Česko zavádza povinnú angličtinu od prvej triedy, jazykári u nás sa v názoroch rôznia
Susedia z Českej republiky sa rozhodli pre zásadný krok — zaviesť povinnú výučbu anglického jazyka už od prvého ročníka základnej školy. Českí školáci budú zároveň čeliť povinnosti učiť sa druhý cudzí jazyk, ktorý by mali kompetentní, naopak, zaviesť od siedmeho ročníka.
Na Slovensku podobný zámer zatiaľ na stole nie je.
„Podľa nových učebných plánov budú môcť školy začať dobrovoľne učiť angličtinu od budúceho školského roka v prvej a šiestej triede," potvrdzuje hovorkyňa ministerstva Tereza Fojtová, informuje portál iDnes. Povinne by sa však malo v týchto triedach vyučovať od septembra 2027.
Vo všetkých triedach by sa podľa nového Rámcového vzdelávacieho programu RVP (celým názvom Rámcové vzdelávacie programy, ktoré predstavujú v Českej republike hlavné kurikulárne dokumenty, pozn. red.) malo vyučovať od septembra 2031, uvádza ďalej české ministerstvo.
V súčasnosti je totiž anglický jazyk u susedov povinný od tretej triedy základnej školy.
Podľa dostupných informácií začne v českých vzdelávacích inštitúciách platiť záväzné vyučovanie druhého cudzieho jazyka od septembra 2034, pričom bude povinné aspoň v 7. ročníku.
Na výber budú tri jazyky: nemčina, francúzština alebo španielčina. Od septembra 2035 sa povinnosť rozšíri aj na 8. ročník a od septembra 2036 bude záväzné vyučovanie vo všetkých ročníkoch od 7. do 9. triedy. Doteraz museli druhý cudzí jazyk vyučovať najneskôr od 8. ročníka. Úroveň znalostí po ukončení výučby zostáva na úrovni A1.
Cudzí jazyk na Slovensku? Nech sa rozhodnú školy
Na Slovensku je dovolené začať vyučovať anglický jazyk už od prvého do tretieho ročníka základnej školy, no nejde o pravidlo pre všetky vzdelávacie inštitúcie. Rozhodnutie o tom, či sa deti začnú učiť cudzí jazyk hneď od začiatku, je totiž na konkrétnych školách.
Podľa nového Štátneho vzdelávacieho programu, ktorý platí od roku 2023, môžu školské zariadenia využiť voľné hodiny zo svojho rozvrhu na posilnenie výučby jazykov. To znamená, že ak škola chce, môže dať angličtine väčší priestor už od prvej triedy.
„Je v kompetencii školy rozhodnúť, či s výučbou angličtiny začne už v prvom ročníku,“ potvrdzuje pre Štandard v stanovisku rezort školstva.
Podporujeme výučbu jazykov, tvrdí ministerstvo
Výučba cudzích jazykov je podľa vyjadrenia ministerstva školstva podporovaná aj schvaľovaním moderných edukačných publikácií, ktoré reflektujú aktuálne trendy v didaktike. Školy tak majú podľa slov rezortu k dispozícii široký výber materiálov, najmä pre anglický jazyk.
„Ďalšia podpora vyučovania cudzích jazykov spočíva napríklad v tom, že sa každoročne organizujú rôznorodé podujatia pri príležitosti Európskeho dňa jazykov. Učitelia cudzích jazykov si môžu rozvíjať svoje profesijné kompetencie v schválených programoch vzdelávania a na ďalších odborných podujatiach, ktoré ponúka Národný inštitút vzdelávania a mládeže," tvrdí ďalej ministerstvo s dôvetkom, že v rezorte tiež podporujú realizáciu predmetových olympiád, v prípade cudzích jazykov olympiády v anglickom, nemeckom, španielskom a francúzskom jazyku.
„Štátna školská inšpekcia pravidelne monitoruje kvalitu výučby na školách a vydáva správy, ktoré obsahujú odporúčania na jej zlepšenie," pokračuje ďalej rezort, podľa ktorého najnovšie údaje o úrovni výučby angličtiny nie sú verejne dostupné a kvalita výučby cudzích jazykov, vrátane angličtiny, je stále závislá od materiálneho vybavenia škôl a odborných kompetencií učiteľov.
To, kedy sa dieťa začne učiť jazyk, nezávisí od toho, ako ho ovláda, tvrdí jazykár
Podľa učiteľa anglického jazyka a geografie na bilingválnom gymnáziu Františka Tkáča nie je rozhodujúce, v akom veku dieťa začína s učením cudzej reči.
„Osobne nevidím priamu úmeru medzi tým, kedy sa dieťa začne učiť jazyk a ako ho v neskoršom veku ovláda. Dôležitá je sebadisciplína,“ zdôrazňuje vyučujúci. Zároveň však pripúšťa, že skorší začiatok môže byť pre žiaka výhodou.
Vyučujúca anglického jazyka na súkromnej základnej škole na Slovensku Antonia B., pôvodom z Ukrajiny, považuje zavedenie povinnej výučby angličtiny už od prvého ročníka za pozitívny krok. Tvrdí, že deti v tomto veku sú mimoriadne vnímavé na učenie sa jazykov a skorý kontakt s angličtinou im môže pomôcť vybudovať pevné základy pre jej budúce používanie.
„Ak sú hodiny zábavné a pútavé, zamerané na komunikáciu a základnú slovnú zásobu, môžu u detí vyvolať prirodzený záujem o jazyk a pomôcť im cítiť sa v ňom pohodlne už v mladom veku,“ zdôrazňuje tiež Antonia.
Zároveň však vyučujúca upozorňuje na možné riziká. Podľa nej je kľúčové, aby výučba nebola pre školákov prehnane náročná. „Cieľom by nemalo byť, aby boli žiaci do konca základnej školy plynulé v jazyku, ale skôr to, aby mali pozitívnu skúsenosť s angličtinou. Príliš náročné hodiny môžu viesť k frustrácii, čo by mohlo deti od učenia jazyka úplne odradiť,“ dodáva Ukrajinka žijúca na Slovensku.
Britský pedagóg Peter Pritchard, ktorý tiež žije a učí na Slovensku a má skúsenosti aj s niekdajšou výučbou zahraničných študentov na anglickej ambasáde, zdôrazňuje, že situáciu môže hodnotiť výlučne z pohľadu Angličana. Pritchard vidí v rozhodnutí Českej republiky však aj politické dôvody. Podľa jeho slov zaviesť takéto opatrenia naznačuje jej orientáciu smerom k Spojeným štátom.
„Mám skúsenosti aj so slovenskými školami, kde učia pedagógovia anglický jazyk už od prvého ročníka. Začať frontálne by mohlo byť veľmi užitočné, ale museli by to byť iba základy," uzatvára britský pedagóg s dôvetkom, že by nebol proti tomu, ak by bola angličtina povinná od už lavíc prvej triedy, keďže ide o medzinárodný jazyk.