Dopravný analytik: Povinná výbava áut nezodpovedá súčasnej dobe
Dvojica, ktorú sme oslovili, uviedla, že väčšinou ako prvé riešia v danom momente lekárničku, či jej obsah už nie je po exspirácii. „Nájdu sa muži zákona, ktorí občas prižmúria oko, ak niečo 'drobné' nie je v poriadku, ale sú aj takí, ktorí sú nekompromisní," povedal pre Štandard Košičan Viliam.
„Mňa dávnejšie zastavili preto, že mi nesvietilo predné svetlo. Mal som síce náhradné žiarovky, ale nikdy predtým som to nerobil, vždy to opravil otec alebo som zašiel do servisu. Myslel som si, že odpadnem, keď sa jeden z policajtov ponúkol, že to vymení, lebo inak by ma musel 'skasírovať'. Bol veľmi šikovný, asi to nerobil prvýkrát," prezradil vysokoškolák Jaroslav z Lučenca.
Výstražný trojuholník a reflexná vesta
Zaujímala nás celoslovenská štatistika o tom, koľko vodičov skontrolovali policajti vlani pre povinnú výbavu, na čo najčastejšie „zabúdali", v ktorom okrese a kraji boli šoféri najmenej disciplinovaní a ako sa "vyhovárali".
Otázky sme adresovali komunikačným oddeleniam Prezídia Policajného zboru (PZ) SR a Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach. Ich odpovede boli takmer navlas rovnaké.
„Gestorom uvedenej vyhlášky je Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky. Keďže Policajný zbor štatistiku týkajúcu sa povinnej výbavy nevedie, na vaše otázky nevieme odpovedať, respektíve nie je možné zaujať stanovisko," zneli vyjadrenia košickej krajskej policajnej hovorkyne Jany Mésarovej a komunikačného oddelenia Prezídia PZ SR pre redakciu.
Dopravný analytik Ján Bazovský má na danú problematiku svoj názor. S bezpečnosťou podľa jeho slov súvisia už len výstražný trojuholník a reflexná vesta. Technická výbava pomaly stráca svoj význam.
„Napríklad náhradné koleso. Dnes už existujú také systémy, že vďaka ním vozidlo s defektom má taký dojazd, že hravo zvládne cestu do najbližšieho servisu. Ťažné lano? Načo? Takmer každý výrobca, ak vyslovene nezakazuje, tak aspoň neodporúča, aby auto bolo brané do vleku. Okrem toho, ktorý vodič by si trúfol ťahať dnešné autá s rizikom, že mu zadná časť vlastného vozidla skončí na ceste? Asi nikto. Máme na to predsa odťahovú službu," argumentoval odborník.
Spresnil, že pri ťahaní nepojazdného vozidla bránia hladkému priebehu operácie aj obmedzenia - rýchlostné i priestorové.
Lekárnička
„Vodiči mi neraz hovorili, že policajtov pri kontrole zaujímalo najmä to, či obsah lekárničky nie je po dátume spotreby, dokonca sa našli aj takí, ktorí zisťovali jej rozmery. Na mieste je otázka, koľko ľudí využilo v praxi na záchranu nejakého účastníka nehody napríklad obväz. Čo ja viem, tak len minimum, keďže svedkovia okamžite volajú záchranné zložky a tie sú tam v priebehu niekoľkých minút, všetko je už potom v ich rukách," zdôraznil Bazovský.
Poznamenal, že snahou tých, ktorí nájdu odvahu zastaviť, je urýchlene dostať všetkých ľudí von z auta. „Ak je niekto zakliesnený, tak sa mu venujú podľa aktuálnych možností. Záchrana však ostáva na pleciach zdravotníkov, hasičov a policajtov. Nechcem tým, samozrejme, zaznávať prácu laikov, ale lekárnička v podobe, v akej ju musíme mať v aute momentálne, stráca svoj význam," vyjadril sa dopravný analytik.
Tvrdí, že výbava jednoducho nezodpovedá dobe. Lekárnička môže poslúžiť akurát tak majiteľovi a posádke auta pri drobných zraneniach. Nemyslí si, že by mala chýbať úplne, ale dnes je už doprava niekde inde.
„Predstavte si masívne krvácanie z tepny alebo žily. Svedok použije ako škrtidlo skôr kravatu, opasok, respektíve šál, nie obväz. Odporúčal by som preto policajtom, aby podľa toho pristupovali ku kontrolám na ceste. Nech nešikanujú vodičov tým, že budú zisťovať, či im niečo vo výbave už exspirovalo alebo nie, prípadne či majú homologizovaný výstražný trojuholník alebo obyčajný," vyhlásil.
Pripomenul, že aj v zahraničí platí povinnosť mať v autách predpísanú výbavu, ale funguje to inak ako na Slovensku. „Tam nechcú byť pápežskejší ako pápež, to znamená zašnurovať všetko zákonmi a predpismi, občas aj bez logiky..."
Povinná výbava
Bazovský je rád, že rezort dopravy zrušil povinnosť mať v aute náhradné elektrické poistky, sadu žiaroviek a ťažné lano.
„O ťahaní vozidla som už hovoril, ale musím spomenúť aj výmenu nefunkčných žiaroviek. Málokto si to urobí sám a obzvlášť na ceste, keďže v prípade niektorých typov áut je potrebné z dôvodu napájania tejto 'drobnosti' demontovať nielen svetlomet, ale aj časti karosérie, čo mnohí šoféri nezvládnu a skončia napokon aj tak v servise. Tým pádom sú im náhradné žiarovky nanič," uzavrel dopravný analytik.
Ministerstvo dopravy SR zvykne každoročne uverejniť zoznam obsahu povinnej výbavy, ktorú ustanovuje vykonávací právny predpis aj s vysvetlivkami k jednotlivým položkám. V roku 2025 platí tento zoznam:
- homologizovaný prenosný výstražný trojuholník,
- bezpečnostný reflexný odev,
- prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky,
- lekárnička,
- snehové reťaze (pre vozidlá nad 12 ton),
- hasiaci prístroj (pre vozidlá nad 3,5 tony).