Školstvo vstupuje do éry umelej inteligencie. Študenti sa zhodujú: Učiteľov nenahradí

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR plánuje predstaviť podrobný plán zavádzania umelej inteligencie (AI) do škôl na jeseň 2025. Učiteľom má pri tom pomôcť nový rámec kompetencií a podpora digitálnych koordinátorov, ktorí budú prítomní priamo vo výchovno-vzdelávacích inštitúciách.

Výsledky prieskumov

Na Slovensku sa uskutočnili viaceré výskumy zamerané na pripravenosť škôl na integráciu AI do vzdelávania. Napríklad Asociácia pre umelú inteligenciu na Slovensku (ASAI) nedávno realizovala prieskum medzi viac ako 2 900 študentmi z 19 slovenských univerzít. 

Výsledky ukázali, že 66 percent študentov denne používa jazykové nástroje ako ChatGPT, ale len 37 percent sa stretlo s témami AI v rámci svojich akademických predmetov. 

Až 91 percent študentov by uvítalo prístup k odborníkom z praxe, no viac ako 70 percent nikdy nezažilo workshop alebo tréning zameraný na praktické využitie AI.

Predseda správnej rady ASAI Róbert Gašparovič konštatoval, že prieskum potvrdil dôležitosť vzdelávania v oblasti umelej inteligencie. 

„Spolu s univerzitami pracujeme na vytvorení etického kódexu, ktorý by mohol slúžiť nielen pedagógom, ale aj študentom ako rámec pre zodpovedné a efektívne využívanie AI vo vzdelávaní,“ dodal.

Záverečné práce na vysokých školách čaká zmena. Drucker navrhuje alternatívu 

Mohlo by Vás zaujímať Záverečné práce na vysokých školách čaká zmena. Drucker navrhuje alternatívu 

Ďalší prieskum v minulosti realizovala aj Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave medzi 474 žiakmi a 87 učiteľmi stredných škôl.

Zistili, že až 45 percent pedagógov zatiaľ žiadny z nástrojov umelej inteligencie nevyužilo, no takmer 63 percent učiteľov uviedlo, že pojem umelá inteligencia veľmi dobre pozná a má o ňom celkom dobrú predstavu.

Každý vynález sa dá zneužiť

„AI vnímame ako mocný nástroj, ktorý výrazne ovplyvní náš život, a to pozitívne aj negatívne,“ povedala pre Štandard Terézia Hrebeňáková, riaditeľka ZŠ sv. Cyrila a Metoda v Košiciach. 

Ako ďalej dodala, nastupujúca generácia beta bude umelú inteligenciu vnímať ako bežnú súčasť života. „Našou úlohou je preto naučiť žiakov využívať ju na prospešné účely, aby z nej mali úžitok a vedeli ju efektívne zapojiť do svojho života,“ vysvetlila riaditeľka.

Škola sa už dnes aktívne pripravuje na integráciu digitálneho pomocníka do vyučovacieho procesu, v súčasnosti zabezpečuje vzdelávanie pedagógov v tejto oblasti. Zároveň však upozornila, že s nástupom AI prichádzajú aj veľké výzvy. 

„S rozvojom umelej inteligencie nevyhnutne zaniknú niektoré povolania a vzniknú nové, ktoré si momentálne ešte ani nevieme predstaviť. Tento technologický posun predstavuje významnú zmenu vo vzdelávaní, na ktorú je potrebné dobre a rýchlo sa pripraviť,“ doplnila Hrebeňáková.

Pediatri aj učitelia varujú pred novými ospravedlnenkami: Byrokracia na úkor detí

Mohlo by Vás zaujímať Pediatri aj učitelia varujú pred novými ospravedlnenkami: Byrokracia na úkor detí

„Každý vynález sa dá zneužiť, je dôležité, kto a ako ho používa,“ priblížila pre Štandard Alena Labusová, zástupkyňa riaditeľa Spojenej školy na Letnej ulici v Poprade. 

Škola už teraz podniká prvé kroky na začlenenie AI nástrojov do vyučovania. „Na hodine informatiky sa žiaci oboznamujú s prácou a postupmi pri používaní Copilota. Umelú inteligenciu však v súčasnosti využívame len pri práci s textom. Na grafiku, obrázky a videá nemáme dostatočné technické zariadenie,“ priznala.

