ROZHOVOR: Žilinský taxikár vozí pacientov do nemocnice zadarmo
- Ako dlho pracujete v taxislužbe a čo vás viedlo k tejto práci?
Pracujem v taxislužbe už viac ako dva roky a viedla ma k tomu asi práca s ľuďmi, spoznávať nových ľudí, nové miesta. Predtým som robil vodiča autobusu na medzinárodnej pravidelnej linke a vzhľadom na covid nás prepustili zo zamestnania, lebo väčšina autobusových liniek sa zrušila, nakoľko hranice boli zavreté. Nejakú dobu nás držali, že sa to zmení. No keď zmena neprišla, prepustili nás, a tak som si hľadal prácu. Podarilo sa mi zamestnať v jednej taxislužbe a videl som nedostatky, tak sa snažím ukázať a hlavne dokázať, že výber taxislužby je veľmi dôležitý a že sa to dá robiť aj inak, ako sú ľudia zvyknutí. Baví ma jazdiť a preto som začal jazdiť na taxíku.
- Ako hodnotíte to, že jedni pracujú vo fabrike, ďalší v kancelárii či na homeoffice. Vy pracujete v aute. Nie je to stereotypné?
Každý má v dnešnej dobe právo vybrať si, kde bude pracovať a každého baví niečo iné. Stereotypné? Nie. Práveže každý deň je jazda iná, často noví ľudia, nové príbehy, nová výzva.
- Taxikári sú často spájaní s rôznymi predsudkami. Ako to vnímate vy?
Každý rieši, čo všetko sú taxikári, nemáme dobrú povesť, hlavne vzhľadom na niektoré neslávne známe taxislužby, dopravné nehody alebo škodové udalosti. Doteraz mám nulovú nehodovosť, jediné, čo som zaplatil trikrát, bola pokuta po 20 eur za prekročenú rýchlosť.

- S bežným človekom sa porozprávate alebo ste skôr tichý typ vodiča?
Ja som strašne ukecaný človek a vždy sa snažím nejako spríjemniť jazdu. Rád sa porozprávam so zákazníkmi a aj posrandujem.
- Sú však diskusie, ktoré podľa vás nepatria do taxíka?
Určite platové podmienky taxikára, témy o tržbách a, samozrejme, sexuálne témy. Toto do taxíku nepatrí. Na to som dosť háklivý.
- Ako vyzerá váš pracovný deň, prípadne týždeň?
Každý pracovný deň je iný. Pracovná doba je pohyblivá, veľa zákazníkov. Objednávky na skoré ranné zákazky chodia deň vopred, často idem do práce o 2:00 ráno, potom, ak nie je robota, idem si domov ešte nachvíľu ľahnúť a čakám na ďalšie zákazky, ale v poslednej dobe jazdím už od 3:45 ráno, nakoľko vozím jedného pána vodiča z DPMŽ, ktorý jazdí trolejbusom na prvej linke z neďalekej dediny pri Žiline, kde mu nevie vedenie spraviť zvoz.

- Stretli ste sa počas svojej práce s nejakým bizarným prípadom?
Bizarný prípad? Neviem, či sexuálna ponuka za jazdu je bizarná, alebo bežná, ale výhradne som proti takýmto ponúkam.
- Akí sú Žilinčania šoféri?
Žilinčania sú veľmi zlí vodiči. Nepoznajú pravidlo pravej ruky, zipsové radenie alebo značka STOP im nič nehovorí. Bezohľadné jazdy sa mi na kamere zbierajú, že keby som to dal polícii, tak 40 percent Žilinčanov príde o vodičské oprávnenie.
- Koľko si šofér v taxislužbe dokáže zarobiť?
Záleží, či je majiteľom, alebo zamestnancom, a odvíja sa to z dohody, ale zárobok taxikára zamestnanca v Žiline je priemerný – 800 až 1000 eur v čistom. Ale ja ako majiteľ mám tak na prežitie po zaplatení faktúr a servisu. Neplatím si žiadnu reklamu, takže fungujem na recenziách a odporúčaniach, dohadzovaní si práce na sociálnych sieťach a stále sa rozrastám. Teraz som zobral pod svoju záštitu aj fungujúcu taxislužbu, ktorá funguje v Bytči viac ako 6 rokov. Takže už občas jazdím aj v Bytči.
- Vieme, že v rámci vašej taxislužby ponúkate aj bezplatné cestovanie pre zákazníkov. Pre akých a za akým účelom? Prečo ste sa rozhodli ponúknuť bezplatnú taxislužbu?
Je veľa ľudí, ktorí si to nemôžu dovoliť alebo sa nemajú ako dopraviť, tak som sa rozhodol voziť onkologických pacientov, ktorí majú liečbu nákladnú a viem že to majú ťažké, tak ich v rámci Žiliny vozím bez nároku odmeny za jazdu. Veľmi rád takto v rámci mesta pomôžem viacerým onkologickým pacientom, ktorí potrebujú odvoz k lekárovi alebo od lekára domov a rád pomôžem aj imobilným pacientom, ktorí to potrebujú. Prečo to robím? Bol som viac ako 5 rokov na ulici ako bezdomovec, život som mal od malička veľmi ťažký a komplikovaný a nikdy mi nikto nijako extra nepodal pomocnú ruku. Štát zabúda na onkologických a imobilných pacientov, takže ak sa mi ozve takýto pacient, ktorý je onkologický alebo imobilný, tak rád ponúknem moje služby na bezplatnej báze. Chcem založiť sociálny taxík pre tých, na ktorých sa v našom štáte zabudlo, a verím, že nás bude časom v Žiline po spoločnej diskusii viac, takže imobilní a onkologickí pacienti v rámci Žiliny k lekárovi alebo od lekára majú u mňa taxík bezplatný. Pokojne ma môžu kontaktovať a rád ich odveziem bez toho, aby platili.