Stromy pri cestách podľa Lunterovho ekológa zvyšujú bezpečnosť. Výskumy ale vravia opak

Poistenia áut počas pandémie zaznamenalo nielen zníženie počtu škôd, ale aj spomalenie rastu poistného. Ilustračný obrázok. Foto: KR HaZZ Trnava/TASR Poistenia áut počas pandémie zaznamenalo nielen zníženie počtu škôd, ale aj spomalenie rastu poistného. Ilustračný obrázok. Foto: KR HaZZ Trnava/TASR

Bezpečnosť na cestách údajne dokáže pozitívne ovplyvniť aj faktor, od ktorého by mnohí čakali presný opak. Stromy pri cestách spôsobujú, že vodiči jazdia bezpečnejšie, presviedča Ladislav Bíro, manažér kvality ovzdušia v BBSK. Výskum publikovaný v Poľsku ale hovorí presný opak a varuje pred vysádzaním stromov blízko cestných komunikácií.

Bíro vraví, že ľudia vnímajú stromy pri cestách ako niečo rizikové a spájajú si ich s dopravnými nehodami, ktoré zaviňujú ľudské tragédie. „Akoby im stromy skákali popred autá,“ zamýšľa sa v rozhovore pre Denník N. Odborník Banskobystrického samosprávneho kraja hovorí, že sa o to viac snažia komunikovať s verejnosťou, aby pochopili reálnu situáciu. Tá je podľa Bíra opačná a pridáva k tomu aj argumenty.

„Skutočnosť je taká, že stromy vodičom v skutočnosti pekne ukazujú líniu cesty. Cesta lemovaná stromami je jednoducho na jazdenie príjemnejšia, lebo aj vodiči po nej jazdia bezpečnejšie. Je to spôsobené tým, že stromy sa všetkým šoférom vrátane tých, ktorí majú radi nepovolenú rýchlosť, periférne mihajú v očiach,“ hovorí Bíro pre Denník N. Sám tak vníma stromy pri cestách ako prvok, ktorý motivuje motoristov k vyššej ostražitosti.

Čo sa týka možných rizík súvisiacich s tým, že stromy by mohli vodičom brániť vo výhľade napríklad na vedľajšiu cestu, Bíro odkazuje na technické normy. Tie vraj majú týmto situáciám zabraňovať. Aj tu vidí Bíro možnosť, že stromy, naopak, bezpečnosť zvyšujú, keďže vodiči bez dostatočného prehľadu o situácii na križovatke vraj najskôr zastavia a rozhliadnu sa, aby mali istotu, že ich ďalší manéver bude bezpečný.

Manažér kvality ovzdušia vidí stromy aj ako tradíciu, ktorá existuje už od Rakúsko-Uhorska. Stromy podľa neho spevňovali krajnice a oddeľovali cesty od zvyšku krajiny, keďže vtedajšie cesty neboli ešte asfaltové. Vo vysádzaní stromov pri cestách sa pokračovalo aj za predchádzajúceho režimu. Bíro sa tejto myšlienky chopil a snaží sa presadzovať ju v Banskobystrickom kraji, aby zlepšovali kvalitu ovzdušia, píše Denník N.

Názor Bíra však rozhodne nepodporuje napríklad dopravný výskum publikovaný v susednom Poľsku. Stromy pri cestách sú jedným z najvážnejších problémov ciest v krajine, píšu autori príspevku z odbornej konferencie publikovaného pod hlavičkou Transportation Research Procedia.

Od roku 2009 v Poľsku zomrelo viac ako 2800 ľudí v dôsledku kolízie so stromom (výskum bol publikovaný v roku 2016). V niektorých oblastiach Poľska ide o vážny problém, keďže v nich majú „stromy pri cestách“ až 30-percentný podiel na všetkých úmrtiach na cestách.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články