Generácia Z sa obáva elektronickej maturity. Strach jej naháňajú možné technické problémy
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky SR v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR pracuje na zavedení elektronickej maturity. V týchto mesiacoch prebieha podľa vyjadrenia rezortu obstarávanie potrebného vybavenia pre školy, pričom cieľom je zabezpečiť im adekvátny hardvér a softvér na bezproblémové zvládnutie elektronického testovania. V praxi by sa mala zmena dotknúť maturantov v roku 2026.
„Zároveň prebieha pilotné overovanie existujúcich elektronických platforiem, ktoré by boli vhodné pre realizáciu celoplošného elektronického testovania,“ objasňuje pre Štandard rezort školstva.
Nový systém postupne nahradí tradičné písomné testy, pričom žiaci už nebudú odpovede zapisovať ručne na odpoveďové hárky, ale ich budú zadávať elektronicky prostredníctvom počítačov alebo notebookov. Obsah a štruktúra maturitných testov zostanú zatiaľ nezmenené.
Ústna časť maturitnej skúšky si zachová svoju doterajšiu podobu – aj naďalej bude prebiehať pred maturitnou komisiou priamo v školách.
„Je však možné, že nie úplne každý maturant bude od začiatku testovaný výhradne elektronicky,“ spresnil ešte začiatkom nového roka šéf rezortu školstva Tomáš Drucker (Hlas).
Minister je zástancom overovacích cyklov tak, aby sa pri veľkých zmenách dva alebo tri roky systém dolaďoval. Žiaci sa potrebujú adaptovať na proces elektronického testovania. „Je dôležité to najskôr vyskúšať, overiť a čo nefunguje, zlepšiť, aby sme sa nepustili do niečoho, čo by mohlo zlyhať,“ podotkol Drucker.
Napríklad v Holandsku podľa neho zaznamenali nezrovnalosti pri elektronickom testovaní maturantov. „Keď zaviedli elektronické overovanie vedomostí, zistili, že rovnaké testy v písomnej a elektronickej podobe vykazovali rozdielne výsledky v istej skupine študentov,“ priblížil.
Postoj školákov k elektronickej maturite nie je jednotný
Hoci dnešní maturanti patria do generácie Z, ktorá je považovaná za technicky najzdatnejšiu, ich postoj k elektronickej maturite nie je jednotný. Až 86 percent opýtaných, čo predstavuje šesť zo siedmich stredoškolákov, vyjadruje obavy z možných technických komplikácií počas skúšky. Väčšinu z respondentov ankety Štandardu tvoria študenti gymnázií.
Polovica z opýtaných však napriek tomu s elektronickými skúškami súhlasí.
„Deti sa čím ďalej, tým viac zžívajú s elektronickými podobami všetkého, čiže podľa môjho názoru by bolo pre nás prirodzenejšie a hlavne, mali by sme skôr výsledky testov,“ argumentuje gymnazistka a tohtoročná maturantka Zuzana, podľa ktorej si ako generácia zvykli na používanie technológií vo všetkých oblastiach.
Aj žiačka Petra vníma pozitívum v rýchlejšom vyhodnotení formulárov. „Tiež v oblasti ekológie,“ dodáva, pričom potvrdzuje svoje obavy z technických problémov či nerovnomerného prístupu k technológiám.
„Keď si robíme skúšobné maturitné testovanie, niektoré v papierovej a iné v elektronickej forme, v triede sme sa zhodli, že práca s papierom je pre nás oveľa jednoduchšia,“ hovorí stredoškolák Marcel.
Hoci sú testy rovnako náročné bez ohľadu na formát, podľa jeho slov je zložitejšie udržať plnú koncentráciu pri digitálnej verzii, najmä pri vyznačovaní častí v texte. „Okrem toho sú omnoho namáhanejšie oči a unavuje to človeka dvakrát viac ako klasický test,“ dodáva a zároveň zdôrazňuje, že v triede sa so spolužiakmi vraj jednohlasne zhodli, že nechcú písať maturitu online.
Papierové testy uprednostňuje aj stredoškoláčka Sára, a to nielen pri maturite, ale aj pri akýchkoľvek iných školských preskúšaniach.
