Ľudia chcú získať po kyberútoku výpisy z listov vlastníctva. Na katastroch čakajú v radoch
Začiatkom januára zasiahol Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR kybernetický útok zo zahraničia. Aj keď prešiel už mesiac, ÚGKK SR stále nefunguje naplno.
Nutná návšteva
Výpis z katastra nehnuteľností alebo z listu vlastníctva si na právne účely musí prísť každý vybrať osobne, aby ho následne taktiež osobne priniesol ďalším inštitúciám, ako napríklad banke pri poskytnutí hypotekárneho úveru, miestnym úradom pri prihlasovaní a odhlasovaní pobytu či k vytvoreniu znaleckého posudku v rámci predaja nehnuteľnosti.
Pri návšteve katastrálnych odborov tak vznikajú dlhé rady, ktoré však nie sú spôsobené len "hluchým" obdobím, keď sa nič nedalo vybaviť a žiadostí o služby ÚGKK SK sa nahromadili.
V radoch čakajú ľudia, ktorých sa výpadok katastrálnych odborov najviac týkal, ale aj občania, ktorí podľa ich slov už "neveria tomuto štátu, systému" a preto potrebujú mať v rukách aspoň nejaký doklad, ktorý im zaručí mať situáciu pod kontrolou.
„Vždy som mal uložené nejaké relatívne aktuálne výpisy z internetu, dajme tomu každý rok a na každú nehnuteľnosť,” uviedol pre Štandard Štefan, ktorý si prišiel na katastrálny odbor v Bratislave vybrať výpis z listu vlastníctva.

„Sem tam sa stalo, že tam niečo pribudlo a odbudlo, nejaká ťarcha a následne som to musel reklamovať, takže aj pre takúto kontrolu som to vždy držal,” povedal.
Keďže si momentálne stále nemá možnosť pre núdzový režim katastra skontrolovať stav svojich nehnuteľností inak ako osobne, musel podstúpiť čakanie v rade. „Nerobím to len tak pre srandu králikov alebo ďalšie potenciálne heknutie katastra, ale je podľa mňa vždy dobré mať v zálohe papierový výpis,” dodal Bratislavčan.
Úplne opačný názor mala ďalšia čakajúca v rade Soňa, ktorá nechápe ľudí šíriacich paniku. „Nič iné teraz na katastroch nepotrebujú, než aby sa im tu húfne valili ľudia, ktorí si chcú nechať spraviť výpis, ktorý absolútne nepotrebujú,” vyhlásila a dodala, že ak si ho chcú len pre kontrolu pozrieť, môžu tak urobiť aj cez internet na stránkach ÚGKK SR na portáli CICA.
Obmedzený prístup
Na internetovom portáli CICA, ktorý spravuje ÚGKK SR, sú však dostupné údaje, ktoré boli uskutočnené len do 3. januára 2025. Obyvatelia, ktorí už vyše mesiaca potrebujú informácie na listoch vlastníctva preveriť, si preto stále musia chodiť po výpisy z katastra nehnuteľností osobne.
Skontrolovať všetky zapísané úkony spojené s nehnuteľnosťami si teda môžu online len občania, ktorých kybernetický útok a obdobie po 3. januári nezasiahli. Tento výpis z listu vlastníctva je kópia a majitelia, makléri alebo inštitúcie si ho môžu zadarmo na spomínanom portáli stiahnuť. Nie je však určený na právne úkony.
Pre administratívne účely si výpisy či kópiu z katastrálnej mapy musia občania prísť vyzdvihnúť osobne za správny poplatok (kolok) dvanásť eur. Dokument listu vlastníctva je platný najviac tri mesiace.
Kataster na plnom obnovení stále pracuje
Všetky katastrálne odbory, ktoré sme oslovili ohľadom ďalšieho fungovania, sa odvolávali na tlačové oddelenie ministerstva vnútra.
„Obráťte sa, prosíme, s touto témou na ÚGKK SR, ktorý spravuje informačné systémy katastra. ÚGKK taktiež nespadá do riadiacej a nominačnej pôsobnosti MV SR,” informoval nás Tlačový odbor Kancelárie ministra vnútra.
ÚGKK SR takisto nevie potvrdiť, či evidujú na katastrálnych odboroch zvýšený záujem ľudí o poskytnutie výpisov z listov vlastníctva. „Na túto otázku vám nevieme zodpovedať, pretože katastrálne odbory patria pod okresné úrady, ktoré sú v gescii Ministerstva vnútra SR. Dá sa to však predpokladať, keďže množstvo elektronických služieb stále, žiaľ, nefunguje,” reagoval ÚGKK SR.
V stanovisku dodali, že intenzívne pracujú najmä na tom, aby eliminovali nutnosť osobných návštev katastra a aby boli k dispozícii digitálne dáta čo najskôr. Je však "extrémne ťažké odhadnúť termín", kedy by mohli byť sprevádzkované všetky elektronické služby ÚGKK SR.
„Spôsobuje to viacero faktorov: prebiehajúce forenzné analýzy HW vybavenia, kde boli tieto služby prevádzkované; potreba vyššieho zabezpečenia v kontexte bezpečnostného incidentu; nutnosť verifikácie všetkých dát a kontroly korektného fungovania informačných systémov,” dodalo oddelenie pre komunikáciu. Upozornilo aj na to, že každú spustenú službu musia otestovať na prípadné bezpečnostné riziká.
Ministerstvo pôdohospodárstva hľadá odborníka
V otázke nového šéfa katastra ÚGKK SR odporučil osloviť ministerstvo pôdohospodárstva. Z odpovede Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, vyplýva, že rezort už nad novými menami predsedu ÚGKK SR uvažuje.
Podľa slov hovorkyne rezortu Veroniky Daničovej, predsedu ÚGKK SR menuje a odvoláva vláda SR, čiže kým aktuálneho predsedu neodvolá, ostáva vo funkcii.
„Na predsednícky post aktívne hľadáme odborníka - manažéra. Nie je však ľahké ho nájsť, s ohľadom na aktuálnu situáciu, mediálny a opozičný lynč, ktorému nie je každý odborník ochotný sa vystaviť. Robíme všetko pre to, aby bola nominácia predložená vláde v čo najkratšom čase,” spresnila hovorkyňa Veronika Daničová.