Šéf Slovnaftu: Dieselu bude v Európe nedostatok. Slovensko je na tom lepšie ako okolité krajiny

Oszkár Világi. Foto: Jaroslav Novák/TASR Oszkár Világi. Foto: Jaroslav Novák/TASR

V pondelok začalo platiť embargo zo strany EÚ na ruskú ropu dovážanú po mori, rovnako ako aj cenový strop stanovený štátmi G7. Niektoré krajiny si však vyrokovali výnimky z tohto embarga. Ide najmä o dodávky cez ropovod Družba, ktorým tečie ropa do piatich členských štátov EÚ – Nemecka, Poľska, Česka, Slovenska a Maďarska.

To, ako sa situácia na slovenskom respektíve európskom trhu zmení po piatom decembri tohto roka sa v diskusnej relácii TA3 snažil objasniť generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi.

To, že veľká časť európskeho a špeciálne nemeckého priemyslu stála na dovoze ruskej ropy je pomerne rozšírený naratív. Šéf slovenského gigantu však dopĺňa, že Európa bola závislá najmä na dieseli, ktorý bol sčasti priamo dodávaný a sčasti produkovaný európskymi rafinériami z ruskej ropy. Slovensko je pritom krajinou, kde 95 percent dnešnej výroby stojí na ruskej rope.

Vďaka spomínanej výnimke môže rafinéria Slovnaft spracovávať ruskú ropu aj po 5. decembri tohto roka a spracované produkty vyvážať na zahraničné trhy tak ako doposiaľ. Včerajší dátum a spustenie embarga, tak pre Slovnaft nie je až také podstatné.

Situácia sa však zmení po 5. februári, ktorý je pre slovenského ropného spracovateľa omnoho dôležitejší. Po tomto dátume totiž Slovnaft nebude môcť vyvážať produkty z ruskej ropy do okolitých krajín okrem Českej republiky a po 5. decembri 2023 ich už nebude možné vyvážať ani k nášmu západnému susedovi. Dodajme, že približne jednu tretinu produkcie Slovnaftu spotrebuje slovenský trh a dve tretiny Slovnaft vyváža.

Világi povedal, že po piatom februári nebude mať problém iba Slovnaft, ale najmä krajiny, kde slovenská rafinérka svoje produkty vyváža. Upozornil, že v niektorých štátoch tvorili dodávky produktov Slovnaftu 20 či 30 percent tamojšej spotreby.

„20 percent spotreby Rakúska prichádzalo zo Slovnaftu,“ skonštatoval Világi s tým, že po 5. februári budú musieť Rakúšania tento výpadok vykryť. „To platí aj o Poľsku,“ doplnil. Náš severný sused má podľa šéfa Slovnaftu o tridsať percent nižšie kapacity než je tamojšia spotreba.

Prevádzka po dni D

Világi tiež načrtol, ako bude po piatom februári vyzerať prevádzka Slovnaftu. Podľa jeho slov tu je možnosť mixovania ruskej a neruskej ropy. Z tohto mixu bude môcť Slovnaft produkovať 60 alebo 70 percent súčasnej kapacity, pričom bude zásobovať slovenský trh, a zároveň bude môcť až do piateho decembra dodávať produkty aj na český trh.

Doplnil, že na zahraničné trhy bude môcť smerovať iba tá časť produkcie, ktorá bola vyrobená z inej než ruskej ropy.

„My nie sme technicky pripravení, aby sme (lebo nemáme dostatok nádrží) tieto ropy zmiešali. Aby sme v Slovnafte mohli byť bez ruskej ropy schopní vyrábať a ísť na 95 percent potrebujeme minimálne 2 až 3 roky, lebo musíme vybudovať kapacity. To čo robíme teraz je improvizácia, že do tej ruskej ropy primiešame obdobný typ ropy ako je tá ruská (jedná sa o ťažký typ ropy s vyšším podielom síry),“ uviedol Világi.

Hrozia nedostatky

Vzhľadom k tomu, že po piatom februári môžu nastať trhliny v zásobovaní Európy ropnými produktami sa v diskusii dostal na pretras aj tento problém. Na otázku, či po tomto dátume bude dosť palív v strednej Európe odpovedal generálny riaditeľ Slovnaftu negatívne.

„Nebude. Pokiaľ berieme čisto čísla, tak dostatok materiálu (ropných produktov) v strednej Európe nebude,“ vyjadril sa Világi, pričom jasne zdôraznil, že hrozia nedostatky.

„Od 5. februára, keď sa vyprázdnia nádrže, ktoré sú teraz preplnené ruskými produktami (…) nastane problém a (produkty z ropy) budú chýbať. Vzťahuje sa to najmä na diesel,“ upozornil Világi.

https://standard.sk/284627/zasoby-nafty-su-po-celom-svete-nizke-kapacita-rafinerii-je-nedostatocna/

Prečo je problémový práve diesel?

To, že najväčšie vrásky na čele robí práve diesel je výsledkom vplyvu viacerých faktorov. Jedným z nich je ten, že po tejto komodite je vo všeobecnosti väčší dopyt, keďže jeho využitie je v priemysle omnoho rozšírenejšie ako využitie benzínu. Diesel sa aj preto zvykne označovať ako motor priemyslu.

Navyše, každý desiaty liter dieselu v Európe podľa Világiho prišiel z Ruska, čo sa pre sankcie zmení. Nedostatky tak budú aj preto, že sa zdroje scvrknú.

