|   2022-12-22 15:59:00

Na novom úseku R2 hneď po jeho otvorení musia opravovať most. NDS regovala na nával kritiky

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) informovala, že most nepadol, ale preukazoval sadanie o niekoľko centrimetrov, ktoré sanujú injektážou, vtláčaním tekutého betónu. Podľa diaľničiarov to nemá vplyv na bezpečný prejazd R2, pričom sanácia bude trvať niekoľko týždňov. Spoločnosť reagovala týmto spôsobom na nával kritiky na sociálnych sieťach.

„Mostný objekt v križovatke Mýtna je založený na veľkopriemerových pilótach. Zaťažovacie skúšky pilót vyhoveli projektovanému zaťaženiu, no pri krajných oporách dochádza k hodnotám sadania, ktoré sa dostávali k limitom uvažovaným v návrhu mosta,” reagovala na kritické komentáre na sociálnej sieti NDS. Pre zabránenie ďalšieho možného sadania krajných opôr pristúpili k vylepšeniu podložia pod pilótami technológiou tlakovej injektáže.

Pod jej facebookovým príspevkom ľudia kritizovali NDS a štát, že vôbec k takémuto niečomu mohlo dôjsť. Poukazovali pritom aj na predraženie stavby úseku R2 a tiež oneskorenie pri odovzdaní cesty užívania vodičom zo strany kompetentných.

„Celková doba injektáže závisí od postupu, ktorý sa koriguje vzhľadom na priebežné vyhodnocovanie meraní na oporách a v zrealizovaných inklinometrických vrtoch zriadených pre tento účel, ako aj meteorologických podmienok,” vysvetlila diaľničná spoločnosť. Zdôraznila, že v tejto súvislosti realizovali počas výstavby monitoring opôr.

„Všetky okolité obce boli o stave na moste aj o doprave korektne informované prostredníctvom rozhodnutia o predčasnom užívaní. Nič sme nezamlčali ani neututlali,” dodala NDS na margo kritiky, že pri oficiálnom slávnostnom otvorení úseku rýchlostnej cesty nepadlo ani slovo o tom, že pre chybu na mostnom telese vodiči nebudú môcť užívať celý úsek ihneď.

Inklinometrické vrty slúžia na základné merania podpovrchových deformácií. Porovnaním jednotlivých meraní je možné zístiť veľkosť posunu v rôznych hĺbkach za sledované obdobie, orientáciu a rýchlosť pohybu v určitých časových intervaloch.

Nový úsek R2 v Novohrade otvorili pre motoristov začiatkom tohto týždňa 19. decembra. Výstavba rýchlocesty sa predĺžila z plánovaných dvoch rokov takmer na tri a pol roka, vysúťažená zmluvná cena prác takmer 128 miliónov eur viacerými dodatkami a zmenami vzrástla zatiaľ na necelých 137 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Diaľničiari stavbu financovali zo zdrojov štátneho rozpočtu, zhotoviteľom bolo združenie stavebných spoločností Metrostav, a. s., Praha, Hochtief SK, s.r.o., Bratislava a Hochtief CZ, a. s., Praha.

Súčasťou úseku je jedenásť mostov v celkovej dĺžke takmer 1 700 metrov, ako aj šesť protihlukových stien dlhých spolu necelých 3 900 metrov. Novootvorený úsek je spoplatnený diaľničnou známkou pre vozidlá do 3,5 tony a pre vozidlá nad 3,5 tony by mal byť spoplatnený mýtom od začiatku budúceho roka.

(sita, krk)