Firma Nike, aktívna v Black Lives Matter, ostáva podozrivá z využívania nútenej práce Ujgurov

Gigant športovej módy opäť čelí vážnym podozreniam. Asociácia Ujgurov žijúcich vo Francúzsku žaluje Nike za využívanie otrockej práce tejto prenasledovanej menšiny. Nike obvinenia odmieta, Peking hovorí o dezinformáciách.

5523934482_1c4f75bb4d_k Ilustračný obrázok. Foto: Ainsley Springer/flickr.com

Ujgurská otázka naďalej proti sebe stále stavia západné veľmoci a Čínu. Francúzsky minister zahraničných vecí Jean-Yves Le Drian na pôde Rady OSN pre ľudské práva odsúdil konanie čínskych úradov voči Ujgurom. Inštitucionalizovanú represiu vo veľkom meradle a sledovanie menšiny označil za neospravedlniteľné. Pridal sa k nemu šéf britskej diplomacie Dominic Raab. Podobné stanovisko už zaujala aj Kanada, USA hovoria priamo o genocíde Ujgurov.

Krátko nato sa ozvalo združenie Ujgurov vo Francúzsku a právnik Mourad Battikh v jeho mene zažaloval firmu Nike za nekalé obchodné praktiky a podieľaní sa na využívaní nútenej práce.

Podozrenia pretrvali

Nike a ďalšie veľké koncerny čelia obvineniam z využívania otrockej práce ujgurskej menšiny v Číne už od vlaňajška. Austrálsky inštitút pre strategickú politiku (ASPI) vtedy vydal analýzu, v ktorej tvrdil, že Peking v rokoch 2017 – 2019 rozviezol viac ako 80-tisíc Ujgurov do fabrík po celej Číne. Podľa austrálskeho think-tanku produkty z týchto fabrík nútenou prácou využívalo 83 nadnárodných spoločností. Medzi nimi napríklad známe firmy ako H&M, Apple či Dell.

Väčšina spoločností zmenila portfólio svojich čínskych dodávateľských firiem tak, aby ďalej nepriamo nepodporovali nútenú prácu a tvrdila to aj firma Nike. Francúzsky právnik naopak tvrdí, že spoločnosť naďalej spolupracuje s dodávateľom Qingdao Taekwang Shoes, ktorá pre Nike ročne vyrobí sedem miliónov párov tenisiek aj vďaka rukám 600 ujgurských robotníčok z Xinjiangu.

„Nike klame svojim zákazníkom a nenapĺňa etické štandardy, ktoré uvádza v oficiálnej firemnej charte. Pozývam francúzskych spotrebiteľov, aby sa pridali ku kolektívnemu úsiliu. Firmy ako Nike sa najviac boja veľkého bojkotu, ktorý spoločne vyvolajú radoví zákazníci,“ uviedol právnik pre Le Monde. Denník opisuje, ako sa k iniciatíve začali pridávať francúzski influenceri.

Podporovateľ Black Lives Matter

V prípade Nike to nie je prvý etický prešľap. Hoci sa pýši uvedomelým imidžom, dlhodobo je obviňovaná z využívania sweatshopov, teda fabrík s neľudskými pracovnými podmienkami, kde nie je neobvyklá ani detská práca. Firma tiež čelila kritike za nejednoznačný postoj k využívaniu neorganickej bavlny, ktorá si vyžaduje používanie pesticídov a herbicídov, či využívanie daňových rajov.

Gigant Nike, podobne ako ďalšie americké korporácie, podporil hnutie Black Lives Matter. To vlani vyvolalo rozsiahle protesty naprieč USA, pri ktorých demonštranti masovo rabovali a zapaľovali autá a obchody. Po kampani s futbalistom Colinom Kaepernickom začali mnohí zákazníci bojkotovať značku a ničiť tenisky, z marketingového hľadiska to však zrejme bol výhodný krok.