Aj učitelia na ZŠ kniežaťa Pribinu v Nitre už majú s využívaním umelej inteligencie v praxi prvé skúsenosti. „Vo výučbe momentálne používame ChatGPT, ďalšie nástroje využívajú učitelia individuálne podľa vlastného uváženia,“ uviedla pre Štandard riaditeľka školy Iveta Miková. 

Pomocník, nie náhrada učiteľa

Súčasní študenti AI vo vzdelávaní už aktívne využívajú, a to najmä pri učení, vypracovaní projektov, zjednodušení učiva či opakovaní. Hoci oceňujú jej pomoc, zhodujú sa v tom, že dobrého učiteľa technológia nikdy nenahradí.

„Umelú inteligenciu som pri učení použil už veľakrát,“ povedal pre Štandard Matúš, študent gymnázia. 

Zároveň dodal, že AI môže byť vhodná na vysvetlenie látky ,na nižšej úrovni’ alebo ako nástroj na opakovanie, no vyučujúcich zatiaľ nahradiť nedokáže: „Čo robí učiteľa dobrým, je schopnosť porozumieť žiakovi, byť kreatívny, reagovať na situáciu. To AI momentálne nedokáže.“

Zo života slovenských detí mizne pohyb. V kondícii zaostávajú za medzinárodným priemerom

Mohlo by Vás zaujímať Zo života slovenských detí mizne pohyb. V kondícii zaostávajú za medzinárodným priemerom

Študentka Nina tiež uviedla, že AI používa pri učení bežne, no interakciu s pedagógom táto technológia adekvátne nezastúpi. 

„Záleží od jednotlivcov. Niektorých učiteľov totiž prekonajú aj spolužiaci cez prestávku. AI však nikdy nenahradí kontakt tvárou v tvár,“ poznamenala.

Aj Peter, študent Vojenskej akadémie v Liptovskom Mikuláši, priznal, že umelú inteligenciu pri učení využíva pravidelne. Podľa neho sa AI osvedčila najmä pri opakovaní už vysvetlených tém alebo pri rýchlom zorientovaní sa v učive. 

„Pri niektorých problematikách sa umelá inteligencia osvedčila, ale je vhodná skôr na opakovanie už raz vysvetlených tém. Dobrý učiteľ používa viacero učebných metód, ale odpovede generuje sám. Vie, aké otázky kladú študenti najčastejšie a ako ich správne vysvetliť,” zhrnul pre Štandard Peter. 

Diana, študentka druhého ročníka strednej odbornej školy, AI využíva pri projektoch, domácich úlohách, spracovaní stručných poznámok, ale aj pri vyplňovaní testových otázok. 

„Ak podrobne popíšem učivo, ktoré potrebujem vysvetliť, niekedy ho viem lepšie pochopiť s pomocou umelej inteligencie,“ povedala pre Štandard. 

Domáce vzdelávanie: alternatíva pre deti a rodičov, ktorým škola nevyhovuje

Mohlo by Vás zaujímať Domáce vzdelávanie: alternatíva pre deti a rodičov, ktorým škola nevyhovuje

Napriek tomu si myslí, že učiteľ dokáže látku vysvetliť dôkladnejšie a výstižnejšie. „Umelá inteligencia sa nedá porovnať s osobným kontaktom a prístupom učiteľa,“ dodala. 

Mladá študentka tiež poukázala na to, že slovenské školstvo technologicky výrazne zaostáva a nemá pocit, že by išlo s dobou.

Štát chce zmeniť prístup k technológiám 

Ministerstvo školstva sa chce aktívnejšie zapojiť do európskych projektov, ktoré sa zameriavajú na vývoj veľkých jazykových modelov umelej inteligencie. Kým doteraz bola slovenská účasť skromná, rezort si uvedomuje strategický význam týchto technológií.

„Nechceme byť len pasívni používatelia, ale aktívne tvoriť jej zmysluplné využitie vo vzdelávaní,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.

Koncom novembra 2025 bude Slovensko hostiť OECD Global Education Forum v Bratislave. Jednou z hlavných tém bude využitie umelej inteligencie v školstve.