Približne štvrtina (25,9 percenta) voličov ešte nie je definitívne rozhodnutá, koho voliť. Najmenej váhajúcich sympatizantov majú strany Smer a Republika, najviac váhajúcich má KDH a Sme rodina. Vyplýva to z dát kontinuálneho prieskumu postoja obyvateľov "Ako sa máte, Slovensko?".
„Menej ako štyri týždne pred voľbami vidíme ešte pomerne veľký priestor na presuny voličov a pohyb voličských preferencií. Približne štvrtina respondentov, ktorí deklarujú, že prídu voliť, hovorí, že ešte nie sú definitívne rozhodnutí, koho budú voliť,“ uviedol Miloslav Bahna zo Sociologického ústavu SAV.
Najviac ohrozená je podľa prieskumu strana KDH, až tretina (29,5 percenta) jeho sympatizantov nevie, či dá Majerského strane hlas. Druhá najohrozenejšia je Sme rodina, kde asi pätina voličov (21,8 percenta) ešte váha, či budú voliť Kollára.
Keďže obidve tieto strany sú blízko hranice 5 percent, ohrozuje to za nepriaznivých okolností ich vstup do parlamentu. Pripomeňme, že v poslednom prieskume agentúry Focus mali kresťanskí demokrati 6,1 percenta, zatiaľ čo Sme rodina iba 5,1 percenta.
Labilnosť rozhodnutia sympatizantov Sme rodina ukázal aj augustový prieskum agentúry AKO, kde až 22 percent potenciálnych voličov tohto hnutia skonštatovalo, že sú veľmi náchylní voliť inú stranu. Pri KDH šlo o 15 percent voličov.
Všetky ostatné strany majú mieru nerozhodnutých voličov výrazne nižšiu, zruba okolo 10 percent, od 9 percent pri Republike, 10 percent pri PS, do 12 percent v prípade Hlasu. Matovičova koalícia má takýchto sympatizantov 11,3 percenta, čo ju tiež môže ohroziť, keďže na vstup do parlamentu potrebuje 7 percent a v prieskumoch sa hýbe okolo 7 percent.
Najmenej má takýchto voličov Smer (5,1 percenta), vyššie percento má ešte SNS (13,7 percenta).
Z výskumu vyplýva, že respondenti očakávajú, že nová vláda, ktorá bude vytvorená na základe septembrových volieb, bude oveľa alebo o niečo lepšia ako súčasná úradnícka vláda. Očakáva to 78,1 percenta, čo predstavuje nárast oproti výskumu z februára (72,4 percenta).
Výskum bol realizovaný 30. augusta až 6. septembra na vzorke tisíc respondentov. Ide o sériu prieskumov, ktoré iniciovala prieskumná spoločnosť MNFORCE, komunikačná agentúra Seesame v spolupráci so Sociologickým ústavom SAV a Ústavom výskumu sociálnej komunikácie SAV.
(tasr, fed)