V Dubnici nad Váhom sa pred pár dňami konal autoprotest, ktorý organizovalo občianske združenie Lepšia Dubnica nad Váhom a Prejta. Keďže účastníci nechceli počas dopravnej špičky zahusťovať premávku na hlavnej trase, urobili skôr symbolickú jazdu.
„Hoci sme očakávali vyššiu účasť, lebo do petície proti parkovacej politike sa zapojilo približne dvetisíc ľudí, splnilo to účel. Chceli sme touto formou dať najavo náš nesúhlas, že regulácia nerieši parkovanie, ale skôr poplatky, ktoré občania musia zaplatiť. Dúfame, že nás primátor prijme a budeme môcť s ním na túto tému diskutovať,“ povedal pre Štandard jeden z organizátorov akcie Marián Stráňavský.
Nahnevaná Dubničanka pred štartom autoprotestu poukázala na nedostatočnú kapacitu parkovacích miest. „My sme za dve karty spolu zaplatili 389 eur, lebo môj partner je abonent, ale napriek tomu nemáme isté, že pred panelákom zaparkujeme,“ vyjadrila sa.
V Dubnici nad Váhom, kde je len jedna zóna pre celé mesto, je v platnosti Všeobecné záväzné nariadenie o regulovanom parkovaní od 1. septembra 2024.
Pre občanov s trvalým pobytom v meste s jedným vozidlom je k dispozícii rezidentská parkovacia karta v cene 39 eur ročne. Ak má domácnosť prihlásených viac áut, tak za druhú zaplatí 150 a za tretiu 300 eur. Karta pre abonentov, ktorí majú v Dubnici prechodný pobyt alebo sem len dochádzajú, stojí 350 eur. Jednorazové parkovné je spoplatnené sumou 60 centov za hodinu.
Vandalizmus a vyhrážky primátorovi
Pokojné protesty sú v demokratickej spoločnosti legitímnym nástrojom ako vyjadriť svoj postoj. Pluralita názorov je na mieste, ale v Dubnici sa po spustení regulácie parkovania vyskytli aj radikálne riešenia.
Boli to prejavy vandalizmu, keď bol ničený mestský majetok (infotabule). Okrem toho orgány činné v trestnom konaní musia riešiť vyhrážky ako ublíženie na zdraví. Tie boli adresované primátorovi mesta Dubnica nad Váhom Petrovi Wolfovi, jeho blízkym, ako aj príslušníkom mestskej polície, ktorá vykonáva dohľad nad dodržiavaním pravidel.
[link url =https://standard.sk/825489/primator-dubnice-pre-zmeny-v-parkovani-celil-vyhrazkam-nebudem-teraz-zatvarat-oci-tvrdi]„Nálady v spoločnosti sú vyeskalované. Je potrebné si uvedomiť, že to, čo sa deje mne, sa zajtra môže stať komukoľvek inému. Ja chcem naďalej zodpovedne pristupovať k svojej práci a nezatvárať oči pred problémami v našom meste,“ povedal redakcii Wolf, ktorý podal trestné oznámenia a niekoľko osôb polícia už zadržala.
Zásah prokuratúry, nedostatok vo VZN
Všeobecne záväzným nariadením o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na území mesta Dubnica nad Váhom sa na základe vlastných poznatkov a podnetov od občanov zaoberala aj Okresná prokuratúra v Trenčíne.
„Zistilo sa, že niektoré ustanovenia VZN nereflektujú na všetky zdravotne postihnuté osoby. Teda aj na také, ktoré majú vydaný iný podobný parkovací preukaz zdravotne postihnutej osoby v zahraničí, resp. v krajine svojho pôvodu, ak sú takéto štáty zmluvne viazané rovnako ako Slovenská republika dohovorom o cestnej premávke,“ vysvetlil nám hovorca Krajskej prokuratúry v Trenčíne Marián Sipavý.
Preto trenčianska okresná prokuratúra podala protest prokurátora proti tomuto VZN. Samospráva to rešpektuje a je pripravená tento nedostatok napraviť.
„Mesto pristúpi k promptnej náprave na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Protest prokurátora nemá na platnosť Všeobecne záväzného nariadenia ako celku žiadny vplyv,“ priblížil Štandardu hovorca mesta Dubnica Ľubomír Bobák.
Pribudli nové miesta i záchytné parkoviská
Nespokojní Dubničania požadujú zrušenie celého VZN, ale to neprichádza do úvahy, lebo mesto si za svojím rozhodnutím zaviesť reguláciu parkovania stojí. Radnica je presvedčená, že vďaka tomu sa radikálne zvýšila bezpečnosť i poriadok v rámci dopravnej situácie v meste.
„Zrušenie regulácie by znamenalo návrat vozidiel parkujúcich v križovatkách, v zákrutách, na zeleni, pod oknami či na miestach, na ktorých by bol takýmto spôsobom znemožnený zásah záchranných a zdravotných zložiek,“ skonštatoval mestský hovorca.
[link url =https://standard.sk/866714/mesta-bojuju-za-nemocnice-kritizuju-ich-mozny-prenajom-sukromnikovi]Podľa neho sa reguláciou zvýšila kvalita a plynulosť poskytovaných služieb, ako je napríklad údržba komunikácií či vývoz komunálneho odpadu.
„Na vylepšení systému mesto neustále pracuje, rovnako ako aj na rozširovaní dostupných parkovacích kapacít,“ dodal Bobák.
