Rezort školstva a odborový zväz podpísali memorandum. Štrajková pohotovosť sa končí

Koncom minulého roka vstúpil Odborový zväz školstva po dlhodobej nespokojnosti s financovaním slovenského výchovno-vzdelávacieho systému do štrajkovej pohotovosti. Vyhlásený bol tiež tichý protest s názvom Školstvo v smútku. Odborári požadovali zvýšiť tarifné platy všetkých zamestnancov v roku 2025 minimálne o desať percent, ako aj zmeny v systéme odmeňovania pedagogických a nepedagogických zamestnancov.

Po sérii rokovaní došlo k dohode, na základe ktorej podpísala Rada zväzu s rezortom školstva v stredu 26. marca Memorandum o spolupráci a sociálnom zmieri.

„Podpísali sme memorandum, ktoré môžeme považovať za úspech," vyhlásil počas tlačovej konferencie predseda odborového zväzu Pavel Ondek. Zároveň zdôraznil, že rokovania si vyžadovali obojstranný kompromis, ktorý sa s ministerstvom podarilo dosiahnuť.

Vzájomná dohoda zabezpečuje postupné zvyšovanie platov pre všetkých zamestnancov školstva – od 1. septembra 2025 o sedem percent a od 1. januára 2026 o ďalších sedem percent.

Školskí odborári vyhlásili štrajkovú pohotovosť, požadujú vyššie platy a lepšie podmienky

Mohlo by Vás zaujímať Školskí odborári vyhlásili štrajkovú pohotovosť, požadujú vyššie platy a lepšie podmienky

Počas rokovania s ministrom školstva Tomášom Druckerom (Hlas) sa Odborový zväz školstva zaoberal aj otázkou vyhlásenej štrajkovej pohotovosti. Aj v tejto oblasti napokon došlo k dohode.

„Rada zväzu dnes podpisom dokumentu oficiálne ukončila štrajkovú pohotovosť," oznámil predseda odborového zväzu Pavel Ondek. Zároveň zdôraznil, že zväz si ponecháva možnosť od memoranda odstúpiť, ak minister školstva nepredloží dohodnuté podmienky vláde a následne do parlamentu do 30. apríla 2025.

„Vďaka tomu máme určitú rezervu a istotu, že naše požiadavky budú naďalej predmetom rokovaní," dodal Ondek s konštatovaním, že daný deň potvrdil, aká dôležitá je práca odborov v školstve.

„Ministrovi sme navrhli tiež systém takzvaného platového automatu. Je pred nami ešte veľa práce, aby takýto mechanizmus v školstve skutočne fungoval, no jeho zavedenie by vyslalo jasný signál o dôležitosti práce každého zamestnanca," uviedol Ondek. Dodal, že ak by takýto systém existoval, bolo by jasné, aké sú nástupné platy, ako sa vyvíjajú a aké podmienky aktuálne v školstve platia.

Podľa ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas) je učiteľské povolanie nielen jedno z najnáročnejších, ale aj najdôležitejších. V najbližších týždňoch preto plánuje predstaviť sériu návrhov, ktoré, ako tvrdí, významne zmenia slovenské výchovno-vzdelávacie inštitúcie.

Čierny deň pre učiteľov. Protestujú proti financovaniu v školstve, nevylučujú ani štrajk

Mohlo by Vás zaujímať Čierny deň pre učiteľov. Protestujú proti financovaniu v školstve, nevylučujú ani štrajk

„Minulý rok sme hovorili o Nežnej revolúcii v školskom systéme, teraz pôjde o veľký krok vpred. Zmeny sa budú týkať napríklad aj zavádzania umelej inteligencie do vzdelávania, ale aj vzdelávania učiteľov," ozrejmil Drucker. Zároveň chce priniesť nové nástroje, ktoré umožnia mladým učiteľom aktívne sa zapájať do výchovno-vzdelávacieho procesu.

„Chceme tiež posilniť autonómiu vysokých škôl a zaviesť mechanizmy na ochranu školského prostredia. V otázke inklúzie pristupujeme k revízii tak, aby sme školám poskytli potrebnú podporu a zároveň znížili byrokratickú záťaž," doplnil minister.

V závere sa poďakoval učiteľom, odborným a nepedagogickým zamestnancom, ako aj partnerom z odborového zväzu za konštruktívny dialóg.