„Takmer 150 miliónov eur z celkových výdavkov predstavovali zdroje z eurofondov, čo je medziročne viac o sedem percent. Ambíciou je pokračovať v podobnom tempe," uviedli pre Štandard diaľničiari. Zatiaľ neprezradili konkrétnu sumu, akú plánujú investovať do výstavby v roku 2025.
Bude to závisieť aj od toho, či popri rozostavaných úsekoch začnú aj s výstavbou ďalších nových úsekov na D3 medzi Čadcou a Žilinou a D1 Turany – Hubová. Súťaže na ne trvajú od minulého roka.
Aktuálne je v realizácii osem diaľničných stavieb v dĺžke 74 kilometrov. V aktuálnom roku by mali práce skončiť na piatich úsekoch v dĺžke takmer 48 kilometrov.
Opravy vozoviek majú pokračovať napriek zrušeniu tendra
NDS plánuje pokračovať tiež v opravách diaľničných vozoviek v prevádzke. Už v závere minulého roka vyhlásila verejné obstarávanie na obnovu povrchu diaľnic a rýchlostných ciest počas štyroch rokov za odhadované náklady 46,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. V polovici januára súťaž zrušila pre zmenu potrieb, pričom spomenula konsolidáciu verejných zdrojov. „NDS bude v opravách vozoviek pokračovať, o podrobnostiach a konkrétnych úsekoch bude verejnosť včas informovaná," potvrdili nám diaľničiari.
V rámci prevádzky existujúcich diaľnic a rýchlostných ciest podľa nich kladú vysoký dôraz na kontrolu stavu vozoviek, ako aj na rekonštrukciu a zlepšenie stavu tých úsekov, ktoré sa vyznačujú nedokonalosťami. „Niektoré diaľničné ťahy sú v prevádzke už desaťročia a státisíce osobných a nákladných áut si vyberajú daň v podobe nedokonalostí na vozovke," poznamenal podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa.
NDS v roku 2024 zlepšila stav 150 kilometrov vozoviek diaľnic a rýchlostných ciest, čo je medziročne o 60 percent viac. Najväčšie opravné práce boli napríklad na D1 pri Štrbe a Lučivnej, na D2 na Záhorí či na R1 pri Banskej Bystrici. Diaľničiari prevádzkujú viac ako tisíc kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných ciest prvej triedy.

Žiadny diaľničný most nie je v havarijnom stave
Pokračovať budú aj opravy diaľničných mostov. „Stav mostov priebežne sledujeme, na základe výsledkov kontroly plánujeme a realizujeme údržbu a opravu jednotlivých mostných objektov," priblížili pre Štandard diaľničiari.
Minulý rok investovali do opráv a rekonštrukcií 32 diaľničných mostov vyše 24 miliónov eur. Komplexne obnovili sedem mostov, zlepšili stav 25 mostov vrátane strategických napríklad pri Trnave, Zvolene, Hlohovci či v Podbanskom. Opravili aj polstovku mostných záverov. „V podobnom tempe plánujeme pokračovať aj v roku 2025," podotkla NDS.
Náklady na opravu mostov boli najvyššie za uplynulých päť rokov, medziročne vzrástli o 140 percent. „Celkovo máme v správe 874 mostov v dĺžke vyše sto kilometrov. Vďaka pravidelnej starostlivosti ani jeden nie je v havarijnom stave," dodal Rastislav Droppa.

Výnosy z diaľničných známok vzrástli o päť percent
NDS financuje aj dôležité opravy ciest a mostov zo svojich príjmov z predaja elektronických diaľničných známok pre motorové vozidlá do 3,5 tony. V roku 2024 dosiahli výnosy z ich predaja približne 112,5 milióna eur, čo je medziročne zhruba o päť percent viac.
Motoristi si v roku 2024 podľa NDS zakúpili takmer 5,5 milióna diaľničných známok, teda o 11,5 percenta viac ako rok predtým. Z toho vyše 2,5 milióna pripadlo na desaťdňovú známku, o ktorú je dlhodobo najväčší záujem. Nasledovali 365-dňová známka s viac ako 1,2 milióna predanými kusmi a jednodňová známka so skoro 865-tisíc kusmi, hoci diaľničiari ju zaviedli v auguste minulého roka.
„Od januára 2024 sme prevzali celý systém predaja elektronických diaľničných známok od dovtedajšieho dodávateľa. Za rok prevádzkovania sme zaviedli viacero zmien," povedal riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Peter Braška. „Príkladom je predĺženie lehoty začiatku platnosti diaľničnej známky z pôvodných 13 dní na 60,“ doplnil.

Viac ako dve tretiny pripadajú na online predaj
Motoristi uhradili 70 percent všetkých známok cez online predajné kanály NDS. Motoristi ich čoraz viac nakupujú na webstránke www.eznamka.sk, kde medziročne narástol predaj o 23 percent. Pri nákupe cez mobilnú aplikáciu eZnamka zaznamenali diaľničiari trojpercentné zvýšenie predaja.
Predaj známok na obchodných miestach klesol o štyri percentná. Približne tretina predaja ostávala v kamenných predajniach. V rámci nich v prvej desiatke najčastejšie využívaných sú najmä informačno-predajné miesta NDS na hraničných priechodoch. Najviac známok motoristi kúpili v predajniach na D2 v Brodskom, Jarovciach a Čunove.
Ročná známka definitívne končí
NDS upozornila motoristov, že platnosť pôvodnej ročnej diaľničnej známky, ktorú si kúpili vlani, uplynie 31. januára. Na využívanie spoplatnených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest od 1. februára musia mať zaplatenú novú známku.
Náhradou ročnej známky, ktorá už nie je v predaji, je 365-dňová známka, ktorá platí rok od dňa určenia. Práve táto známka v tomto roku zdražela o polovicu, a to zo 60 eur na 90 eur.
Cena jednodňovej známky, ktorá platí do 24. hodiny určeného dňa, po novom stojí 8,10 eura namiesto 5,40 eura. Desaťdňová známka zlacnela z 12 eur na 10,80 eura. Cena 30-dňovej známky vzrástla symbolicky o desať centov na 17,10 eura.