Tretím faktorom je podľa Világiho skutočnosť, že ťažká ruská ropa je mimoriadne vhodná ako zdroj na výrobu dieselu. „Rafinérie, ktoré začínajú spracovať ľahkú ropu, (…) budú vyrábať menej dieselu,“ upozornil generálny riaditeľ. Zdôraznil, že jeden problém je na strane výpadkov ruských zdrojov, a druhý na strane obmedzených technológií.

Okrem toho, bude podľa jeho slov nafta drahšia, pričom sa to nemá týkať iba regiónu (strednej Európy), ale celého kontinentu.

„Budú aj také chvíle, a také krajiny, ktoré sa aj napriek vysokej cene, nebudú môcť dostať k tomu tovaru (dieselu),“ uviedol Világi. Po piatom decembri budúceho roka môže mať podľa neho problém Česko, ale aj Poľsko, Rakúsko. Uviedol, že mnoho ruského dieselu putovalo do západných krajín, problém tak môže mať aj Nemecko či Dánsko.

https://standard.sk/280416/europa-urychluje-plnenie-zasobnikov-ruskou-naftou/

Slovensko na tom nebude až tak zle

Podľa Világiho má Slovensko oproti ostatným krajinám tú výhodu, že má dostatočne veľké technologické kapacity, aby mohol byť slovenský trh zásobovaný.

„Výrobné kapacity sú väčšie ako je spotreba,“ dodal s tým, že pre Slovensko je to dobrá správa, keďže by problémy s výpadkami nemali hroziť.

Pokiaľ budú výpadky v ruských zdrojoch, existujú podľa Világiho alternatívne možnosti, ktoré však budú drahšie. Konkrétne pritom spomenul dodávky ropovodom Adria. Takéto alternatívy budú nákladnejšie jednak pre vyššie ceny iných typov ropy, ale aj pre rast prepravných nákladov.

Čo sa týka výšky cien uviedol, že Slovensko by malo patriť medzi krajiny, kde budú ceny pod európskym priemerom. Dodal však, že to, aký tento európsky priemer nakoniec bude, sa ešte len uvidí.

Világi tiež prezradil, že v Slovnafte sa na výpadky pripravujú a skúšajú, ako by mohla prebiehať prevádzka v prípade, že na trhu bude nedostatok ropy typovo podobnej tej ruskej a bude potrebné pracovať s ľahšími typmi.

Celý prechod na nové technológie a neplánované investície Slovnaftu by sa mali vyšplhať do výšky približne 200 až 230 miliónov eur, k čomu treba pripočítať plánované pravidelné investície na údržbu v hodnote približne 100 miliónov eur, ktoré Slovnaft každoročne vynakladá. O tých neplánovaných zároveň uviedol, že to sú vyvolané investície, ktoré nemajú návratnosť.

Nadmerné zisky ropných spoločností sa majú zdaniť

Firmy a ropné rafinérie, ktoré vytvárajú aspoň 75 percent svojho obratu z hospodárskej činnosti v odvetví ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií, by mali v nasledujúcom období platiť solidárny príspevok z vyšších ziskov.

Ten by mal dosiahnuť výšku 70 percent rozdielu medzi aktuálnym daňovým základom a priemerom za predchádzajúce obdobie zvýšeným o 20 percent. Vyplýva to z návrhu zákona o solidárnom príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií, ktorý minulú stredu schválila vláda. Návrh by mal byť prerokovaný v skrátenom legislatívnom konaní.

Priemer porovnávacích období sa podľa dôvodovej správy k zákonu počíta zo štyroch po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, z ktorých prvé začalo po 1. januári 2018. Pri výpočte príspevku by sa malo vychádzať zo základu dane z príjmov, ktorý sa zníži o odpočet daňovej straty, odpočet výdavkov na výskum a vývoj a odpočet výdavkov na investície. Zákon by mal podľa návrhu nabrať účinnosť 31. decembra tohto roka. Novinku musia ešte schváliť poslanci.

https://standard.sk/270913/ropne-spolocnosti-treba-motivovat-na-investicie-nie-zdanovat-ich-zisky/

Hrozia vyššie ceny?

Nový návrh zákona, ktorý vláda schválila je podľa šéfa Slovnaftu neprimeraný európskym odporúčaniam, ktoré boli na úrovni 33 percent. Podľa jeho slov boli príjmy do štátneho rozpočtu vďaka rastu cien o 300 miliónov eur vyššie, než bolo plánované. Nové zdanenie tak podľa neho vleje do štátnej kasy ďalšie peniaze, pričom sa hovorí o čiastke vyše pol miliardy eur z čoho veľkú časť odvedie práve Slovnaft.

Takzvaný solidárny príspevok by však nemal vplývať na ceny na pumpách. „Nemôžem(e) zvyšovať cenu produktov, preto lebo som musel zaplatiť viac daní,“ uviedol Világi s tým, že protimonopolný úrad má presné pravidlá, ako je možné stanovovať ceny.

To, čo príspevok najviac ovplyvní sú však investície, ktoré bude musieť Slovnaft obmedziť. Práve tie sú však žiaduce, keďže sú motorom technologického pokroku a môžu urýchliť a zjednodušiť prechod zo spracovávania ruskej ropy na iné ľahšie typy, prípadne umožniť kombinovanú výrobu. Práve to je jeden z bodov, na ktorý kritici vysokého zdaňovania nadmerných ziskov upozorňujú.

„My sme plánovali v Slovnafte investície do miliardy v nasledujúcich troch rokoch,“ uviedol Világi a skonštatoval: „Na to treba zabudnúť.“


Ďalšie články