Nadbytočné stredoškolské odbory čakajú zmeny. Učitelia sa však o prácu báť nemusia
Slovenské stredné školy sú totiž zahltené nadbytočnými kapacitami a odbormi, o ktoré nie je záujem. Výsledkom takéhoto neefektívneho fungovania je znižovanie kvality vzdelávania a plytvanie zdrojmi, upozornil na to rezort školstva.
Až 34 percent študijných odborov zostáva dlhodobo neobsadených, pričom mnohé školy sa snažia udržať svoju existenciu aj na úkor kvality výučby. „Toto je realita, ktorú nemôžeme ignorovať,“ vyhlásil šéf ministerstva školstva Tomáš Drucker.
Podľa rezortu však optimalizácia neznamená zatváranie škôl bez náhrady či obmedzenie dostupnosti vzdelania. Jej cieľom je vytvoriť silnejšie školy s lepšími podmienkami pre žiakov aj učiteľov.
Bratislava optimalizuje dlhodobo
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) rieši optimalizáciu školskej siete kontinuálne už niekoľko rokov. K 1. septembru 2024 prešli týmto procesom štyri župné školy, v aktuálnej etape sú schválené tri návrhy na spájanie škôl, ktoré sa dotknú šiestich stredných škôl. Zo súčasných 54 škôl tak zredukuje ich počet na 47.
Zamestnanci sa nemusia obávať ani straty pracovných miest, keďže podľa platnej legislatívy sa jedna zo škôl stane nástupníckou. „Tam prejdú všetky odbory vzdelávania, všetci žiaci aj zamestnanci,” uviedla pre Štandard Lucia Forman, hovorkyňa BSK.
Pokiaľ ide o budovy, ktoré sa po optimalizácii uvoľnia, župa ich plánuje naďalej využívať na výchovno-vzdelávacie účely.
Aj podľa rezortu školstva sú obavy o pracovné miesta učiteľov neopodstatnené. „Školstvo už dnes zápasí s ich nedostatkom. Plánované zmeny majú priniesť stabilnejšie pracovné podmienky, vyššiu odbornosť a efektívnejšie riadenie škôl,” uviedlo ministerstvo.
V Žiline neočakávajú hromadné prepúšťanie
Spájanie škôl bude v Žilinskom kraji predovšetkým administratívnym procesom, keďže školy zostanú na svojich pôvodných miestach a budú aj naďalej fungovať ako samostatné vyučovacie jednotky.
„Zmena sa dotkne hlavne riadenia. Spoločné vedenie škôl prinesie efektívnejšie spravovanie administratívy, údržby či nákupov. V Česku podobný model priniesol úsporu nákladov minimálne 20 percent,“ ozrejmila pre redakciu hovorkyňa župy Eva Lacová.
V rámci procesu neočakávajú hromadné prepúšťanie. V školstve, podobne ako v iných odvetviach, dochádza k prirodzenému odchodu zamestnancov do dôchodku, a zároveň je čoraz ťažšie získať učiteľov. Spájanie škôl tak podľa Lacovej pomôže efektívnejšie plánovať personálne obsadenie, ale neznamená automatické zrušenie pracovných miest.
Župa neplánuje ani predaj školských budov, pokiaľ to nebude nevyhnutné. V prípade, že dôjde k ich uvoľneniu, predaj bude poslednou možnosťou. Ak nájdu iné vhodné využitie, napríklad pre vzdelávacie, sociálne alebo kultúrne služby, uprednostnia prenájom.
„Školské areály si navyše vyžadujú vysoké investície, takže o ich kúpu nie je veľký záujem. Napríklad budovu školy v Turanoch sa snažíme predať už niekoľko rokov, no zatiaľ bez úspechu,“ doplnila hovorkyňa.
Košice ušetria
Rozhodovanie o zachovaní pracovných miest chce Košický samosprávny kraj (KSK) ponechať v kompetencii novovzniknutých inštitúcií. Tých má po optimalizácii vzniknúť v kraji až desať.
„Súčasne spojením troch subjektov vznikne v Košiciach jeden silný školský internát. Spojenie župných škôl a školských zariadení by sa malo už v roku 2026 prejaviť predpokladanou úsporou v celkovej výške 2,3 milióna eur,” uviedla pre redakciu Katarína Strojná, hovorkyňa predsedu KSK.
Využitie školských budov, ktoré zostanú prázdne, budú v Košiciach riešiť v najbližšom období. Najskôr potrebujú optimalizačné návrhy schválené krajským zastupiteľstvom zaviesť do praxe.
„V drvivej väčšine prípadov ostanú subjekty vo svojich pôvodných priestoroch, zmena nastane napríklad v zdieľaní priestorov, ako sú telocvične, jedálne či odborné učebne,” doplnila Strojná.
Ostatné kraje v číslach
V Trnavskom kraji sa počet škôl od roku 2019 znížil z 56 na 44, podobný trend zaznamenal aj Trenčiansky kraj, kde v minulosti klesol počet škôl zo 65 na 38. Aktuálne v regióne neplánujú ďalšie zatváranie, dôraz kladú na prispôsobenie odborov dopytu na trhu práce.
Naopak, výraznú zmenu pripravuje Banskobystrický kraj. Počet stredných škôl zníži z 57 na 41, pričom 29 škôl zlúči do 13 moderných kampusov.
Prešovský kraj má aktuálne 67 stredných škôl a pripravuje 12 optimalizačných projektov v 9 okresoch, ktoré sa dotknú gymnázií, stredných odborných škôl aj jazykových škôl. Tento proces je momentálne v štádiu pripomienkovania na ministerstve a u ďalších partnerov.
V Nitrianskom kraji zostáva v prevádzke 62 stredných škôl.