Zo spisovateľky sú zrazu traja spisovatelia. Takýto kuriózny vývoj zaznamenali v Španielsku na odovzdávaní prestížnej literárnej ceny Premio Planeta de Novela. Z populárnej autorky sa vykľul pseudonym pre trojicu mužov.
Španielska spisovateľka Carmen Molová získala prestížnu národnú literárnu cenu spolu s finančnou odmenou jedného milióna eur. Akurát sa ukázalo, že vôbec nejde o ženu. Pod týmto pseudonymom totiž pracovala trojica mužov.
Ide o televíznych scenáristov Jorgeho Díaza, Agustína Martíneza a Antonia Mercera, ktorí pod postavou Molovej vyprodukovali ocenený historický triler Obluda (La Bestia). Ten 15. októbra dostal cenu Premio Planeta de Novela.
Odovzdávanie ceny vylákalo z anonymity aj skutočných autorov diela. „Carmen Molová nie je, ako všetky naše lži, univerzitná profesorka… Sme traja priatelia, ktorí si jedného dňa pred štyrmi rokmi povedali, že spoja svoj talent, aby vyrozprávali príbeh,“ vyjadril sa Díaz.
Dvojitý pseudonym
Molová mala byť podľa viacerých rozhovorov i svojej internetovej stránky profesorka, ktorej tiahne na päťdesiatku. Pôvodne sa anonymita vysvetľovala tým, že Carmen chce udržať svoj život oddelený od literárneho sveta.
Trojica autorov si podľa svojich slov vybrala toto meno len náhodou, pričom vôbec nepremýšľali nad možnými ekonomickými výhodami či nevýhodami ženského mena. „Neskrývame sa za ženou, skrývame sa za menom,“ uviedol Mercero.
Zaujímavé však je, že v hre je aj druhý pseudonym. Organizátori literárnej ceny uviedli, že Obluda bola sprvu zaregistrovaná ako dielo autora menom Sergio López. Z toho sa vyliahla Carmen Molová a z tej potom skutočná trojica ľudí.
Podvod?
Skutočnosť, že z úspešnej spisovateľky sa vlastne vykľuli muži, sa však stretla aj s kritikou. Napríklad feministka, LGBT aktivistka a bývalá riaditeľka Ženského inštitútu Beatriz Gimenová, ktorá mužov kritizovala za vytvorenie falošnej osobnosti.
„Na rozdiel od používania ženského pseudonymu, títo chlapi dávali celé roky rozhovory. Nie je to len meno – je to falošná identita, ktorú využili, aby k sebe vtiahli čitateľov a novinárov. Sú to podvodníci,“ hnevala sa Gimenová na sociálnej sieti Twitter.
Soľ do rany pridáva zrejme fakt, že regionálna odnož Ženského inštitútu v minulom roku navrhla, aby jednu z kníh od Carmen Molovej pridali do vybraného zoznamu diel od ženských autoriek. Cieľom malo byť „porozumieť skutočnostiam a skúsenostiam žien v rôznych časových obdobiach dejín a dopomôcť k zvýšeniu povedomia o právach a slobodách“.