Nemecko chystá deportačný terminál, v Bavorsku sú desaťtisíce nežiadaných osôb
Letisko v Mníchove sa môže čoskoro stať centrom masových deportácií. Podľa informácií denníkov Süddeutsche Zeitung a Bild má na ňom do roku 2028 vzniknúť špeciálny terminál.
Budova sa má postaviť a následne prenajať spolkovej polícii, ktorá bude zodpovedná aj za jej prevádzku.
Spoločnosť Flughafen München GmbH, ktorá letisko prevádzkuje, podala začiatkom júna žiadosť o výstavbu takzvaného „Rückführungsterminalu“, teda deportačného terminálu, z ktorého by sa denne mohlo vrátiť do domovských krajín až sto ľudí.
Išlo by prevažne o odmietnutých žiadateľov o azyl či osoby so záznamom v trestnom registri. Na letisko by ich privážali autobusmi z rôznych miest.
V Bavorsku sa podľa údajov spolkovej polície nachádza približne 33 000 osôb, ktoré majú „zdokumentovanú povinnosť opustiť štát“.
Nový areál má byť rozsiahlym projektom. Podľa odhadov by si jeho prevádzka vyžadovala vyše 400 pracovníkov, vrátane polície, sprievodcov a ďalších zamestnancov.
Výstavba by sa mala realizovať na pozemku s rozlohou viac než dvadsaťtisíc štvorcových metrov, ktorý sa nachádza východne od letiska, v susedstve už existujúceho deportačného väzenského zariadenia. To otvorili začiatkom roka 2022 a má kapacitu 50 miest.
Nový terminál má byť výrazne väčší a komplexnejší, vybavený centrálnym check-inom, ktorý má zjednodušiť koordináciu odchodov a logistiku okolo deportácií.
Chránené územie a nesúhlas mesta
Budova má vzniknúť buď priamo v letiskovom areáli, alebo na území mesta Freising, kde však naráža na odpor miestnej samosprávy. A práve to je hlavná prekážka.
Mesto dlhodobo odmieta akékoľvek rozširovanie letiska. Upozorňuje, že plánovaný terminál by zasahoval do chráneného vtáčieho územia Erdinger Moos.
Mestská rada Freisingu preto žiadosť o výstavbu zamietla. Poukázala aj na fakt, že boli vyhodnotené štyri ďalšie lokality priamo na území letiska, ktoré sú z hľadiska infraštruktúry prístupné a ekologicky menej rizikové.
Plánovaná výstavba zasahuje aj do priestoru, ktorý je podľa územného plánu určený ako zóna, kde by mala dominovať zeleň a voľná krajina. Ak by sa výstavba predsa len presadila, museli by byť do procesu zapojené aj environmentálne organizácie a dodržané prísne ekologické normy EÚ.
Konečné rozhodnutie patrí Úradu pre civilné letectvo v južnom Bavorsku (Luftamt Südbayern).
V prípade potreby sa budova postaví na inom mieste v areáli letiska, píše Bild.
Politická roztržka
Proti výstavbe ostro vystúpila mníchovská frakcia Zelených, ktorá v zastupiteľstve spolupracuje so stranami Rosa Liste a Volt. V spoločnom návrhu vyzvali primátora Mníchova Dietera Reitera (SPD), aby ako člen dozornej rady letiskovej spoločnosti využil svoj vplyv a výstavbu zastavil.
Tvrdia, že ide o predimenzovaný projekt, za ktorý zaplatia všetci daňovníci, a pritom nie je podložený reálnymi údajmi. Poslankyňa Clara Nitscheová projekt označila za „drahú symbolickú politiku“ a žiadala, aby mesto konalo skôr, než sa „vytvoria nezvratné fakty“.
Spochybňovanie projektu sa však neozýva len z radov mestských poslancov. Aj zákonodarkyňa bavorskej krajinskej frakcie Zelených Gülseren Demirelová varovala pred vysokými nákladmi a nedostatkom transparentnosti a oznámila, že strana podá oficiálnu žiadosť o vysvetlenie, prečo vlastne vzniká samostatný deportačný terminál.
Výstavba je v rukách letiskovej spoločnosti, nie mestskej samosprávy. Letisko je totiž spoločným vlastníctvom spolkovej vlády, Bavorska a Mníchova, pričom mesto má len 23-percentný podiel.
Navyše, primátor Mníchova vníma situáciu inak. „Z politického hľadiska dáva zmysel, aby boli najmä páchatelia trestných činov deportovaní do svojich domovských krajín a aby na to existovali zodpovedajúce podmienky,“ povedal Reiter.
Na opačnej strane politického spektra stojí aj bavorský minister vnútra Joachim Herrmann (CSU), ktorý projekt obhajuje ako „organizačne nevyhnutný“. Tvrdí, že práve zriadenie špecializovaného zariadenia môže prispieť k rýchlejšiemu návratu osôb bez povolenia na pobyt, pričom prioritne by sa mali deportovať páchatelia trestnej činnosti.