Ráž predstavil plán odškodnenia po vlakových nehodách a nové bezpečnostné opatrenia
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) predstavil plán odškodnenia pre cestujúcich, ktorí utrpeli zranenia v dôsledku nehôd vlakov pri Jablonove nad Turňou a pri Pezinku.
Pri prvej nehode bolo podľa šéfa rezortu 113 zranených, z toho osem ťažko. Po druhej nehode hlásia 150 zranených, z nich päť ťažko. „Pre ľahko zranených bude jednorazové odškodnenie, nad rámec náhrady škody, tritisíc eur, pre stredne ťažko zranených to bude 10-tisíc eur a pre ťažko zranených 20-tisíc eur,“ potvrdil Ráž.
Pripomenul, že spoločnosť ZSSK je poistená, a teda všetky náhrady škody, od zničeného notebooku až po trvalé následky, budú riešiť v zmysle smernice Európskej únie. Postup o uplatnení odškodného zverejnia na webe ZSSK.
Postup pri rozdelení ľudí podľa zranení vykonali na základe správy Operačného strediska záchrannej služby, čiže tak, ako pacientov označili na mieste nehody.
Minister hovoril aj o navrhovaných opatreniach rezortu. Uviedol, že v súčasnosti je ETCS systém v 89 vlakoch. „Z toho 31 bolo pred bývalou vládou, za bývalej vlády pribudlo nula a od nášho nástupu máme 58 namontovaných systémov, 55 aktuálne montujú a 34 je objednaných,“ vyjadril sa.
Upozornil, že systém ETCS má byť v zmysle usmernenia Európskej únie namontovaný na hlavnej železničnej sieti do roku 2030, čo je 770 km. Na rozšírenej sieti by ho mali zaviesť do roku 2040 a do roku 2050 ho majú implementovať na celom Slovensku. „Máme dnes vybavených systémom ETCS vyše 200 km. Tých 770 km do roku 2030 sa myslím dá stihnúť,“ informoval.
K opatreniam, ktoré plánujú zaviesť, patria aj kamery monitorujúce činnosť rušňovodičov. „V súčasnosti majú všetky rušne kamery nasmerované na koľajnice, kúpia sa ďalšie kamery, ktoré budú nasmerované do velínu. Je to opatrenie za pár eur, aby sme videli, čomu sa rušňovodič venuje,“ vysvetlil s tým, že nie všetkým sa toto opatrenie bude páčiť.
Ďalším návrhom je rozšírenie siete GSM-R, ktorá je základom pre systém ETCS a komunikáciu medzi vlakmi. Pre prepravcov zakúpia aj tablety, aby videli, kde sa ktorý vlak nachádza.
Zavedú tiež elektronickú kartu pre rušňovodiča, aby zabezpečili dodržiavanie povinného času oddychu. Ráž totiž poukázal na to, že niektorí rušňovodiči si v čase povinného voľna privyrábajú u súkromných prepravcov. Ako samozrejmosť vníma preškoľovanie rušňovodičov.
Medzi strednodobé opatrenia patrí získať viac financií na zlepšenie infraštruktúry. „Budeme naďalej tlačiť na to, aby sme získali čo najviac financií z CEF-u a európskych zdrojov na dobudovanie infraštruktúry,“ skonštatoval minister s tým, že sa im v tomto úsilí zatiaľ veľmi darí.
Dodal, že tieto návrhy chce do dvoch týždňov pretaviť do konkrétnych krokov.
(lud, tasr)