Brusel zvažuje odklad balíka pre autá, v hre je aj úprava zákazu spaľovacích motorov

Európska komisia zvažuje odloženie zverejnenia balíka opatrení na podporu automobilového sektora, ktorý by mohol zahŕňať aj prehodnotenie postupného zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035.

Informoval o tom denník Handelsblatt s odvolaním sa na eurokomisára pre dopravu Apostolosa Tzitzikostasa. Podľa neho návrh zrejme nestihnú predložiť 10. decembra, ako pôvodne plánovali, a jeho zverejnenie sa môže posunúť o niekoľko týždňov – pravdepodobne na začiatok januára.

„Stále na tom pracujeme. Chceme predstaviť automobilový balík, ktorý bude skutočne komplexný a bude pokrývať všetky potrebné aspekty,“ dodal a naznačil, že Brusel je ochotný zohľadniť výzvy Berlína na väčšiu flexibilitu v oblasti technológií pohonu.

Nemecko spolu s výrobcami automobilov žiada okrem iného zachovanie možnosti predávať plug-in hybridy alebo „vysoko účinné“ spaľovacie motory aj po roku 2035. Komisár potvrdil, že list spolkového kancelára Friedricha Merza, ktorý sa v mene priemyslu obrátil na Komisiu, prijali pozitívne.

Stav klímy treba riešiť inováciami

Friedrich Merz v sobotu na regionálnom sneme CDU v Magdeburgu kritizoval plánovaný zákaz spaľovacích motorov ako chybný krok, od ktorého by sa Únia nemala tvrdohlavo odkláňať. Len niekoľko dní predtým pritom adresoval Komisii na túto tému aj list.

Upozornil, že do budúcnosti treba počítať aj s inými riešeniami, vrátane hybridov alebo technológií, ktoré ešte nie sú na trhu. „My v politike dnes nevieme, čo prinesie zajtrajšok z pohľadu technológií,“ zdôraznil.

Dočkáme sa pri spaľovákoch revízie? Šanca, že ujdú hrobárovi z lopaty, rastie

Mohlo by Vás zaujímať Dočkáme sa pri spaľovákoch revízie? Šanca, že ujdú hrobárovi z lopaty, rastie

Aj keď nemecký kancelár podotkol, že klimatická kríza je vážna, riešenia treba podľa neho hľadať prostredníctvom inovácií, nie plošných zákazov, ktoré negatívne vplývajú na podniky, poľnohospodárov aj lesníkov.

Rozhodnutie o zákaze spaľovacích motorov Únia prijala v roku 2022 v rámci plnenia klimatických cieľov a znižovania závislosti od fosílnych palív. Po silnej kritike viacerých členských štátov a zástupcov priemyslu však Brusel signalizoval ochotu prehodnotiť túto politiku.

Kolabujúci priemysel

Merz sa rovnako snaží získať späť podporu priemyselného sektora, ktorý je v Nemecku dlhodobo kľúčový.

K téme sa v podobnom duchu obáv vyjadril v pondelok aj slovenský premiér Robert Fico (Smer): „Na výrobu áut je napojené obrovské množstvo slovenských firiem, dodávateľov a subdodávateľov. Celý slovenský priemysel je poznačený touto význačnou koncentráciou,“ uviedol.

Dodal, že práve zákaz eurokomisie vyrábať a predávať vozidlá so spaľovacími motormi po roku 2035 by mohol poškodiť slovenskú ekonomiku.

„Neviem si predstaviť, čo by sa udialo so slovenskou ekonomikou, pokiaľ by nám automobilový priemysel skolaboval. Nehovoriac o tom, že koncentrácia sa ďalej zvyšuje, o chvíľku je tu otvorenie výroby áut pri Košiciach – ide o automobilku Volvo – a že sú na stole ďalšie reálne plány zahraničných automobiliek postaviť fabriky na Slovensku, pokiaľ ide o výrobu osobných áut,“ pripomenul Fico a pozitívne sa vyjadril k listu Merza.

Čína a Európa. Keď dvaja centrálni plánovači robia to isté, často to prináša iné výsledky

Mohlo by Vás zaujímať Čína a Európa. Keď dvaja centrálni plánovači robia to isté, často to prináša iné výsledky

(reuters, max)