Vallo ani mesiac po teatrálnej jazde električkou nepožiadal o jej predbežné užívanie

Stúpenci primátora nastúpení, v pozadí vianočná muzička, čerstvo vytlačené propagačné materiály, teplý punč, ba dokonca aj moderátor. A nielen jeden, rovno až dvaja. Prvý vítajúci prichádzajúcu vianočnú električku do Petržalky, stojaci na ešte nevybudovanom nástupišti, no a ten druhý dokonca priamo v nej. 

Nešlo pritom o žiadnu testovaciu jazdu, ako bolo dopredu avizované. Zmyslom prvej jazdy električky naprieč Petržalkou nebolo nič iné, ako priniesť lacné politické body primátorovi Vallovi. Teda lacné. Aj toto divadlo s bizarným nádychom stálo hlavné mesto niekoľko tisíc eur.

Mimochodom, tým druhým moderátorom bol Martin Strižinec, bývalý hovorca prezidentky Zuzany Čaputovej, ktorý si takto po novom strihol moderovačku pre magistrát. Samozrejme, za pár stovák. Prítomní však boli aj ďalší z plejády bývalých zamestnancov prezidentského paláca. Bývalý kancelár paláca Metod Špaček, ale aj poradca prezidentky Vladimír Talian, ktorý sa opäť vrátil k primátorovi. Zlé jazyky však tvrdia, že od neho nikdy neodišiel.  

Električka Petržalkou teda prešla, ľudia dotlieskali, svetlá kamier sa zhasli a za teátrom mágov z komunikačného oddelenia bratislavského magistrátu, ktoré navyše koniec koncov zaplatili samotní Bratislavčania zo svojich daní, sa zatiahla opona. Dokonalý trik bol dokonaný. 

Následne mal nastať pokoj v podobe vianočných sviatkov, počas ktorých mali Petržalčania na tento krásny okamih spomínať. No a zároveň mali zabudnúť na sľub, ktorý vyšiel z úst samotného primátora, že sa električka do Petržalky v plnej prevádzke čoskoro vráti. A to už na jar. 

To, že to boli opäť len plané reči, ukázali hneď prvé dni nového roka. Ak by to totiž magistrát myslel s urýchlenou dostavbou potrebných stavebných objektov a zvyšnou potrebnou infraštruktúrou seriózne a vážne, nemohol by dopustiť, že sa prví robotníci na trať vrátia až v polovici januára. Teda takmer mesiac po slávnostnom prejazde.

Trať je pritom dobudovaná len naoko a na zhotoviteľa čaká ešte veľmi veľa práce, čo vidí aj stavebný laik. Hala dennej kontroly je dobudovaná len zvonku, dokonca k nej zatiaľ nevedú ani žiadne koľaje. Chýbajú nástupištia a zastávky a o chodníkoch k nim na viacerých miestach ani nechyrovať. 

Poriadne dokončené nie sú ani premostenia Chorvátskeho ramena, pričom to posledné z nich pri petržalskom miestnom úrade v Technopole sa začalo budovať len začiatkom tohto týždňa. 

Mimochodom, tento dôležitý stavebný objekt opäť spôsobí Petržalčanom vrásky na čele. Cesta pri miestnom úrade, po ktorej denne prešlo niekoľko tisíc áut ako aj vozidiel MHD, bude uzavretá mesiace. Hovorí sa o deviatich, realita však môže byť aj o čosi dlhšia. Veď by to nebolo po prvýkrát. 

Petržalčania si teda ani v tomto roku od dopravných obmedzení nevydýchnu a budú musieť neustále zatínať zuby. Ich hnev, ktorý sa každý deň prejavuje najmä pod príspevkami na sociálnych sieťach, by azda zastavilo skoré spustenie električky. Možno aj bez spomínaných chodníkov vedúcich k zastávkam.

Ani to sa však tak skoro neudeje. Ako pre Štandard potvrdila hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Lucia Forman, magistrát pod vedením primátora Valla ani do 21. januára nepodal na špeciálny stavebný úrad pre stavby električkových a trolejbusových dráh žiadosť o vydanie povolenia na predčasné užívanie stavby. 

Podklady pre toto podanie mal pritom dostať magistrát od zhotoviteľa podľa dodatku, ktorý podpísalo vedenie bratislavského magistrátu ešte na jar minulého roku do polovice decembra. Na slávnostnom prejazde električky primátor Vallo priznal, že podklady nemá, no čo je horšie, sám dodal, že za to zhotoviteľa nebude sankcionovať. 

Inými slovami povedané, magistrátu je jedno, kedy to bude celé hotové. Žiadne termíny tu, žiaľ, neplatia. Neplatí teda ani jarný termín spustenia prevádzky nosného dopravného systému v Petržalke. 

Nie je to totiž možné ani matematicky. Hovorkyňa BSK totiž vo svojej odpovedi uviedla, že minimálny termín na vydanie povolenia na predčasné užívanie stavby predstavuje tri mesiace. 

Oznámenie o začatí konania aj rozhodnutie sa totiž doručuje verejnou vyhláškou, čo znamená že písomnosť sa vyvesí na úradnej tabuli správneho orgánu po dobu 15 dní. 

Od doručenia oznámenia o začatí konania a kolaudačného rozhodnutia začína plynúť 15-dňová lehota na ústne pojednávanie a pri kolaudačnom rozhodnutí začína plynúť 15-dňová lehota na odvolanie. A tak len pri doručovaní hovoríme o období trvajúcom dva mesiace.

Okrem toho treba započítať čas na naštudovanie podkladov a čas na vypracovanie niekoľkých desiatok strán rozhodnutia. Len pre porovnanie – rozhodnutie na predčasné užívanie Dúbravsko-karloveskej radiály malo vyše 60 strán.

Nehovoriac o tom, že v zmysle zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, skôr ako dôjde k podaniu žiadosti na špeciálny stavebný úrad BSK, by malo hlavné mesto so zhotoviteľom stavby uskutočniť overenie dokumentácie na stavebných úradoch, ktoré sú zodpovedné za jednotlivé stavebné objekty. 

Jedným z takých je aj stavebný úrad v Petržalke a aj ten nám potvrdil, že v prípade budovania električkovej trate v Petržalke ich magistrát so žiadnou žiadosťou o kolaudáciu doteraz nekontaktoval. 

Slová primátora Valla o spustení električky v Petržalke už na jar tohto roku sa tak naozaj javia ako ďalšie veľké klamstvo, vypustené z úst len preto, aby mu voliči z Petržalky nemohli priamo vynadať za všetky dopravné obmedzenia, ktoré už roky znášajú.