V poslednom prieskume agentúry IPSOS strane SaS pomerne výrazne stúpli volebné preferencie. Poslanec Tomáš Taraba v utorok naznačil, že liberáli si tento výsledok kúpili za zhruba 11-tisíc eur, ktoré v deň publikovania výsledkov prieskumu SaS tejto agentúre poslala. Sulíkovci považujú svoju kampaň za transparentnú, vysvetlenie poskytla aj samotná agentúra.
Poslanec Tomáš Taraba na sociálnej sieti upozornil na peňažné pohyby na transparentom účte strany Sloboda a solidarita (SaS) v Slovenskej sporiteľni. Vo výpise vidieť, že 19. júna poslali liberáli agentúre IPSOS sumu 11 034 eur.
Taraba konštatuje, že v rovnaký deň tiež vyšiel prieskum IPSOS-u pre Denník N. Strana SaS v ňom získala 7,2 percenta, čím sa zaradila na piate miesto. Za povšimnutie podľa poslanca stojí, že od apríla, keď v rovnakom prieskume pre rovnaké médium získala 6,4 percenta, si polepšila o 0,8 percenta.
„Gratulujem IPSOS-u,“ okomentoval Taraba, narážajúc zrejme na to, že výsledky preferencií ovplyvnili peniaze, ktoré agentúre v daný deň prišli na účet od SaS.
Poslanec Marián Viskupič (SaS) v komentári pod príspevkom vysvetlil, že transakciu strana použila na predvolebnú kampaň. Je to vraj dôkaz, že výdavky zverejňujú zodpovedne.
„Predpokladám, že aj tvoja strana si robí rôzne výskumy tém či focus grupy. Predpokladám, že tiež používaš niektorú z renomovaných agentúr, a predpokladám, že im za ich prácu zaplatíš. Len či to robíš rovnako transparentne ako my,“ napísal Viskupič Tarabovi.
„Jasné, že nepripustíš a nenapíšeš, že kampaň prináša výsledky. Jednoduchšie je napísať, že sme si kúpili výsledok. Ale zároveň takéto tvoje uvažovanie ťa spochybňuje aj v očiach tvojich voličov. Pretože aj tvoji voliči sú inteligentní ľudia, pracujú a vnímajú, že práca prináša výsledky,“ uzavrel predseda finančného výboru.
Hovorca odpovedá nezrozumiteľne
Štandard sa sulíkovcov opýtal, aké služby si za vyše 11-tisíc eur objednali od IPSOS-u.
„SASKA má najtransparentnejšiu kampaň. Nedokazuje to len hodnotenie Transparency International, ale aj prehľadné vedenie účtovníctva. Prieskumy si objednávajú všetky politické strany,“ odpovedal hovorca SaS Ondrej Šprlák.
Hovorca sa však vyhol odpovedi na otázku, či strana vylučuje, že niekoľkotisícová transakcia má spojitosť s tým, že SaS stúpli volebné preferencie. „Vašu druhú otázku smerujte na rešpektovanú agentúru IPSOS,“ uviedol Šprlák.
IPSOS: Spolupráca so stranami pred voľbami je bežná
IPSOS pre Štandard vysvetlil, že je bežnou praxou, že politické strany využívajú služby prieskumných agentúr, a to najmä počas kampane. Okrem merania podpory strán sa takto skúmajú napríklad aj témy, ktoré stranám pomôžu efektívnejšie komunikovať.
„Aj my máme spoluprácu s politickými stranami, pričom platba, na ktorú poukazujete, je platba za interný prieskum realizovaný pre stranu SaS. Denník N je náš mediálny partner/zadávateľ pravidelného výskumu podpory politických strán od augusta 2022. Viaceré relevantné agentúry majú zadávateľov zo strany médií (TV Markíza, JOJ, SME), pričom tak ako pri iných výskumoch ide o exkluzívne dáta zbierané pre daného zadávateľa,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ IPSOS-u Jakub Hankovský.
Platba za interný prieskum a výsledky prieskumu v Denníku N spolu podľa jeho slov nesúvisia.
„IPSOS je rešpektovaná globálna agentúra s dlhoročným pôsobením v oblasti výskumu verejnej mienky vrátane politického výskumu v desiatkach krajín s maximálnou mierou integrity a vysokou reputáciou. Kvalitu našej práce môžete pravidelne vidieť vo voľbách po celom svete. V parlamentných voľbách v Česku sme boli nezávisle vyhodnotení ako najpresnejší,“ uzatvára Hankovský.