Starbucks vyhodil manažérku kvôli tomu, že je biela, rozhodol súd. Firma musí zaplatiť 25 miliónov dolárov
V pondelok o tom jednomyseľne rozhodla osemčlenná porota federálneho súdu v americkom štáte New Jersey. Odvolávala sa pritom na štátnu a celoštátnu legislatívu, ktorá zakazuje rasovú diskrimináciu. Informujú o tom viaceré médiá vrátane Business Insider a agentúry AP.
Suma sa skladá zo 600-tisícovej náhrady škody a 25-miliónového sankčného odškodnenia (punitive damages), ktorého funkciou je potrestať obžalovaného a odradiť ho od podobného konania v budúcnosti.
Podľa vyjadrení Phillipsovej právničky Laury Mattiacciovej by firma mohla prísť aj o ďalšie milióny dolárov. Strana žalobcov chce žiadať aj ďalšie tri milióny dolárov za ušlú mzdu a milión dolárov ako odmenu pre právne zastúpenie.
Korene prípadu
Počiatok kauzy siaha do apríla roku 2018, keď vedenie jednej z pobočiek vo Philadelphii zavolalo políciu na dvoch černochov Rashona Nelsona a Donteho Robinsona, ktorí po výzve odmietli opustiť prevádzku na Rittenhouse Square. Sedeli v nej a čakali na ďalšiu osobu bez toho, aby si niečo objednali, a dožadovali sa aj použitia toalety, čo bolo v rozpore s vtedajšou firemnou politikou.
Incident vtedy vyvolal veľké vášne. A to aj preto, lebo interakciu černošskej dvojice s políciou okoloidúci zaznamenali na mobilné telefóny a zábery masovo šírili na sociálnych sieťach.
Nelson a Robinson, ktorí strávili v rukách mužov zákona niekoľko hodín, sa neskôr so Starbucksom finančne vyrovnali. Suma transakcie verejne známa nie je. Rovnako im spoločnosť zabezpečila bezplatné vysokoškolské vzdelanie.
Prečo musela skončiť práve ona?
Phillipsová prišla o zamestnanie krátko po incidente, hoci nemala priamy vplyv na rozhodnutie zmienenej prevádzky volať políciu.
Na svoju obranu v procese tvrdila, že firma Starbucks potrebovala nájsť obetného baránka a jednoducho „potrestať bielych zamestnancov“, ktorí pracovali v oblasti, kde k zásahu polície prišlo, „v snahe presvedčiť komunitu, že na incident správne zareagovala“.
Jej tvrdenie podporilo svedectvo Paula Sykesa, černošského zamestnanca, ktorý v ten deň volal na tiesňovú linku 911. Sykes na súde tvrdil, že fakt, že on nečelil žiadnemu disciplinárnemu opatreniu, zatiaľ čo Phillipsová bola prepustená, ukazuje, že Starbucks konal spôsobom, ktorý vykazoval rasovú zaujatosť.
Svoje neoprávnené prepustenie Phillipsová zdôvodňovala aj slovami, že k nemu prišlo iba mesiac po tom, ako namietala voči umiestneniu belošského oblastného manažéra na nútenú dovolenku. Ten mal údajne platiť černošským zamestnancom menej ako belochom na rovnakej pozícii. Phillipsová však vedela, že tento argument nie je pravdivý a ide o falošnú zámienku, keďže ľudia v jeho postavení nemajú dosah na mzdovú politiku firmy.
Argument o zlej manažérke sa minul účinkom
Starbucks sa pokúsil vytvoriť dojem, že Phillipsovú vyhodili kvôli tomu, že ju vyhodnotili ako neefektívnu regionálnu manažérku, no nedokázali presvedčiť ani jediného člena poroty.
„Počas tohto krízového obdobia potreboval trh Starbucks vo Philadelphii lídra, ktorý by dokázal fungovať. Pani Phillipsová zlyhala v každom aspekte tejto úlohy,“ napísali právnici spoločnosti.
Phillipsová bola zamestnancom Starbucksu takmer 13 rokov a riadila okolo sto maloobchodných predajní v štátoch Philadelphia, Delaware a častiach New Jersey a Marylandu.
Katastrofa pre Starbucks
Incident z roku 2018 spustil podľa americkej televíznej stanice CNN v Starbuckse veľkú PR krízu, preto siahla po niekoľkých opatreniach, aby zmiernila jej dôsledky.
Vtedajší generálny riaditeľ korporácie Kevin Johnson sa ospravedlnil a povedal, že to, čo sa stalo, bolo „odsúdeniahodné“ a sľúbil, že urobí potrebné zmeny, aby sa podobná záležitosť už nezopakovala.
Korporácia tiež v období po incidente uzavrela pobočky po celej krajine na popoludňajšie školenie o rasovej zaujatosti. Dotklo sa vtedy až 175-tisíc zamestnancov a účasť bola podľa magazínu Time povinná.
Spoločnosť takisto čoskoro zmenila svoju politiku, v rámci ktorej povolila ľuďom používať toalety a tráviť čas v obchodoch, aj keď si nič nekúpili.