Lesná pedagogika je výchovný a vzdelávací prístup, ktorý sa zameriava na učenie sa a objavovanie prostredníctvom priameho kontaktu s prírodou, najmä s lesom. Zámerom je rozvíjať nielen poznatky a zručnosti, ale aj empatiu voči prírode a ochranu životného prostredia. Cieľom je podporovať rozvoj jednotlivca a učiť ho vnímať vzťahy medzi ľuďmi a prírodou. „Deti, ktoré absolvujú hodiny, sa tak učia aj zodpovednosti, spolupráci, tvorivosti, kritickému mysleniu a komunikačným zručnostiam,” vysvetlila odborná garantka vzdelávania lesnej pedagogiky Andrea Melcerová z Národného lesníckeho centra vo Zvolene.

Koncept lesnej pedagogiky na Slovensku sa začal tvoriť v roku 2001, keď lesníčka Zdena Hudecová absolvovala kurz lesnej pedagogiky v rakúskom Ossiachu. Následne v spolupráci s vtedajším Ústavom pre výchovu a vzdelávanie pracovníkov lesného a vodného hospodárstva SR (pozn. ÚVVPLVH SR v súčasnosti súčasť Národného lesníckeho centra vo Zvolene) vytvorili prvý akreditovaný kurz – Lesná pedagogika, určený zamestnancom lesníckeho sektora, zameraný na prácu s verejnosťou. „Prví lesní pedagógovia na Slovensku absolvovali kurz v roku 2002 a postupne až do dnešných dní je vyškolených 460 lesných pedagógov na Slovensku,“ doplnila Melcerová.
Aktivity v rámci lesnej pedagogiky môžu zahŕňať prechádzky, hry, vedecké pozorovania a rôzne tvorivé aktivity v prírodnom prostredí lesa. Sú určené všetkým vekovým skupinám vo veku 0 až 99, teda škôlkarom, žiakom základných a stredných alebo vysokých škôl, ale aj osobám so špeciálnymi potrebami, dospelým, rodinám s deťmi či seniorom. Témy hodiny sa tak prispôsobujú záujemcom. „Tých tém je naozaj veľa, niekedy si ich vyberajú aj školy, záujemcovia. Mojou obľúbenou je ekológia. Rada ju prezentujem deťom. Ukazujem, ako dlho trvá rozklad vecí v prírode, napríklad papiera, kovu, hliníka alebo sklo,” uviedla Zuzana Koncová lesná pedagogička z Prešova.

Na úvod hodiny prebieha zoznámenie sa navzájom, predstavenie témy, zážitkové hry k danej téme a na záver spätná väzba, ktorá je v lesnej pedagogike kľúčová. „Veľmi sa mi páčilo, ako sme sa v lese rozprávali o zvieratkách,” povedal škôlkar Jožko, ktorý takúto hodinu absolvoval. Deti na stretnutiach zaujíma všetko a počas hodín sa lesní pedagógovia nevyhnú ani vtipným situáciám. „Dávala som deťom hádanku a pýtala som sa na názov zvieraťa, na ktoré myslím. Opísala som ho ako majestátne krásne zviera, ktoré má parohy na hlave a začína na písmeno j. Odpoveď bola jabloň,” smeje sa Zuzana Koncová.
Vyučovanie je bezplatné. Stačí, ak záujemcovia o takéto hodiny kontaktujú lesných pedagógov a na základe ich požiadaviek si dohodnú termín a formu, teda či pôjde o stretnutie v škole alebo v lese. S lesnou pedagogikou sa ľudia môžu stretnúť aj v rámci projektov, ako sú regionálne lesnícke dni, oslavy miest a obcí, alebo na tematických výstavách.