Príliš iniciatívny? Facebook pri korone blokuje aj desiatky oficiálnych zdrojov
Prísna agenda boja proti dezinformáciám je najznámejším sociálnym sieťam vlastná už niekoľko rokov. Ich snaha sa pritom násobí hlavne v momentoch, kedy čelí informačný online priestor návalu nových správ v dôsledku dôležitej svetovej udalosti.
Ňou je bez najmenších pochýb aj pandémia infekčného ochorenia COVID-19, ktorú okrem serióznych vedeckých polemík sprevádza aj množstvo poloprávd a ničím nepodložených lží, ktoré šíria milióny používateľov.
So zreteľom na tieto javy najväčšia sociálna sieť Facebook v októbri oznámila, že zakáže reklamy odradzujúce od očkovania. Ide o opatrenie, ktoré nadväzovalo na predchádzajúce kroky, ktorými spoločnosť znižovala viditeľnosť kanálov šíriacich hoaxy o koronavíruse.
Nevedia, čo prejde
Ako už mnohokrát v minulosti, táto, na prvé počutie ušľachtilá činnosť, prináša aj kontraproduktívne výsledky. Facebook totiž podľa najnovších zistení blokuje mnohé oficiálne informačné zdroje, ktoré nemajú v úmysle občanov manipulovať, ale pomôcť im zorientovať sa.
Analytici amerického serveru Politico od septembra 2020 evidujú prinajmenšom 110 oficiálnych skupín, ktoré sa v úmysle usmerniť občanov dostali do problémov. Správcovia Facebooku označujú nimi šírený obsah ako zavádzajúci a nepravdivý a problémy spôsobuje aj zákaz platenej propagácie príspevkov.
„Pre mesto je veľmi ťažké oboznámiť občanov s dôležitými informáciami týkajúcimi sa COVIDu-19,“ uviedla na margo situácie vysoká úradníčka stotisícového mesta Orland Township v Spojených štátoch Mary Hastingsová. Tamojšej radnici Facebook zablokoval za február už dva príspevky.
Podobnú skúsenosť má aj Americká lekárska asociácia (AMA) v Kalifornii, ktorej firma Marka Zuckerberga neumožnila zverejniť sponzorovanú správu propagujúcu seminár o očkovaní s poradcom Bieleho domu Becharom Choucairom. „Ťažko odhadovať, čo (systémom) prejde,“ uviedol hovorca kalifornskej asociácie Anthony York.
Na starom kontinente rovnako
Hlavu v smútku pritom nemajú len inštitúcie za veľkou mlákou, ale záležitosť sa týka aj Európy. Politico píše, že problémy hlási aj Brusel a národné vlády jednotlivých krajín. Komplikácie potvrdila českému webu Lidovky aj tamojšia mimovládna organizácia Človek v tiesni, ktorá sa zaoberá covidovou osvetou. Vedúca komunikácie Adriana Černá uviedla, že obsah týkajúci sa koronavírusu Facebook zneviditeľňuje a neumožňuje pri ňom platenú reklamu.
Príčinou problémov je fakt, že algoritmus sociálnej siete nevie rozlíšiť oficiálny obsah so správami, ktoré produkujú dezinformátori. Hoci majú poškodení užívatelia a organizácie možnosť obrátiť sa na vedenie platformy, platí, že Facebook pri riešení podobných problémov neovplýva veľkou pružnosťou a odvolanie je časovo náročný proces. Výsledkom toho často je, že potrebné informácie sa k adresátom nedostanú včas.
Facebook podľa servera Politico problémy registruje a podľa vlastných slov sa ich snaží riešiť. „Dočasne sme pozastavili reklamy týkajúce sa sociálnych problémov, volieb, či politiky, ďalej však povoľujeme reklamy o COVIDe-19, ktoré podporujú účinnosť vakcín a upravili sme naše predpisy tak, aby takéto príspevky boli verejne dostupné,“ uviedol vo svojom vyhlásení.