti majú často znížené sebavedomie, nerozumejú svojim emóciám a boja sa vyjadriť svoje obavy,“ vysvetľuje odborník. Tvrdí, že rozhodne nejde o náhodu.

Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov (SKU). Foto: Archív Viktora Križa

„Sú to nadané deti, ktoré máme v zákone definované ako deti so špeciálnymi potrebami. To nie sú len deti s mentálnym postihnutím, ale aj deti s nadaním,“ zdôrazňuje člen SKU s dôvetkom, že je to typická črta nadaných detí a vedia to aj medzinárodne. Kým vraj máme v mozgu silne dominujúce intelektové zložky, ostatné môžu byť oslabené.

„Príroda a Boh to nastavia tak, že nemáme všetko. Je to harmónia v tom, že neexistuje dokonalý človek,“ dodáva Križo, ktorý v tejto súvislosti apeluje na minulosť s tvrdením, že mnohí významní vedci všetkých dôb sa radikalizovali a spoločnosť bola svedkom zneužívania moci.

Chronický model školstva je, že ignorujeme problémy, tvrdí psychológ

Čin, ktorý žiak gymnázia dokonal, sa u neho podľa slov Križa musel budovať postupne. „Moja otázka znie prečo, kde a kto v systéme to ignoroval, neposkytol podporu a nechal to tak. Je to chronický model školstva, ignorujeme problémy, ktoré vidíme, a povieme, že sa nás to netýka,“ dodáva odborník, ktorý nepovažuje za náhodu, že sa tento čin udial v týždni, v ktorom sa vládni politici vyjadrujú, že je v poriadku niekoho prefackať.

„Násilie sa v tejto krajine otvorene schvaľuje a legalizuje. Vidím v tom jednoznačnú spojitosť. Nie sú dôležité vzťahy, ale ten, kto má moc, a jeho musíme tolerovať za každú cenu,“ apeluje na vážnosť situácie Križo s dôvetkom, že deti vidia nespravodlivosť v škole a v spoločnosti a vidia aj to, ako sa rieši.

Šikana na slovenských školách jednoducho je. Ak ju niekto nechce vidieť, ubližuje deťom, hovorí Juraj Hipš

Mohlo by Vás zaujímať Šikana na slovenských školách jednoducho je. Ak ju niekto nechce vidieť, ubližuje deťom, hovorí Juraj Hipš

Verejný ochranca práv: Ak dostanem podnet, preverím situáciu v prípade Samuela

Podľa verejného ochrancu práv Róberta Dobrovodského, školy zohrávajú kľúčovú úlohu v prevencii sociálno-patologických javov, vrátane šikany.

Navrhuje vytvorenie systému včasného varovania. „Dôležitú úlohu tu majú práve psychológovia, ktorí vidia alebo vedia zistiť nejaké sklony k agresivite,“ uvádza pre Štandard ochranca práv.

Ako sám tvrdí, jeho kompetencia mu dovoľuje situáciu preskúmať, ak dostane podnet. Doposiaľ sa však na neho s touto konkrétnou situáciu nikto neobrátil.

„Ak dostanem podnet od dotknutých osôb, napríklad od pozostalých, ktorí dostanú indíciu o tom, že obeť varovala vedenie školy, môže to byť aj ústne a nedošlo k protokolácii a k spusteniu ochranného mechanizmu predchádzania proti šikane, vtedy je to prípad pre mňa,“ objasňuje verejný ochranca práv a zároveň potvrdzuje, že túto informáciu zatiaľ nemá.

Ako je už z medializovaných informácií známe, žiak Samuel vykazoval problémové správanie už v minulosti, bol tiež súčasťou reedukačného zariadenia. Štandard sa preto Dobrovodského pýtal aj na systémový postup v prípade odchodu dieťaťa z takého zariadenia.

Podľa verejného ochrancu práv Róberta Dobrovodského súd po ukončení pobytu v reedukačnom centre môže nariadiť ďalšie ambulantné výchovné opatrenia. Zároveň zdôraznil, že orgány sociálno-právnej ochrany majú možnosť poskytnúť rodine potrebnú podporu a metódy sociálnej pomoci, aby prechod mladého človeka späť do bežného prostredia nebol neorganizovaný a nepripravený.

„Systémový postup je taký, že ak skončí pobyt v reedukačnom centre, môže ešte súd ešte nariadiť ambulantné výchovné opatrenie,“ objasňuje ochranca práv. Zároveň zdôrazňuje, že orgány sociálno-právnej ochrany majú možnosť poskytnúť rodine potrebnú podporu a metódy sociálnej pomoci, aby prechod mladého človeka späť do bežného prostredia nebol plynulý prechod do prázdna.

Na otázku redakcie, či sa plánuje zaoberať aj spôsobom odchodu Samuela z reedukačného zariadenia, verejný ochranca práv Róbert Dobrovodský potvrdzuje, že v prípade prijatia podnetu sa bude venovať preskúmaniu postupu, ktorý bol v tomto prípade zvolený.

„Avšak, toto je primárne v kompetencii detského komisára pre deti,“ uzatvára ochranca práv.

Komisár pre deti: Ťažko povedať, či sa incidentu dalo predísť

Komisár pre deti Jozef Mikloško potvrdzuje, že všetky kroky v úrade budú robiť v súvislosti s vyšetrovaním. 

„Nezaoberáme sa trestno-právnymi vecami, preto vždy čakáme na závery vyšetrovania a následne stanovíme ďalšie postupy,“ potvrdzuje pre Štandard Mikloško s dôrazom na to, že v úrade chcú apelovať na ochranu detí pred agresiou. 

„V prvom rade má ísť o prevenciu, aby deti vyrastali v duševnom zdraví a čo najväčšej pohode, a zároveň o ochranu pre ľudí, ktorí už majú duševné problémy a sú potenciálnou hrozbou pre ostatných,“ vysvetľuje detský komisár. 

Na redakčnú otázku, či bolo možné tragickej situácii predísť, Mikloško tvrdí, že je to všetko v hypotetickej rovine a nerád by o veci špekuloval. „Ťažko predikovať niečo, o čom nemáte veľa informácií, momentálne musíme byť trpezliví,“ uzatvára detský komisár.