„Cítim sa pri nich istejšia, viem, že sa môžem k otázke rýchlo vrátiť a čo napíšem, to tam ostane. Pri elektronických formách testovania vedomostí sa môže ľahko stať, že omylom prekliknem inú odpoveď,“ vysvetľuje svoje obavy.
Dodáva, že sa dokáže lepšie sústrediť pri čítaní textu z papiera než z obrazovky. „Obávam sa, že by som sa nevedela dostatočne koncentrovať alebo by som pri preklikávaní omylom označila nesprávnu odpoveď. Navyše by som mala strach, že sa počítač zasekne alebo vypadne pripojenie,“ uzatvára Sára pre redakciu.
Učiteľ informatiky: Na elektronickej maturite sú pozitívne aspekty, u mňa však prevládajú tie negatívne
Elektronická maturita predstavuje podľa učiteľa informatiky na cirkevnom bilingválnom gymnáziu sv. Jána Bosca Mareka Mattu modernizáciu a priblíženie sa k digitálnej dobe, no prináša so sebou aj mnohé výzvy a otázky.
„Ako učiteľ informatiky a správca školskej počítačovej siete vidím v tejto zmene určité pozitívne aspekty, ale momentálne vo mne prevládajú tie negatívne,“ hovorí pre Štandard pedagóg, podľa ktorého môže z technického hľadiska nový systém štátnych skúšok odbremeniť učiteľov, ktorí sa pri tradičnej maturite musia starať o papierové testy, ich distribúciu a zber.
„V elektronickej forme si žiak jednoducho sadne k počítaču a píše test, čo môže minimalizovať administratívnu záťaž pre pedagógov i školy ako také,“ objasňuje Matta s dôvetkom, že tak ako aj študenti, aj on vidí ako jednu z hlavných výhod rýchlejšie vyhodnocovanie testovacích formulárov.
„V neposlednom rade by elektronická forma mohla prispieť k ochrane životného prostredia, keďže zníži spotrebu tlačených materiálov,“ zdôrazňuje tiež stredoškolský učiteľ.
Problémy, ktoré môže priniesť elektronická maturita
Na druhej strane vníma Matta aj zásadné problémy, ktoré podľa jeho slov nemožno ignorovať.
„Jedným z najväčších rizík je technické zabezpečenie. Mám za sebou niekoľko školení či seminárov, na ktorých sme s kolegami z iných škôl na túto tému debatovali,“ tvrdí informatik.
Zároveň dodáva, že aj keď prebehlo niekoľko fáz digitalizácie, ktoré okrem iného zahŕňali aj zabezpečenie internetového pripojenia pre vzdelávacie inštitúcie, na mnohých školách je toto pripojenie stále pomerne nestabilné a dochádza k výpadkom siete, alebo sú prenosové rýchlosti pomalé, čo by mohlo spôsobiť nemalé problémy, žiakov zbytočne vystresovať a skomplikovať tak prístup k testu.
Okrem internetu je podľa slov vyučujúceho otáznou aj vybavenosť počítačmi.
„Na školách, kde maturujú dve triedy, teda približne 50 až 60 študentov, si elektronickú maturitu teoreticky viem predstaviť. No v minulosti som pôsobil aj na jednej z bratislavských škôl, kde maturovalo v jeden deň päť tried, čo predstavuje aj 150 žiakov naraz,“ zdôrazňuje Matta, podľa ktorého bude v takom prípade potrebné výrazné technické posilnenie alebo časové rozdelenie formulárov.
Ďalší potenciálny problém vidí pedagóg na gymnáziu v personálnom zabezpečení. Nie každá škola má podľa jeho slov IT technika, ktorý by vedel otestovať systém a riešiť technické problémy v reálnom čase.
„Mnohí učitelia informatiky sú už teraz preťažení a nie všade funguje efektívna podpora zo strany zriaďovateľa a nemyslím si, že zavedenie pozície digitálneho koordinátora túto otázku vyriešilo vo všetkých školách,“ apeluje na nedostatok kvalifikovaných síl Matta so slovami, že potrebné je zvážiť aj krátkosť času na implementáciu, keďže zatiaľ ako vzdelávacia inštitúcia nedostali žiadne konkrétne inštrukcie.
„Vieme iba o tom, čo sa popísalo na internete alebo odznelo v televízii,“ uzatvára Matta s komentárom, že pripraviť elektronickú maturitu za jeden školský rok je ambiciózny cieľ.
(tasr, let)