Do zavedenia regulácie statickej dopravy mesto vybudovalo alebo zrekonštruovalo približne 600 parkovacích miest. Zhruba 250 nových vzniklo vlani v lete a ďalšie pribudli koncom minulého roka. Okrem toho radnica vytvorila v rôznych lokalitách štyri takzvané záchytné parkoviská, ktoré nie sú spoplatnené.
Regulácia parkovania v centre Martina
Problémy s parkovacou politikou sú aj v Martine. Tamojší komunálny politik Milan Ftorek, ktorý už v minulom volebnom období, keď ešte nesedel v poslaneckých laviciach organizoval autoprotest pred budovou radnice, sa tejto téme venuje aj v súčasnosti už ako člen mestského zastupiteľstva.
„Parkovacia politika v Martine, tak ako bola nastavená, je jedno obrovské zlyhanie. Z dobrej myšlienky regulovať parkovanie, čo je potrebné, urobili poloriešenie, ktoré sa mi javí byť v prospech akurát tak pár vyvolených,“ napísal nám Ftorek.
Podľa neho sú ceny drastické, zónovanie chaotické a peniaze vybrané z parkovania namiesto toho, aby končili v mestskom rozpočte a boli v prospech všetkých, končia v akciovke Martinská parkovacia spoločnosť.
„Túto spoločnosť na rozdiel od mesta a mestského rozpočtu ovláda hŕstka ľudí. Aj preto som pred časom spustil petíciu, pod ktorú sa už fyzicky aj online podpísali tisícky nespokojných Martinčanov. Verím, že náš tlak a zdravý rozum nakoniec zvíťazia a tento martinský parkovací nepodarok bude napravený, alebo radšej úplne zrušený,“ dodal poslanec.
Parkovanie má na starosti Martinská parkovacia spoločnosť, ktorej stopercentným vlastníkom je mesto Martin. Predseda predstavenstva tejto spoločnosti Peter Gavorník redakciu informoval o tom, prečo začali s reguláciou zón v samotnom centre mesta a priľahlej rezidentskej časti.
„Jedným z cieľov bolo minimalizovať počet dlhodobo stojacich áut v centrálnej mestskej zóne, ktoré zaberali drvivú väčšinu parkovacích miest pre návštevníkov centra mesta. Táto anomália bola spôsobená dostupnosťou ročných parkovacích kariet,“ priblížil nám Gavorník.
[link url =https://standard.sk/868825/trencin-chce-spalovnu-odpadov-poslanec-ukazuje-na-ekologicky-problem-a-ekonomicky-zaujem]Tieto parkovacie karty boli do 1. novembra 2024 k dispozícii za nižšie ceny (55, resp. 90 eur/rok) a využívali ich väčšinou zamestnanci pracujúci v centre mesta alebo v blízkej nemocnici.
„Karty sa vydávali za rovnakých podmienok každému. Teda bez ohľadu na trvalý pobyt,“ pokračoval šéf MPS.
Podľa neho chceli touto zmenou hlavne umožniť rezidentom zóny bez problémov parkovať v blízkosti svojho bydliska a zároveň priorizovať tieto parkovacie miesta práve pre nich. Odpovedal aj na otázku, kde skončia financie z výberu parkovného.
„Tieto peniaze chceme v prvom rade investovať do skvalitňovania infraštruktúry v meste súvisiacej s parkovaním,“ dodal Gavorník.
Podľa Všeobecne záväzného nariadenia môžu vlastníci motorových vozidiel s trvalým pobytom v centre Martina využívať ročnú rezidentskú parkovaciu kartu na prvé auto bez poplatku. Platia až za každé ďalšie auto. Za druhé 130 a za tretie 400 eur.
Pre Martinčanov, ktorí bývajú mimo centra, stojí ročná karta 280 eur, ale pre „cezpoľných“ je to až 700 eur. Jednorazové parkovné je od 1,80 po 2,10 eur na hodinu. Podľa toho, či motorista uprednostní automat, alebo si kúpi lístok cez sms.
Na najbližšom zasadnutí MsZ budú poslanci rokovať o doplnku k spomínanému VZN o úprave taríf smerom nadol.
V Žiline spoplatnili parkovanie na sídlisku
Ani na najmladšom žilinskom sídlisku Hájiku, kde žije sedem a pol tisíc obyvateľov, sa regulácia parkovania nezaobišla bez protestov a petície verejnosti. Žilinčanom prekáža nielen to, že za parkovanie na tomto sídlisku už musia od 1. januára 2025 platiť, ale aj to, že keď si kúpia parkovaciu kartu, nemajú garantované miesto pred svojou bytovkou.
Podľa radnice je cieľom regulácie znížiť počet vozidiel na sídlisku. A to vytlačením automobilov, ktoré tam primárne nepatria (firemné vozidlá, odstavené a málo využívané autá). Regulácia uprednostňuje miestnych obyvateľov parkujúcich dlhodobo.
Na Hájiku platí jedno pásmo. Rezidentská karta vyjde obyvateľov s trvalým pobytom na Hájiku 20 eur. V prípade, že majú aj druhé auto, tak za ďalšiu kartu zaplatia 100 eur. Mestská karta pre rezidenta, ktorý býva v inej časti Žiliny, stojí 250 eur a vodiči, ktorí nemajú v Žiline trvalý pobyt, uhradia za abonentskú kartu až 450 eur. Jednorazové parkovné bolo nastavené na 60 centov za hodinu.
Do 1. januára 2025 bolo v Žiline spoplatnené len centrum mesta, kde sú vyššie poplatky. Samospráva má ambície rozšíriť reguláciu parkovania na všetky sídliská v meste a začala Hájikom.