Ako avizoval TSK na webovej stránke, uplynulo pol roka od predstavenia predného brzdového svetla na župe. LEDkový pásik zelenej farby umiestnený na prednej časti auta, ktorý sa rozsvieti stlačením brzdy a poskytne tak informáciu o spomaľovaní vozidla všetkým účastníkom cestnej premávky, má byť veľkým prínosom najmä pre chodcov prechádzajúcich cez priechod pre chodcov, cyklistov či autá jazdiace v opačnom jazdnom pruhu.
„K dnešnému dňu má TSK do projektu zapojených viac ako 440 automobilov, z toho značnú časť tvoria autobusy SAD Trenčín a SAD Prievidza, približne 100 automobilov Správy ciest TSK a dve autá župného úradu,“ povedal trenčiansky župan Jaroslav Baška.
Kristián Čulík z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity osobne dohliadal na prvú časť výskumu, ktorý sa uskutočnil najmä na cestách v Trenčianskom kraji. Podľa jeho slov sú skúsenosti s predným brzdovým svetlom zatiaľ veľmi pozitívne. „Výsledky hovoria, že až viac ako 90 percent vodičov vedelo, čo predné brzdové svetlo je a viac ako tri štvrtiny vodičov malo naň pozitívny názor. Dopytovaní boli najmä profesionálni vodiči,“ priblížil.
Terénna štúdia na Slovensku potrvá do konca septembra 2023 a presne v tom istom mesiaci odštartuje v Taliansku. „Na Slovensko sme prišli s tým, aby sme získali informácie a skúsenosti, ktoré nám pomôžu tento projekt implementovať v Taliansku. Región, v ktorom chceme predné brzdové svetlo testovať, má mnoho podobností s Trenčianskym krajom. V súčasnosti sme v štádiu budovania kontaktov so všetkými zainteresovanými stranami, ako sú firmy, štát a podobne,“ uviedol Gianandrea Eroli, projektový manažér projektu predného brzdového sveta, ktorý sa spustí v talianskom meste Ancona.
Výsledky testovania, ktoré budú smerovať k umožneniu zavedenia predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska a následne celej EÚ, chce Žilinská univerzita prezentovať v novembri tohto roka.






