Zdražovanie vo vlakoch: priplatíme si za kratšie trasy i na tatranských železniciach
Ministerstvo dopravy SR chce zmeny zaviesť úpravou vyhlášky o regulácii cestovného v železničnej doprave, ktorá bude účinná od 1. mája. Aktuálne je v skrátenom pripomienkovom konaní a zavedie minimálne cestovné vo výške jedného eura na úsekoch, kde je nižšie.
Opatrenie sa podľa ministerstva dopravy dotkne iba štandardne platiacich cestujúcich vlakmi v druhej triede.
Žiaci, študenti a dôchodcovia budú môcť naďalej cestovať vlakmi so stopercentnou zľavou, teda bezplatne, ak spĺňajú potrebné podmienky. „Ešte raz by sme chceli zdôrazniť, že vlaky zadarmo nerušíme a ani to nie je téma, ktorej by sme sa momentálne venovali," potvrdila pre Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Prinášame prehľad návrhu zmien v cenách lístkov, ktoré sa vzťahujú na železničnú dopravu vo verejnom záujme na objednávku štátu. Tú zabezpečuje takmer výhradne Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ako národný osobný dopravca a čiastočne súkromná spoločnosť Leo Express Slovensko na regionálnej trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Jednorazové cestovné minimálne za euro
Základné jednorazové cestovné, čiže obyčajné celé (skupina A), okrem tatranských železníc, po novom zvýšia v druhej vozňovej triede vlakov ZSSK minimálne na euro na úsekoch vo vzdialenosti do trinástich kilometrov.
V súčasnosti je cena lístku v tejto tarifnej vzdialenosti v rozsahu od 50 do 90 centov. Euro stojí aktuálne cesta v dĺžke štrnásť a pätnásť kilometrov. S pribúdajúcimi kilometrami rastie aj cena.
Osobitné jednorazové cestovné polovičné (skupina B) pre žiakov, študentov a deti do 16 rokov bude po úprave za euro pri ceste do vzdialenosti 32 kilometrov. Momentálne je tam v rozpätí 25 až 95 centov.
Tento druh cestovného môžu v sieti národného dopravcu využiť aj rodičia na návštevu k zdravotne alebo inak postihnutým deťom umiestneným v ústavoch. V súčasnosti je za euro cesta na vzdialenosť 33 a 34 kilometrov.

Pokiaľ ide o osobitné jednorazové cestovné pre ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím - držiteľov preukazu ŤZP a ŤZP-S (skupina C), vzrastie na euro do 40 kilometrov z terajších 20 až 95 centov. Za euro môžu teraz cestovať 41 až 44 kilometrov.
Zvýšenie jednorazovej ceny minimálne na euro neplatí pre cestujúcich vo veku od 70 rokov. Tí za cestu vlakom napríklad do tristo kilometrov platia pätnásť až deväťdesiat centov.
Dôvodom je konsolidácia verejných financií
„Ceny cestovného sa v osobnej železničnej doprave zásadne nemenili viac než desaťročie. Vzhľadom na konsolidáciu verejných financií je potrebné pristúpiť aj k úpravám cestovného vo vlakovej doprave," zdôvodnila nám úpravy cien Poláčiková.
Zároveň poznamenala, že v rámci konsolidácie prepustili desať percent zamestnancov. Podriadené rozpočtové organizácie v rezorte dopravy ušetrili na 126 prepustených pracovníkoch 4,75 milióna eur.
Železničná spoločnosť Slovensko pre Štandard potvrdila, že v nadväznosti na vyhlášku ministerstva dopravy, ktorá určuje rámce pre maximálne výšky cestovného, pripravuje úpravu tarifného systému s cieľom zabezpečiť dlhodobo udržateľné poskytovanie služieb vo verejnom záujme.
