Verejná doprava v Nemecku extrémne zlacnie. Kompetentní chcú motoristov vyhnať z áut

Nemecko pripravuje zavedenie nového lístka, ktorý umožní využívať celú sieť prímestskej dopravy za 49 eur mesačne. Krajina pokračuje v snahách zvrátiť klimatickú zmenu, pričom ich súčasťou je ambícia vyhnať motoristov z áut do prostriedkov verejnej dopravy, pretože tento druh transportu má byť veľmi lacný. Kritici upozorňujú, že auto aj tak zostane jediný vhodný dopravný prostriedok pre vidiek, kde je nedostatočná infraštruktúra.

Železniènú dopravu na severe Nemecka ovplyvnila porucha; prevádzku už obnovili Na snímke cestujúci stoja v dlhých radoch v cestovnom centre na hlavnej stanici v Hamburgu po tom, čo sa zastavili diaľkové spoje v severnom Nemecku v sobotu 8. októbra 2022. Foto: TASR/AP

Šetrenie pri osobnej doprave sa v časoch vysokej inflácie a hrozby ďalšieho zdražovania pohonných látok stáva čoraz dôležitejšou témou pre domácnosti v celej Európe.

V Nemecku sa rozhodli k problému pristúpiť tak, že riešením má byť lacná verejná doprava. Vláda preto extrémne zníži ceny cestovného na prímestských autobusoch a vlakoch. Dúfa, že motoristi v autách sa vďaka tomu skôr rozhodnú pre alternatívy.

Nový lístok bude platiť od roku 2023 a stáť bude len 49 eur mesačne, čo je cena veľmi atraktívna aj na slovenské pomery (samozrejme, ak by takúto ponuku na Slovensku niekto z politikov plánoval). Zahrnutá v ňom bude celá krajina a všetky prímestské spoje autobusov a vlakov, diaľkových spojov sa týkať nebude.

Výhodou je, že tento lístok má byť v ponuke ako mesačné predplatné, ktoré sa dá kedykoľvek zrušiť. Ekologická doprava tak má byť dostupná pre všetkých, čo však v realite nemusí byť celkom pravda. Ako upozornil nemecký automobilový klub ADAC, problémom je nedostatočne rozvinutá infraštruktúra na vidieku, v dôsledku čoho zostáva verejná doprava pre mnohých ľudí nepoužiteľná a musia si i tak zadovážiť auto.

49-eurový lístok je pokračovaním nedávnej úspešnej myšlienky. Už v lete si totiž mohli ľudia v Nemecku zakúpiť podobné mesačné predplatné za 9 eur. Mohli to využiť aj cudzinci nežijúci v Nemecku. V mnohých prípadoch táto možnosť zlákala turistov. Či to bude možné aj v prípade 49-eurového lístka, zatiaľ nie je známe.

V skutočnosti tu existuje ešte jeden veľký háčik: kancelár Olaf Scholz a premiéri jednotlivých spolkových krajín sa musia ešte pred začiatkom ambiciózneho projektu dohodnúť na všeobecnom financovaní verejnej dopravy.

Pri 49-eurovom lístku plánujú politici dvojročnú úvodnú fázu. Od druhého ročníka by sa lístok mohol predražiť. Plánuje sa totiž cenová dynamizácia, ktorá by cenu zvýšila s mierou inflácie.

V Rakúsku spustili ešte v roku 2021 akciu pod názvom „KlimaTicket Ö“, ktorá vzbudila silný ohlas verejnosti. Za štandardnú cenu 1 095 eur ročne, ktorú si môžete rozložiť aj do mesačných platieb, dostanete lístok platný na celú verejnú dopravu v krajine, a to vrátane diaľkových spojov vlakom. Na jeden lístok sa tak môžu obyvatelia odviesť metrom vo Viedni, vlakom do Salzburgu či električkou v Innsbrucku.

Kritici ponuky „KlimaTicket Ö“ však upozorňujú, že nie je jasné, koľko ľudí naozaj presadlo z áut do verejnej dopravy a koľko z nich by ju využívalo aj bez tejto akcie. Zároveň poukazujú na to, že vlaky rakúskych železníc ÖBB sú v posledných mesiacoch najmä v časoch špičky čoraz viac preplnené, čo môže niektorých cestujúcich, naopak, odradiť. 

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Po úprave a doplnení vychádza so súhlasom redakcie.