Boeing v kríze: meškanie výroby a starnúce flotily stláčajú trh
Podľa najnovších prognóz Boeingu sa počet pasažierov za uplynulých 25 rokov približne strojnásobil a do roku 2044 očakávajú viac než zdvojnásobenie. Globálnu flotilu lietadiel pritom budú musieť rapídne navýšiť: viac ako polovicu súčasných strojov musia obnoviť alebo nahradiť, aby pokryli rastúci dopyt.
Kým dopyt prudko rastie, ponuka nových lietadiel zaostáva. Analytici poukazujú, že svetové letectvo má v súčasnosti deficit približne tritisíc lietadiel oproti predpandemickým plánom.
Vyššie ceny prenájmu
Pre pandémiu a technické poruchy lietadiel výrobcovia výrazne znížili produkciu a dodnes sa nedokázali úplne vrátiť na pôvodné tempo.
Dôsledkom je, že aerolínie často zaplatia viac za prenájom starších strojov, aby obstáli v kríze nedostatku kapacít. Ceny prenájmu lietadiel dramaticky rastú – napríklad nájom za desaťročný Boeing 737-800 vzrástol zo 183-tisíc amerických dolárov za mesiac (január 2023) na 220-tisíc amerických dolárov (január 2024).
Problematike nedostatočnej produkcie venovali pozornosť aj výrobcovia. Podľa Willieho Walsha z Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) izolacionistické obchodné bariéry a clá škodia globálnej ekonomike a letectvu.
Boeing aj Airbus sa síce snažia zvýšiť výrobu (napríklad Boeing plánuje postupne zvýšiť produkciu na 42 lietadiel 737 MAX mesačne), no nedávne incidenty a kontrolné obmedzenia spôsobili 26-percentné zníženie očakávaných dodávok na rok 2025 v porovnaní s predošlým odhadom.
Pre aerolínie to znamená, že kým čakajú na nové lietadlá, nútene lietajú so staršími verziami – to ďalej predlžuje celkový čas, počas ktorého sa trh dostane späť do rovnováhy. Analytici zatiaľ nepredpokladajú vyrovnanie skôr ako v roku 2027.
Problémy Boeingu
Boeing momentálne rieši sériu výrobných a konštrukčných problémov, ktoré priamo znižujú dodávky nových strojov. V januári 2024 došlo k explózii panelu vo vzduchu na stroji 737 MAX. Aktuálne spoločnosť nasadila nové procesy kontroly kvality a strojové učenie na predikciu možných chýb v dodávateľskom reťazci.
Okrem 737 MAX majú problémy aj iné projekty: napríklad Boeingy 787 Dreamliner čakajú na dodatočné opravy. Firma totiž zistila nesprávne utiahnuté skrutky vo vnútornom skelete v stovke nedodaných lietadiel 787.
Priemerný vek komerčných lietadiel neustále stúpa. Podľa dát Cirium bol priemer všetkých lietadiel v prevádzke v roku 2024 okolo 16 rokov, pričom v roku 2019 to bolo 14. Lietadlá zvyčajne vyraďujú po približne 25 rokoch, avšak pre dlhé čakanie na nové dodávky letecké spoločnosti v súčasnosti udržiavajú staršie stroje v prevádzke o štyri až päť rokov dlhšie, než pôvodne plánovali.
Boeing vo svojej analýze očakáva, že medzi rokmi 2030 až 2040 budú musieť aerolínie vybrať približne 12 500 strojov starších ako 20 rokov a nahradiť ich modernými typmi. V opačnom prípade by sa rýchlo zvyšovali prevádzkové náklady, najmä spotreba paliva a emisie, a rastúci rad na údržbu by komplikoval letecké harmonogramy.
Masívna obnova starého parku je teda nevyhnutná – v kontexte súčasného nedostatku nových lietadiel však predstavuje veľkú výzvu pre celý sektor.
Ruské lietadlá
Nad globálnym letectvom stále visia aj politické tlaky a konflikty. IATA varuje, že rastúce obchodné bariéry a protekcionizmus „ničia bohatstvo a znižujú životnú úroveň“, preto by sa letectvo malo brániť navyšovaniu ciel.
Otvorený obchod totiž významne podporuje mobilitu a ekonomický rast. Naopak, sankcie či clá môžu predražovať lietadlá a spomaliť modernizáciu flotíl. Príkladom je situácia v Rusku. Tamojšie aerolínie lietajú aj na boeingoch a airbusoch, no západné sankcie im zakázali udržiavať tieto stroje oficiálnymi kanálmi.
Niektoré ruské lietadlá preto používajú aj bez potrebných kontrol alebo so „sivými“ náhradnými dielmi, čo dramaticky zvyšuje poruchovosť a skracuje životnosť. Napokon nestabilita na Blízkom východe či regionálne konflikty čiastočne rušia linky a zvyšujú ceny paliva, čo sa premieta do kolísania cien leteniek.
Celkovo globálna politická klíma pridáva k už existujúcim problémom ďalšie nejasné faktory, ktoré môžu ovplyvniť riadenie a financovanie rastu.
Dopyt a čas
Aj samotný vývoj nových typov dopravných lietadiel je finančne a technologicky extrémne náročný. Airbus v minulosti odhadoval, že vývoj A350 si vyžiadal okolo 11 miliárd eur, pričom Airbus a Boeing dnes investujú desiatky miliárd dolárov do vývoja každého nového stroja.
Navyše certifikácia nového modelu trvá niekoľko rokov plných testovacích letov a úprav. Ukážkovým prípadom je Boeing 777X – napriek desiatkam objednávok stále čaká na schválenie americkou agentúrou FAA a s dodávkami začnú až o šesť rokov neskôr, než pôvodne predpokladali.
Takéto sklzy vznikajú pre nutnosť prepracovať dodávateľské reťazce, upraviť výrobné procesy a spĺňať čoraz prísnejšie bezpečnostné štandardy. V dôsledku toho Boeing ani Airbus neohlásili ambiciózne úplne nové projekty lietadiel – namiesto toho radšej upravujú a zdokonaľujú existujúce typy.
Celkový obraz tak ukazuje, že aj pre masívne náklady a komplexnosť vývoja bude výroba nových lietadiel pomalšia, ako by si rastúci dopyt žiadal.
Výhľad do roku 2044 prináša dvojaké posolstvo: dopyt zostáva silný, čo potvrdzujú a sprevádzajú aj vysoké objednávky aerolínií, ale bez výrazného zvýšenia výrobnej kapacity, zlepšenia kvality či logistickej efektivity tento dopyt nestihnú pokryť.
Cestujúci môžu očakávať viac lietania a nové ekologické technológie, ale najprv bude nutné vyriešiť kritické otázky dodávok. Ak sa to podarí, vzduchom bude v ďalších dekádach lietať bezprecedentne veľa ľudí. Zatiaľ však ide o scenár s viacerými veľkými otáznikmi.