Konečné zúčtovanie "modrých" autobusov: 32 miliónov eur

TRENČÍN - Prímestská autobusová doprava stála v roku 2022 Trenčiansky samosprávny kraj takmer 32 miliónov eur. Výdavky krajskej samosprávy na prevádzku "modrých" autobusov u dvoch zmluvných dopravcov tak medziročne narástli o viac ako 1,3 milióna eur.

modre-autobusy onečné zúčtovanie "modrých" autobusov: 32 miliónov eur. Foto: TSK

Konečné zúčtovanie s SAD Trenčín a SAD Prievidza už odklepli aj krajskí poslanci, keď k vlani vyplácaným preddavkom v objeme 27,5 milióna eur uvoľnili z tohtoročného rezervného fondu aj doplatok vo výške takmer 4,5 milióna eur.

https://trencin.standard.sk/11129/trenciansky-okres-je-najlepsim-na-slovensku/

Rastúce náklady na prímestskú autobusovú dopravu v Trenčianskom kraji nie sú žiadnou novinkou. Kým v roku 2019 stála jej prevádzka krajský rozpočet niečo cez 27 miliónov eur, o rok neskôr to už bolo 29,5 milióna eur. V „covidovom“ roku 2021 TSK zo svojho rozpočtu vyplatil na úhradu straty za služby vo verejnom záujme pre oboch autobusových dopravcov 30,6 milióna eur a vlaňajšia bilancia sa zastavila na sume 31 982 203 eur.

„Výška preukázanej straty za rok 2022 je ovplyvnená najmä situáciou spôsobenou vypuknutím vojenského konfliktu na Ukrajine, ktorý mal medzinárodné dopady a tým aj ekonomické dopady na Slovensku. Vojnový konflikt mal negatívny vplyv na zvýšenie cien hlavných komodít, ktoré ovplyvňujú prevádzku prímestskej autobusovej dopravy, najmä zvýšenie cien pohonných látok, zvýšenie cien energií, tovarov a služieb, ako aj zvýšenie miery inflácie, ktorá dosiahla v roku 2022 úroveň 12,8 % oproti predchádzajúcemu roku,“ priblížil v skratke dôvody rastu nákladov vedúci odboru dopravy Úradu TSK Radovan Hladký.

https://trencin.standard.sk/11230/odisiel-otec-mesta/

Náklady na spotrebu pohonných látok sa medziročne zvýšili o približne 2,5 milióna eur a s výnimkou odpisov v porovnaní s rokom 2021 rástli aj ostatné nákladové položky. Napríklad náklady na priame mzdy a odvody sa zvýšili o takmer 800-tisíc eur v súlade s kolektívnymi zmluvami oboch autobusových dopravcov. Ako sme už spomenuli, znížila sa finančná náročnosť nákladov na odpisy, ukončenie odpisovania desaťročných autobusov zabezpečilo približne miliónovú úsporu nákladov.

Trenčianskeho župana Jaroslava Bašku potešil vlaňajší vývoj tržieb v prímestskej autobusovej doprave. „V porovnaní s rokom 2021 sme vybrali na tržbách až o 1,9 milióna eur viac. Ale aj napriek tomu sme sa v tomto smere nedostali na úroveň predcovidového obdobia, kedy v roku 2019 sme napríklad mali tržby ešte o 830-tisíc eur vyššie,“ poznamenal Baška.

https://trencin.standard.sk/11148/hviezda-ponukne-ovela-viac-moznosti-vieme-co-vsetko-pre-trencanov-chysta/

Obaja autobusoví dopravcovia prepravili vlani v „modrých“ autobusoch o takmer 3,5 milióna osôb viac ako v roku 2021. SAD Prievidza vykázala približne 5,6 milióna prepravených cestujúcich a SAD Trenčín dokonca 11,4 milióna cestujúcich. Ich spoločné tržby tak presiahli 10,6 milióna eur. „Pevne verím, že opatreniami, ktoré sme zaviedli, ako napríklad časové sedemdňové alebo tridsaťdňové cestovné lístky, sa nám aj v budúcnosti podarí tržby zvýšiť a dostať sa na úroveň,“ uviedol trenčiansky župan.

Baška pri hodnotení nezabudol upriamiť pozornosť aj na šetriace opatrenia. Podľa jeho slov sa podarilo vyškrtať viac ako 680-tisíc tarifných kilometrov, čo malo za následok, že aj napriek vysokej inflácii nešli náklady tak razantne hore. „V tomto roku neplánujeme zvyšovať cestovné v prímestskej autobusovej doprave, ako robia iné kraje. Chceme zostať na úrovni predchádzajúceho roka. Ľudia majú dosť iných nákladov, ktoré sa zvyšujú,“ dodal Baška.

https://trencin.standard.sk/10937/danska-firma-chce-postavit-v-kraji-novy-zavod-a-zamestnat-desiatky-ludi/