V posledných mesiacoch vidíme, že koronakríza nedopadá len na duševné a telesné zdravie ľudí, ale hlboko brázdi aj našu ekonomiku. Zatvárajú sa prevádzky a pre mnohých podnikateľov nastalo obdobie útlmu, u niektorých došlo až ku krachu.
Aká je dnešná realita slovenských živnostníkov a podnikateľov? “Mám obavy, že kombinácia COVID opatrení plus strach u podnikateľov a s tým spojená apatia, budú mať za následok reálne bankroty alebo v lepšom prípade utlmené prevádzky,” vyjadruje svoj pohľad podnikateľ Ľubomír Klieštik.
“Tým, že je zákaz vychádzania a stretávania sa, nemám reálny prehľad o stave väčšieho počtu podnikateľov. Je to ako počas silnej búrky. Aké škody boli napáchané, zistíte, až keď ustane vietor, dážď a búrka a vy vyjdete do okolitého sveta. Obávam sa toho, čo nájdem na trhu a u priateľov podnikateľov,” opisuje Klieštik a dodáva: “Nejaké čiastkové informácie mám, ale existuje reálna obava, že po COVID opatreniach príde ekonomická kríza a stav sa môže ešte zhoršiť. Podnikatelia musia bojovať proti strachu a ísť ďalej v inovovaní podnikateľského modelu.”
Komunita kresťanských podnikateľov na Slovensku
Ľubomír Klieštik vedie na Slovensku spoločenstvo kresťanských podnikateľov, ktoré ponúka jednak rozvoj a inšpirácie v oblasti podnikania, zároveň je aj určitým duchovným zázemím, lebo spája podnikateľov s kresťanskými hodnotami. Keďže aktuálne opatrenia neumožňujú spoločné stretnutia, už niekoľko mesiacov vysielajú pre svojich členov vyučovania zamerané na riešenie kritickej situácie a pomoc v zmene podnikateľského modelu.
Klieštik spolu s Jánom Košturiakom, zakladateľom Podnikateľskej univerzity a autorom viacerých kníh, a Máriom Tomášikom, hlavným lídrom spoločenstva Martindom, ktorý sa zároveň venuje mentoringu a rozvoju kresťanských lídrov a podnikateľov, vďaka praktickej podpore spoločenstva Martindom organizujú už sedem rokov kresťanskú konferenciu pre podnikateľov. Koná sa v Kúpeľoch Nimnica a navštevuje ju viac ako 200 podnikateľov zo Slovenska i z Česka.
Vzhľadom na aktuálne lockdownové opatrenia sa tentokrát konferencia uskutoční v online priestore 4. februára a jej téma znie Stratégia alebo tragédia?
Prečo práve téma stratégie?
Téma v sebe nesie odkaz nielen na súčasnú krízu, ale najmä ekonomickú neistotu, ktorá môže prísť po nej. “Situácia pre podnikateľov nie je dobrá. A každý podnikateľ teraz potrebuje hľadať cestu. Hľadá riešenia. Problém je, ak sa snažíme riešiť veľa vecí naraz. Skúsiť toto, skúsiť tamto, no to spôsobuje len väčší chaos. A väčšinou veci nerieši,” opisuje aktuálnu situáciu Mário Tomášik a objasňuje tému: “Treba ale určiť smer. Východisko. Tadiaľto ideme. Stáčame kormidlo. Urobíme toto, aby sme dosiahli túto vec.”
O svoje skúsenosti a príbeh sa na konferencii podelí Miroslav Očenáš, majiteľ internetového obchodu Kvety.sk, ktorý je jedným z najväčších predajcov kvetov na Slovensku. Vybudoval vlastný logistický medzinárodný systém, kde spojil producentov s koncovými zákazníkmi, bez zbytočných medzičlánkov. Bude hovoriť o tom, ako využiť strategické plánovanie, ako prekonať sklamanie ľudí či stratu motivácie a ako stratégiu úspešne implementovať.
Ďalším hosťom bude Boris Gogola, ktorý sa posledných dvanásť rokov venuje zakladaniu a prevádzkovaniu internetových obchodov. V čase pandémie a lockdownov ponúkne tipy, ako využiť situáciu vďaka online marketingu na úspešné podnikanie.
Na konferencii sa účastníkom pravidelne prihovára Marián Kolník, dlhoročný certifikovaný lektor a klient partner FranklinCovey, majiteľ spoločnosti CIRE Consulting, ktorá poskytuje poradenské služby z oblasti biznisu. Tentokrát bude hovoriť o prepojení podnikovej kultúry a budovania stratégie.
“Pri príprave tejto konferencie sa nám podarilo zostaviť program tých najlepších, od ktorých sa radi učíme, a v tomto čase, keď hľadáme tú správnu cestu, sa potrebujeme dozvedieť nové veci,” hovorí Klieštik a pozýva: “Chcem preto pozvať všetkých kolegov podnikateľov, ktorí čelia náročnej výzve, úpadku, strachu a obavám, aby sa s nami občerstvili a nazbierali novú silu a nápady, čo ďalej v tomto náročnom čase.”
Duchovný program pre podnikateľov
Špecifikom konferencie je prítomnosť aj duchovného programu vo forme spoločnej modlitby a svätej omše. Tú bude pre účastníkov slúžiť kňaz Vladimír Maslák, zakladateľ občianskeho združenia Dobrý Pastier.
“Tieto konferencie sa začali s myšlienkou ponúknuť maximálnu kvalitu pre podnikateľov, aby im to pomohlo v biznise. Zároveň sme videli, že podnikatelia potrebujú stabilizovať svoj život. Dať podnikaniu správny motív, ako je využívanie svojich darov pre dobro iných, správne miesto – Boh, rodina, práca, služba,” vysvetľuje potrebu duchovného povzbudenia Mário Tomášik. “Podnikatelia často nemajú miesto, kde by sa mohli modliť s ľuďmi, ktorí im rozumejú a majú podobné skúsenosti. A tiež miesto, kde nemusia pracovať, kde ich nik nežiada o sponzorstvo – na konferencii je to prísne zakázané – a kde majú čas na Boha,” dodáva.
Konferencia je určená pre menších i väčších podnikateľov i vedúcich pracovníkov. Bude možné ju sledovať v reálnom čase a následne 20 dní z archívu. Všetky informácie o programe, profily rečníkov i možnosť registrácie sú k dispozícii na webovej stránke konferencie.