Tým, ktorí sledujú Českú televíziu, zrejme neunikol seriál Pozadí událostí. Samotný názov s sebe skrýva dvojzmysel a ten je pre celé dielo symptomatický. Reakcia divákov je vlažná, u kritikov negatívna. Hlavným problémom ale je, že v tejto podobe vôbec vznikol. A práve tento fakt vypovedá veľa nielen o stave vo verejnoprávnej dramaturgii, ale je aj svedectvom bezbrehého relativizmu.
Začnime ale všeobecnejšie, „quality tv“ nie je novým fenoménom. Televízna tvorba je v posledných rokoch často kvalitnejšia ako filmy a viaže na seba tých najtalentovanejších tvorcov, veľké ekonomické investície a herecké megahviezdy. Aj v Česku vzniklo niekoľko pozoruhodných diel, ktoré sú dôkazom tohto trendu. Časť z nich bola vyrobená pre HBO-Europe (Pustina), ale časť priamo v Českej televízii (Ochranca). Kvalitu potvrdzuje i festival Serial killer, ktorý v septembri predstavil niektoré české novinky na rok 2023, napríklad Dobré ráno, Brno.
Na Slovensku je situácia iná a kvalite sa darí skôr v dokumentárnych sériách.
Osvedčená zostava
Za Pozadím událostí stojí osvedčený tím, ktorý má na konte tri minisérie Detektívov od Najsvätejšej Trojice (vysielala ich aj RTVS). Autorom bol pedagóg univerzity v Olomouci a tvorca detektívok Michal Sýkora, ktorý sa spojil so skúseným scenáristom Petrom Jarchovským a režisérom Janom Hrěbejkom.
Tentoraz sa tvorcovia nechceli sústrediť len na klasickú procedurálnu detektívku, ale zachytiť vzťahový mikrokozmos zúčastnených postáv. Dej sa odohráva na Sýkorovej Alma mater a existuje teda oprávnený predpoklad, že by mal prostredie poznať.
Univerzita sa práve otriasa v základoch po voľbe novej dekanky Klusovej (Jitka Čvančarová), ktorá chce nastoliť nové štandardy – uviesť do života vyššiu odbornú úroveň akademického zboru, zakázať sexuálne vzťahy medzi študentmi a pedagógmi a praktizovať politiku otvorených dverí na kanceláriách. Robí to však nešťastným spôsobom pomocou oddaných, ale neschopných poskokov.
Situácia, ktorá vládla dosiaľ medzi študentkami a zborom erotike priala. Viacerí pedagógovia sa venovali písaniu románov. Hlavná postava Vojtech Bohdanovský (Jiří Havelka) sa venuje detektívnemu žánru a jeho sestra Soňa Kostková (Petra Hřebíčková) vydá pod pseudonymom pornografický román Pozadie udalosti.
Vojtecha opúšťa manželka, ktorá je odpudivou karikatúrou konceptuálnej feministickej umelkyne. Náhodne sa vyspí so študentkou, ktorú vzápätí zavraždia. Vyšetrovateľkou prípadu je lesba – a divák je na pomerne veľkej ploche vtiahnutý do fungovania jej vzorovej domácnosti. Mužskí kolegovia, samozrejme, jej kariéru sledujú s nevôľou.
Kým žabomyšie vojny na fakulte, hádky o hlavnú úlohu v študentskom divadle, všadeprítomné intrigy a vyprázdnenosť univerzitného prostredia môžu vyvolať úškrn alebo nudu, po smrti mladej ženy všetko dostáva principiálne iný rozmer.
Seriál neustále inscenuje interakcie medzi postavami, aby nám ukázal ich svet, ale ten je čudný, smiešny, nedospelý a zoči-voči smrti nepodstatný. Symptomatická je scéna, keď pár sekúnd po tom, ako vyšetrovateľka oznámi rodičom správu o násilnej smrti ich dcéry, začne telefonicky riešiť, kto vyzdvihne jej dcéru zo školy, pretože partnerka je na rizikovom tehotenstve a nemôže.
Žiaden žáner nie je dominantný
Autor scenára Michal Sýkora o svojom diele povedal: Pozadie udalostí stojí na vzájomnom prepletaní niekoľkých príbehových línií a žánrov. Je to príbeh o vzťahoch a ich rôznych podobách. Keby to bola kniha, povedal by som, že je to univerzitný román. Čiastočne je to aj detektívka. Ale žiadny zo žánrov nie je dominantný, navzájom sa dopĺňajú a zvýznamňujú.
Táto výpoveď presne definuje celkovú autorskú neujasnenosť. Tvorcami sú muži, ktorí sa na jednej strane uškŕňajú nad hnutím „mee too“ a genderizmom, ale súčasne sú natoľko „in“ že lesby im neprekážajú. Rozhodne ich nikto nemôže obviniť zo zastávania konzervatívnych hodnôt – kríž v parodickej inscenácii na novú dekanku je samozrejmou dekoráciou evokujúcou pokrytectvo.
Pokiaľ to má byť univerzitný román, prečo je postava dekanky a jej poskoka len akousi karikatúrou vrcholovej akademickej funkcionárky? Prečo herci vedú také neumelé dišputy o relativite pravdy, prečo sa študentky správajú ako manipulátorky, ktoré využívajú päťdesiatročných pedagógov a prečo všetci v prostredí plnom vedomostí čítajú so skriveným úsmevom pornografický brak?
V seriáli Ochranca bol jeden diel venovaný sexuálnemu zneužívaniu študentov pedagógmi a bol dobrý. V tejto sérii má táto téma veľký priestor, ale žiaden z pedagógov nechce prijať zodpovednosť, neexistuje ani náznak reflexie. Nie je to dialóg o tejto téme, ani o pravidlách, ktoré by mali začať platiť. Je to len neujasnené a zle napísané. Autori sa tak zúfalo pokúšajú byť nad vecou, nenechať sa zviazať nijakou morálkou, až sa im všetko rozpadne pod rukami. Niekde v tomto eintopfe hľadáme odpoveď na vraždu mladej ženy, ale tá vraj ani nie je dôležitá.
Čo ale potom dôležité je?