Na Liptove opäť šli dva vlaky oproti sebe. Od nehody ich delilo pár metrov
Ako informuje portál tvnoviny.sk, rýchlik Ex 609 a nákladný vlak Nex 49730 zastavili zhruba 20 až 30 metrov od seba a k ich stretu nedošlo, čo potvrdila aj hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková. Doprava je na trati medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom odstavená.
ŽSR spresnili, že v utorok o 11:20 v úseku medzi Železničnou stanicou Liptovský Hrádok a Liptovským Mikulášom nákladný vlak Nex 49730 vošiel na prvú traťovú koľaj, v tom čase obsadenú vlakom Ex 609: "Okamžite po vzniku tejto situácie sa vykonali opatrenia na zamedzenie potenciálnych následkov tejto mimoriadnej udalosti. Obidva vlaky boli zastavené približne 20 metrov od seba."
Od 12:45 prevádzku opäť spustili po druhej traťovej koľaji. Príčina udalosti je v procese vyšetrovania. Žilinská krajská polícia na sociálnej sieti informovala, že rušňovodiči oboch vlakov sa podrobili dychovej skúške s negatívnym výsledkom. Vo veci už začali trestné stíhanie za prečin všeobecného ohrozenia.
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Ján Baček konkretizoval, že vlaku Ex 609 sa podarilo bezpečne zastaviť pred oproti idúcim nákladným vlakom. Okolnosti prípadu súvisia podľa neho s riadením vlakovej dopravy v kompetencii manažéra železničnej infraštruktúry.
ZSSK na sociálnej sieti informuje, že v dôsledku tejto udalosti niektoré vlaky meškajú alebo sú odrieknuté. „Upozorňujeme cestujúcich, že v dôsledku tejto mimoriadnosti môže dochádzať k meškaniam vlakov na dotknutej trati. Cestujúcich prosíme, aby pri plánovaní cesty sledovali aktuálne informácie o prevádzke na našich komunikačných kanáloch,“ vyzval Baček.
Progresívci volajú po odstúpení
Incident je podľa opozičného Progresívneho Slovenska (PS) len ďalším dôkazom rozpadu fungovania štátu pod vedením súčasnej vlády. Vyhlásil to predseda strany Michal Šimečka.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) musí podľa neho preto okamžite odstúpiť: „Slovensko sa za Ficovej vlády prakticky rozpadá. Minister Ráž musí okamžite odstúpiť. Denne tu tisícky ľudí riskujú svoje životy pri tak banálnej veci, ako je cesta vlakom.“
Podľa poslanca za PS Jána Hargaša ide o jasný dôkaz, že minister situáciu nezvláda a prijaté opatrenia nefungujú. „Po 14 rokoch Ficových vlád sú železnice v takom stave, že sa ľudia reálne boja nastúpiť do vlaku. A to nás čakajú obrovské presuny po krajine na vianočné sviatky,“ zhodnotil.
Takmer tretia nehoda za uplynulé dva mesiace
Vlakové nehody uplynulé týždne zasiahli oba konce Slovenska. V polovici októbra sa vlaky zrazili pri Jablonove nad Turňou v okrese Rožňava, o pár týždňov neskôr pri Pezinku. Vozeň sa vykoľajil aj na stanici v Košiciach. Ani pri jednej z týchto nehôd nikto nezomrel.
Už po týchto Ráž sám ponúkol svoju pozíciu, ktorú premiér Robert Fico (Smer) odmietol prijať. Ministra sa nepodarilo odvolať ani v parlamente, keď pre nedostatok poslancov schôdze nedokázala Národná rada SR otvoriť. Skončilo však celé vedenie ZSSK.
Minister ale prisľúbil odškodnenie poškodeným. Pri prvej nehode bolo podľa šéfa rezortu dopravy 113 zranených, z toho osem ťažko. Po druhej nehode hlásili 150 zranených, z nich päť ťažko. Títo dostanú odškodnenie. „Pre ľahko zranených bude jednorazové odškodnenie nad rámec náhrady škody tritisíc eur, pre stredne ťažko zranených to bude 10-tisíc eur a pre ťažko zranených 20-tisíc eur,“ potvrdil.
Pripomenul, že ZSSK je poistená, a teda všetky náhrady škody od zničeného notebooku až po trvalé následky budú riešiť v zmysle smernice Európskej únie.
Minister Ráž pripravuje zmeny
Minister hovoril v novembri aj o navrhovaných opatreniach rezortu, aby sa v budúcnosti podobné nehody nestali. Uviedol, že v súčasnosti je ETCS systém v 89 vlakoch. „Z toho 31 bolo pred bývalou vládou, za bývalej vlády pribudlo nula a od nášho nástupu máme 58 namontovaných systémov, 55 aktuálne montujú a 34 je objednaných,“ vyjadril sa.
Upozornil, že systém ETCS má byť v zmysle usmernenia Európskej únie namontovaný na hlavnej železničnej sieti do roku 2030, čo predstavuje 770 traťových kilometrov. Na rozšírenej sieti by ho mali zaviesť do roku 2040 a do roku 2050 ho majú implementovať na celom Slovensku. „Dnes máme vybavených systémom ETCS viac ako 200 kilometrov. Tých 770 kilometrov do roku 2030 sa, myslím, dá stihnúť,“ informoval.
K opatreniam, ktoré plánujú zaviesť, patria aj kamery monitorujúce činnosť rušňovodičov. „V súčasnosti majú všetky rušne kamery nasmerované na koľajnice, kúpia sa ďalšie kamery, ktoré budú nasmerované do kabíny. Je to opatrenie za pár eur, aby sme videli, čomu sa rušňovodič venuje,“ vysvetlil s tým, že nie všetkým sa toto opatrenie bude páčiť.
Ďalším návrhom je rozšírenie siete GSM-R, ktorá je základom pre systém ETCS a komunikáciu medzi vlakmi. Pre prepravcov zakúpia aj tablety, aby videli, kde sa ktorý vlak nachádza.
Zavedú aj elektronickú kartu pre rušňovodiča, aby zabezpečili dodržiavanie povinného času oddychu. Ráž totiž poukázal na to, že niektorí rušňovodiči si v čase povinného voľna privyrábajú u súkromných prepravcov. Ako samozrejmosť vníma preškoľovanie rušňovodičov.
Medzi strednodobé opatrenia patrí získať viac financií na zlepšenie infraštruktúry. „Budeme naďalej tlačiť na to, aby sme získali čo najviac financií z CEF-u a európskych zdrojov na dobudovanie infraštruktúry,“ skonštatoval minister s tým, že sa im v tomto úsilí zatiaľ veľmi darí.
(max)