Revolúcia v bratislavskom športe, no bez rešpektu k fanúšikom a tradíciám
Keď JTRE sports & entertainment a.s., patriaca do holdingu realitného developera JTRE vstúpila počas minulého roka ako majoritný majiteľ do viacerých bratislavských klubov, fanúšikovia sa tešili na silného partnera, ktorý zabezpečí stabilitu a pomôže konkrétnym tímom k športovým úspechom.
Niekoľko úspešných výsledkov sa počas premiérovej sezóny pod novým vedením skutočne dostavilo. Po zhruba roku sa však majiteľ vysmial fanúšikom do tváre v duchu hesla „máš peniaze, môžeš všetko“.
HC, BC a VK
Všetky bratislavské kluby patriace pod uvedenú spoločnosť sa od novej sezóny budú prezentovať pod názvom Slovan, príslušné odvetvia označí skratka – v hlavnom meste teda budú fungovať hokejový HC, basketbalový BC a volejbalový VK.
Z pohľadu majiteľa je rozhodnutie zoskupiť pod jednu značku všetky kluby, ktoré mu patria, pomerne pochopiteľné. Jedno silné meno môže mať skutočne silnejšie postavenie ako viacero menších, z marketingovej stránky sa zase jednotná značka buduje jednoduchšie, najmä keď má taký cveng, ako meno Slovan v slovenskom športe rozhodne má. Menšie kluby pod značkou Slovan by zase mohli získať celkovo viac pozornosti.
Lenže...
Ide o významný zásah do identity klubov, ktorý bol vykonaný bez akéhokoľvek rešpektu voči fanúšikom a tradíciám. Holding síce tvrdí, že „rebrandingu predchádzal rozsiahly prieskum medzi priaznivcami na sklonku minulého kalendárneho roka“, ale jeho konkrétnejšie výsledky neprezentoval a či bolo spájanie klubov skutočne prianím fanúšikov, je prinajmenšom otázne.
Stačí si prečítať reakcie priaznivcov na sociálnych sieťach.
Koniec Interu
Azda najviac sa prichádzajúce zmeny dotknú basketbalového Interu Bratislava, ktorý patrí medzi historicky najúspešnejšie oddiely na Slovensku. Klub vznikol ešte v roku 1963 ako TJ Slovnaft Bratislava, o tri roky neskôr už hral pod názvom TJ Internacionál Bratislava, k skráteniu mena na Inter došlo v roku 1990.
Značka štvornásobného československého a päťnásobného slovenského majstra spojením s ďalšími klubmi a rebrandingom prakticky zanikla. Nemení sa iba názov klubu, ale aj klubové farby. Inter, ktorý bol vždy žlto-čierny, nahradí belasý Slovan. Pre fanúšikov Interu je to ďalšia „facka“ po tom, čo žlto-čierne farby pred časom zmizli aj z rekonštruovanej športovej haly na Pasienkoch.
Oveľa lepšie nedopadol ani volejbalový klub VKP, ktorého história siaha až do roku 1946 a pod názvom VKP fungoval od roku 1992. Klubové farby biela a modrá však majú k Slovanu bližšie ako zafarbenie basketbalového Interu.
Orol odletel
Fanúšikovia hokejového Slovana, ktorý je najsilnejším pilierom spojených športových klubov, sa zase lúčia s ikonickým orlom, ktorý bol súčasťou klubového loga ešte od čias HC Slovan Harvard, teda od roku 1995. V najaktuálnejšej podobe sa ukázal premiérovo v roku 2002. Logo s príbehom teraz nahradí „bezpohlavná“ typografia – v súlade so svetovým minimalistickým trendom. Nateraz nie je jasné, či v Slovane počítajú s orlom aspoň ako so sekundárnym symbolom, vyzerá to však skôr tak, že nie.

Zrejme najspokojnejší môžu byť v ženskom basketbalovom oddiele Slovan, ktorého zmeny ovplyvnia minimálne a zrejme nie negatívne. Muži tohto klubu hrali v najvyššej súťaži naposledy v sezóne 1968/1969, neskôr mužský kolektív zanikol.
Paradoxom je, že spájanie pod jednu značku sa netýka toho najznámejšieho Slovana – futbalového. Ten totiž vlastnia Kmotríkovci, a nie JTRE.
Korporátne riešenie
Snaha o modernizáciu je pochopiteľná, ak sa však neberú do úvahy emócie a história, je to „korporátne“ riešenie, ktoré nemusí fungovať. Šport je síce hlavne biznis, ale nielen to.
Aké rezultáty vyplynú z „novej éry v bratislavskom športe“, ukáže až čas.
Fanúšikom nezostáva iné, ako sa prispôsobiť. Mnohí možno na šport zanevrú.
A možno sa dočkáme aj toho, že ešte dlhé mesiace sa na zápasoch basketbalového klubu Slovan bude skandovať „Inter, Inter“ a chodiť v žlto-čiernych dresoch.
Skalní možno budú dúfať v obnovenie značky, o aké sa už niekoľko rokov pokúša aj futbalový Inter, zašlú slávu svojho mena sa však snaží oprášiť márne.
Mimochodom, keď futbalová Petržalka hrala minulý rok domáci duel v rámci baráže o účasť v najvyššej súťaži na Tehelnom poli, teda štadióne Slovana, fanúšikovia klubu z pravého brehu Dunaja si priniesli transparent s nápisom „Sektor ´domáci´ tu? Principiálne nie!“