Verejná doprava v Nemecku extrémne zlacnie. Kompetentní chcú motoristov vyhnať z áut
Šetrenie pri osobnej doprave sa v časoch vysokej inflácie a hrozby ďalšieho zdražovania pohonných látok stáva čoraz dôležitejšou témou pre domácnosti v celej Európe.
V Nemecku sa rozhodli k problému pristúpiť tak, že riešením má byť lacná verejná doprava. Vláda preto extrémne zníži ceny cestovného na prímestských autobusoch a vlakoch. Dúfa, že motoristi v autách sa vďaka tomu skôr rozhodnú pre alternatívy.
Nový lístok bude platiť od roku 2023 a stáť bude len 49 eur mesačne, čo je cena veľmi atraktívna aj na slovenské pomery (samozrejme, ak by takúto ponuku na Slovensku niekto z politikov plánoval). Zahrnutá v ňom bude celá krajina a všetky prímestské spoje autobusov a vlakov, diaľkových spojov sa týkať nebude.
Výhodou je, že tento lístok má byť v ponuke ako mesačné predplatné, ktoré sa dá kedykoľvek zrušiť. Ekologická doprava tak má byť dostupná pre všetkých, čo však v realite nemusí byť celkom pravda. Ako upozornil nemecký automobilový klub ADAC, problémom je nedostatočne rozvinutá infraštruktúra na vidieku, v dôsledku čoho zostáva verejná doprava pre mnohých ľudí nepoužiteľná a musia si i tak zadovážiť auto.
49-eurový lístok je pokračovaním nedávnej úspešnej myšlienky. Už v lete si totiž mohli ľudia v Nemecku zakúpiť podobné mesačné predplatné za 9 eur. Mohli to využiť aj cudzinci nežijúci v Nemecku. V mnohých prípadoch táto možnosť zlákala turistov. Či to bude možné aj v prípade 49-eurového lístka, zatiaľ nie je známe.
V skutočnosti tu existuje ešte jeden veľký háčik: kancelár Olaf Scholz a premiéri jednotlivých spolkových krajín sa musia ešte pred začiatkom ambiciózneho projektu dohodnúť na všeobecnom financovaní verejnej dopravy.
Pri 49-eurovom lístku plánujú politici dvojročnú úvodnú fázu. Od druhého ročníka by sa lístok mohol predražiť. Plánuje sa totiž cenová dynamizácia, ktorá by cenu zvýšila s mierou inflácie.
V Rakúsku spustili ešte v roku 2021 akciu pod názvom "KlimaTicket Ö", ktorá vzbudila silný ohlas verejnosti. Za štandardnú cenu 1 095 eur ročne, ktorú si môžete rozložiť aj do mesačných platieb, dostanete lístok platný na celú verejnú dopravu v krajine, a to vrátane diaľkových spojov vlakom. Na jeden lístok sa tak môžu obyvatelia odviesť metrom vo Viedni, vlakom do Salzburgu či električkou v Innsbrucku.
Kritici ponuky "KlimaTicket Ö" však upozorňujú, že nie je jasné, koľko ľudí naozaj presadlo z áut do verejnej dopravy a koľko z nich by ju využívalo aj bez tejto akcie. Zároveň poukazujú na to, že vlaky rakúskych železníc ÖBB sú v posledných mesiacoch najmä v časoch špičky čoraz viac preplnené, čo môže niektorých cestujúcich, naopak, odradiť.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Po úprave a doplnení vychádza so súhlasom redakcie.