Nahý Borat s prsteňom Alaha. Francúzski moslimovia sú pobúrení nad plagátmi filmu

Západná Európa, a prevažne Francúzsko, v súčasnosti zažíva zvýšenú vlnu napätia medzi pôvodnými obyvateľmi a zväčša prisťahovaleckou moslimskou populáciou. Jej spúšťačom bola brutálna vražda učiteľa dejepisu Samuela Patyho a neskôr aj trojnásobné dobodanie pri bazilike Notre Dame v meste Nice.

Pod oba incidenty sa podpísal islamský terorizmus, ktorý podnietili karikatúry proroka Mohammeda a ktoré boli len špičkou ľadovca v rámci širšej a dlhodobejšej kolízie medzi francúzskou sekulárnou republikou a fundamentálnym islamistickým nazeraním na svet, ktoré sa do nej zarezáva.

Politické špičky v krajine galského kohúta sú v pozore a predháňajú sa v tom, kto zo slovníka vytiahne kritickejší pojem. Na ich čele stojí prezident Macron, ktorý svoj avizovaný boj s radikálnym islamom zatiaľ zaklincoval nasledovným vyhlásením: „Toto je naša Európa. Naši nepriatelia musia vedieť, s kým majú dočinenia. Neustúpime!“

Minulý týždeň oznámil, že jeho krajina zvýši počet vojakov a policajtov, ktorí majú na starosti ochranu hraníc Francúzska. Krok sa pritom nezdá symbolický, keďže počet mužov sa podľa jeho vyjadrenia zvýši až dvojnásobne. Zo súčasných 2 400 na 4 800.

„Veľmi jasne vidíme, že teroristické činy môžu skutočne viesť niektorí ľudia, ktorí pomocou migračných tokov ohrozujú naše územie. Musíme teda posilniť naše kontroly z dôvodu národnej bezpečnosti,“ povedal Macron, stojac na francúzsko-španielskom hraničnom priechode Le Perthus.

Nahý a s prsteňom Alaha

Do tejto dusnej atmosféry, ktorá medzičasom prekročila hranice a vyvrcholila do veľkých protestných akcií naprieč veľkou časťou islamského sveta, sa nedávno vtesnal ďalší spor. A opäť súvisí s údajne hanlivým zobrazením moslimského svätca, aj keď nie úplne priamo.

Moslimovia vo Francúzsku totiž najnovšie požadujú odstránenie plagátov z tamojších autobusov MHD umiestnených k pokračovaniu komediálneho filmu Borat. Na nich jeho predstaviteľ Sacha Baron Cohen leží sporo odetý vo svojich legendárnych plavkách (ktoré teraz tvorí rúško) a na ruke má prsteň, na ktorom je po arabsky napísané „Alah“.

Propagačnú kampaň už odsúdili mnohí veriaci a požadovali bojkot filmu. Podľa denníka Le Parisien používatelia na sociálnych sieťach tvrdili, že toto zobrazenie je „urážkou“ či „provokáciou“. Tiež skloňovali „nedostatok rešpektu“ k ich náboženstvu.

Falošné výzvy na odstraňovanie

Za zmienku tiež stojí fakt, že v Paríži sa terčom podpaľačského útoku stal autobus dopravcu Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP), ktorý mal taktiež nalepený na karosérii tento plagát. V súčasnosti však nie je známe, či bol motívom útoku práve „Borat“, alebo či šlo o dôsledok halloweenskeho násilia.

Podľa Le Parisien tiež istý vodič autobusu RATP pohrozil poškodením plagátu a zdieľal falošné informácie, ktoré údajne nariaďovali iným vodičom, aby odstránili plagáty z autobusov štátnej spoločnosti. Hovorca RATP na margo toho uviedol, že zamestnancom bolo nariadené, aby tieto plagáty „za žiadnych okolností neodstraňovali“.

Niekde už zmizli

Ďalšia dopravná spoločnosť, Transports Intercommunaux Center Essonne (TICE), už však plagáty k tejto vyše hodinu a pol trvajúcej komédii s podtitulom „Dodávka podivuhodného úplatku americkému režimu za účelom získania výhod pre kedysi slávny národ Kazachstanu“ na svojich vozidlách nemá.

TICE však tvrdila, že rozhodnutie odstrániť plagáty nereagovalo na požiadavku moslimskej komunity, ale skôr na to, že „neobvyklý humor bol vedením TICE vyhodnotený ako nevhodný“, uvádza britský The Times.

Novinka? Borat bol svojský vždy

U britského komika pritom nejde o prvý podobný výstrelok a slová Sacha Baron Cohena a kontroverzia sú v zásade nerozlučne späté od počiatku jeho kariéry. Tá raketovo vzrástla od uvedenia prvého filmu Borat v roku 2006, hoci herec aktívne pôsobil aj pred týmto dátumom.

Jeho filmy sa po dlhé roky stretávajú s mnohými žalobami a dokonca v niektorých krajinách v postsovietskom priestore či takmer v celom arabskom svete aj s absolútnym zákazom. Výpočet skupín, ktoré stihol komik v niektorých scénach nahnevať, je určite dlhší ako ten, ktorých ešte neurazil. Spomenúť môžeme napríklad americký či kazašský národ, kresťanov, feministky či homosexuálov alebo aj etnické skupiny od Rómov po Židov.