„Vzhľadom na vývoj cien a nevyhnutnú konsolidáciu verejných financií je našou povinnosťou reagovať primerane a zodpovedne," vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Navrhované úpravy sa podľa neho týkajú najmä krátkych vzdialeností, kde boli doterajšie ceny dlhodobo pod úrovňou ekonomickej návratnosti.
„Podotýkame, že platnosť stopercentnej zľavy pre vybrané skupiny cestujúcich sa týmto nebude meniť. Naším cieľom je zabezpečiť rovnováhu medzi dostupnosťou služieb a ich udržateľným financovaním," ubezpečil Drevický s tým, že o konkrétnych zmenách budú včas a transparentne informovať.
Vyššie ceny na týždeň a mesiac, jednotná tarifa v Tatrách
Zvýšia aj osobitné časové cestovné pre žiakov základných a stredných škôl, študentov vysokých škôl do 26 rokov na trasu do trinástich kilometrov. Týždňová cena pri jednosmernej ceste do uvedenej vzdialenosti vzrastie zo súčasných 0,90 až 1,60 eura na 1,80 eura, obojsmerná cesta bude stáť 3,60 eura miesto 1,80 až 3,20 eura.
Mesačný jednosmerný lístok bude stáť šesť eur oproti aktuálnym trom až 5,40 eurám. Cenu obojsmerného lístka zvýšia z terajších šesť až 10,80 eura na dvanásť eur.
Zmenu pocítia aj cestujúci na tratiach Tatranských elektrických železníc a Ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso. V celej tarifnej vzdialenosti do 34 kilometrov je tam v súčasnosti podľa dĺžky cesty jednorazová cena od 50 centov do dvoch eur. Po novom majú zaviesť jednotnú tarifu vo výške štyroch eur.
Tretina cestujúcich využíva vlaky bezplatne
ZSSK minulý rok prepravila vyše 70,7 milióna cestujúcich, čo je podľa dopravcu viac-menej stabilné aj v ostatných rokoch. Podiel cestujúcich so stopercentnou zľavou z cestovného, teda žiakov, študentov a seniorov, bol približne tretinový.
Náklady na prepravu cestujúcich s touto zľavou podľa dopravcu samostatne nevyčísľujú, ale sú započítané do ročného vyhodnotenia čiastkovej zmluvy k Zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme za príslušný rok. Predmetom ročného vyhodnotenia je vyčíslenie celkových nákladov, výnosov a celkového hospodárenia z dopravných služieb vo verejnom záujme realizovaných na základe objednávky štátu.

„Vlani sme zaznamenali mierny nárast tržieb z prepravy cestujúcich oproti roku 2023, ktorý odzrkadľuje pozitívny vývoj v oblasti mobility a dôvery verejnosti v železničnú dopravu," dodal bez konkretizácie údajov Drevický. V tomto roku národný dopravca očakáva pokračovanie tohto trendu vďaka viacerým modernizačným krokom, zlepšovaniu služieb pre cestujúcich a posilnenej ponuke spojov.
Cestovné už zvýšili pre rast DPH, zaviedli aj servisný poplatok
Národný vlakový dopravca od 15. januára tohto roka už zvýšil cestovné, dôvodom bol rast sadzby dane z pridanej hodnoty z 20 na 23 percent. Ceny lístkov vzrástli v priemere o tri až štyri percentá.
ZSSK zaviedla od 15. marca servisný poplatok za lístky kúpené v pokladni a priamo vo vlaku, pričom cestujúci v týchto prípadoch k cene lístka doplatia euro, respektíve tri eurá. Spoločnosť tak chce zvýšiť rastúci podiel online predaja.
Tento poplatok neuplatňuje u seniorov – vo veku od 62 rokov so 100-percentnou zľavou z cestovného pri registrácii a od 70 rokov pre všetkých cestujúcich, ani u držiteľov preukazu ŤZP.
Poplatok sa netýka ani žiakov základných škôl a prvých štyroch ročníkov osemročných gymnázií pri pravidelných cestách do a zo školy v osobných a zrýchlených vlakoch či regionálnych expresoch (REX).